Har ett par med Herichtys Carpintis som går i ett 720 med andra CA-ciklider. Hannen är ca 20 cm och honan 15 cm. Bägge har fått "bölder" på kroppen. Främst honan, började på fenorna invid kroppen nu har hon även fler vid munnen. Började med en stor på "fenroten" och har nu blivit flera små. Hanen har bara en lite större på toppen av ena gälen. Har lite salt i från början i karet och har ökat dosen, men detta har inte hjälpt utan nästan blivit värre. Ser ut som lite röda prickar som är lite tufsiga (bra beskrivning eller?) kan tyvärr inte ta några bra bilder som skulle visa. NGN som kanske kan gissa sig till det? Allt är intressant då det bara verkar bli värre.
bölder på Texas-ciklider
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Har ett par med Herichtys Carpintis som går i ett 720 med andra CA-ciklider. Hannen är ca 20 cm och honan 15 cm. Bägge har fått "bölder" på kroppen. Främst honan, började på fenorna invid kroppen nu har hon även fler vid munnen. Började med en stor på "fenroten" och har nu blivit flera små. Hanen har bara en lite större på toppen av ena gälen. Har lite salt i från början i karet och har ökat dosen, men detta har inte hjälpt utan nästan blivit värre. Ser ut som lite röda prickar som är lite tufsiga (bra beskrivning eller?) kan tyvärr inte ta några bra bilder som skulle visa. NGN som kanske kan gissa sig till det? Allt är intressant då det bara verkar bli värre.
Tycker du ska prova med ett rejält vattenbyte samt buffra upp vattnet med bikarbonat samt släng i rejält med salt. Aqua-Furan mm har och liknande har aldrig funkat för mig och har heller aldrig hört att det funkat hos någon annan. Har även provat att kombinera flera preparat utan resultat. Har för mig att magarna svullnar upp på en del och de blir stillastående på botten i slutet om de går långt och man inte får bukt med det.
De ska smitta väldigt långsamt och får man bara bukt med det är det inga problem. Vet att jag för längesedan fick över det till en guldsöm som dock blev bra senare.
Bilder skulle underlätta så ser jag om det troligtvis är detta. Har letat igenom mitt arkiv men hittar inga bilder ska fortsätta leta ikväll, vet att jag har haft en del på bölderna.Senast redigerad av tjornpatrik; 15 August 2008, 17:30. -
Detta förekommer även på min lekgrupp om 2+4 men det försvinner alltid av sig själv efter ett tag..
Ingen av mina har någonsin dött av det i alla fall..Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Tjena
Hade samma problem med mina carpintis. Efter att jag tillsatt bikarbonat (ca 2 dl till 725 liter) samt lite krossad faxekalk i ytterfiltret så försvann bölderna på 2-3 veckor. Vad det beror på vet jag ej, men det kan ju vara något symptom på kalk och/eller karbonat, mineral brist hos fiskarna. I naturen lever de i mycket hårt vatten dGH ca 30 eller mer har jag för mig.Kommentar
-
De åren jag hade Texas hade jag mjukt vatten (precis 3kH) och buffrade aldrig. Tyvärr hörde jag detta om buffringen först efter att mina Texas dött i olika omgångar. Lycka till!Kommentar
-
Tackar så mkt för alla svar. Lite att testa då. Hoppas att det hjälper, riktigt fräcka fiskar."ALLT är värt ett försök"Kommentar
Kommentar