60 liters sällskapskar ??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

60 liters sällskapskar ??

Min lillebror med familj har köpt ett 60 liters akvarium pga att barnen ville
    ha en "guldfisk". De är totala nybörjare och har därför frågat mig om råd för fiskval. Ja vad skall jag föreslå ??. Jag skulle ju vilja ha fisk så att intresset
    för akvarium ökar, dvs intressanta,vackra fiskar men samtidigt tåliga
    ( det blir ju barn som delvis kommer att sköta burken). I förlängningen
    kanske fler o större burkar..... Men ett 60 liters är ju inte stort så hjälp mig med nån vettig blandning. Funderar lite på kopparbarber alt koppartetror
    + nån pansarmal + vildgyppy. Vad föreslår ni ????
  • JohanP
    Användare
    • September 2006
    • 118

Jag tycker man kan ana din tydliga avsikt och underton med deras nya hobby
    Varför inte starta med "rätt fiskar" direkt.
    Ett litet gäng av någon snäcklekare, fin sand, några enstaka stenar samt ett par små grupper med vallisneria. Eftersom det är barn som skall sköta det så i med lite Endlers guppy också, det fungerar alldeles utmärkt. Dessutom kan du ju då också påpeka att de behöver ett akvarium till där de kan sätta dräktiga guppyhonor.
    Ett sånt kan blir intressant och snyggt även för barn. Jag satte upp ett liknande på mina barns dagis och efter ca ett halvår hade tre familjer blivit akvarister

Kommentar

• HenrikV
      Användare
      • February 2007
      • 697

Svaret kanske ligger närmare till hands än du kan ana. Varför inte svärdbärare? Om du kollar i spegeln, så ser du ju en storodlare...

Kommentar

Arbetssätt...