Mörk beläggning, hjääälp!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppe
    Användare
    • February 2006
    • 154

Mörk beläggning, hjääälp!!!

Hej, nu har jag ledsnat. Har startat en liten burk på 800 liter fick de vanliga brunalgerna, det försvann på rutan och växterna men jag får fortfarande brun beläggning på sanden som täcker hela botten. Går inte att suga upp utan man för "sila" bort beläggningen. Har fluvals största ytterfilter samt ett innerfilter med powerhead på 2000 liter. Belysningen är T5 4 gånger 58 w. Är tänt 14 tim/dygn.
    Beläggningen kommer tillbaka väldigt snabbt har nu tröttnat på, ursäkta språket, SKITEN.

Behöver råd och stöd innan burken åker ut genom fönstret, jag menar dörren det är för stort för fönstret.

Mvh/ Bosse
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

Har samma problem jag i ett par burkar bara att det sätter sig på inredningen istället.. (sanden bökas runt för mycket) Går att vispa bort från inredningen med handen i princip men det e jobbigt för den kommer tebax på några dagar.

Samma som du har typ? Borde funka med UV filter eller är det fel sorts alg. mera ljus funkar inte ialf.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

1. Släck ned karet och ha det nersläckt under en vecka med små korta perioder då du sätter på ljuset för minimal matning av fiskarna...täck gärna akvariet så att inget ljus kommer in alls.

2. Gör tätare vattenbyten med ca 20-30%.

3. Korta ned tiden som du har lysrören på till ca 8-10 tim/dygn vid normal körning av akvariet.

4. Skaffa algätande fiskar såsom ancistrus.

Kommentar

• ixxe
        Användare
        • February 2005
        • 234

14h t5 rör ger garanterat alger , om nu karet inte är 2m högt

Angående ansistrus så är denna malen ingen höjdare på dessa alger.(inget ont om föregående post) men jag har aldrig tyck att dessa malar gör varken till eller från.

Med tanke på karets storlek (800l) så kan jag bara recommendera en gibbiceps den är mästare på bruna alger enligt min erfarenhet.

släppte ner en 10cm :ers i ett av mina lek kar som var täkt av bruna alger både rutor/botten. 12h senare var karet skinande rent o en mycket fet mal låg o jäste under en rot obs dom blir ruggigt stora bortåt 40cm har jag sett
        Senast redigerad av ixxe; 20 August 2008, 02:10.
        http://ixxe.se

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

Jodå,jag tycker nog att unga Ancistrusar käkar kiselalger gladeligen.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

Arbetssätt...