New Life Spectrum vs Aquatic Nature

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja herregud vad ni kan om fodret, ni delar upp till minsta substans, ja till vad nyttta, nej som jag tycker , det spelar mindre roll, bara fiskarna leker och inte bli sjuka, och att dom får fina färger, inte mig emot.
    Men jag kommer aldrig att ha pellets som basfoder, däremot så kan jag ta till tiil pellets för att få mina haplisar till lek, och då köper jag självklart det billigaste pellets jag kan få tag i, det vill säga koifoder.Janne
    Det där är knappast minsta substans..för det är ju bara en fördelningsförteckning. Skillnad vore om man tog fram ingredienserna..det som verkligen skiljer fodret. Producenter av fiskmat delar ogärna med sig av deras "finesser".

Det är bra att det fungerar för dig med vilket "skit"-foder du än tar till Janne, men personligen tycker jag det är aningen dåligt råd att ge till forumläsarna att köpa det billigaste skiten som finns för det duger lika bra som allt annat. Ja rent teoretiskt gör det ju det OM man är ute efter bukfylla...

Med så många år på nacken inom hobbyn borde du nog känna till att det är stor skillnad på foder och foder. Jag köper t ex aldrig Wardleys pellets efter att ha provat det för det luktar illa...det är väldigt nedsmutsande och ger inte fiskarna några färger alls (en stund sedan jag testade fodret så de kan säkert ha lyft sig en aning).

En bra, enkel räkmix är kanon för fiskarna och det väljer jag att köra med som huvudfoder. Med detta alternerar jag mellan Tropical Malawiflingor och NLS Thera-A.

Anledningen till att du får så fina fiskar och att de leker kan också bero på att du är duktig på att hålla fiskar...dvs upprätthålla optimala vattenförhållanden och genom detta ge fiskarna rejäla förutsättningar. Allt är sannerligen inte foder..utan en hel del faktorer spelar in för att man ska vara framgångsrik i sin hållning av ciklider.

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3216

Ursprungligen postat av Malawe
      Det där är knappast minsta substans..för det är ju bara en fördelningsförteckning. Skillnad vore om man tog fram ingredienserna..det som verkligen skiljer fodret. Producenter av fiskmat delar ogärna med sig av deras "finesser".

Det är bra att det fungerar för dig med vilket "skit"-foder du än tar till Janne, men personligen tycker jag det är aningen dåligt råd att ge till forumläsarna att köpa det billigaste skiten som finns för det duger lika bra som allt annat. Ja rent teoretiskt gör det ju det OM man är ute efter bukfylla...

Med så många år på nacken inom hobbyn borde du nog känna till att det är stor skillnad på foder och foder. Jag köper t ex aldrig Wardleys pellets efter att ha provat det för det luktar illa...det är väldigt nedsmutsande och ger inte fiskarna några färger alls (en stund sedan jag testade fodret så de kan säkert ha lyft sig en aning).

En bra, enkel räkmix är kanon för fiskarna och det väljer jag att köra med som huvudfoder. Med detta alternerar jag mellan Tropical Malawiflingor och NLS Thera-A.

Anledningen till att du får så fina fiskar och att de leker kan också bero på att du är duktig på att hålla fiskar...dvs upprätthålla optimala vattenförhållanden och genom detta ge fiskarna rejäla förutsättningar. Allt är sannerligen inte foder..utan en hel del faktorer spelar in för att man ska vara framgångsrik i sin hållning av ciklider.
      Vet du vad Stefan, jag har kört min räkmix i 24 år som basfoder, ja jag kan säga näst in till 90%,och hade fler följt det rådet .så hade vi haft mindre döda fiskar idag, sen vattenförhållande, ja jag byter var tredje vecka, det alldeles för lite, med min så kallade räkmix.
      Jag har inte gjort rent mina filter på 14 månader, ja vem har rätt.
      Men som sagt jag kan lägga ut lite bilder på mina hongie eller firefishen, eller mina lithobates. och vet du vad Stefan, man kan mata malawi och tanganyika med vad som helst, bara dom har blivit vana vid fodret

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3216

Ja till skillnad från dig Stefan, så har jag praktiisk erfarenhet att odla i större skala malawiciklider, och det har jag gjort med min så kallade häxmix.
        Och det funkade djävligt bra, jag odlade många arter, mest mbuna.
        Ja vet du vad Stefan, varför i helvete ska jag ge goda råd till dom så kallade nya medlemmar.Janne
        Senast redigerad av malawijanne; 16 August 2008, 02:45.

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Jag kollade precis på en sida som visar NLS matade fiskar, ett exempel dom visade var på en gul aulonocara.
          På första bilden så kollade jag äggfläckarna och dom ser inte lika ut på exempel 2 som ska va samma fisk med starkare färger... konstigt att äggfläckarna försvinner, eller har jag fått fel på synen, kolla själva.

Då blir jag mer imponerad av dessa fiskars färger och form.

Hikari cichlid excel går dom på enligt vad jag hört.
          Senast redigerad av deelay; 16 August 2008, 01:27.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• c90368
            Användare
            • September 2007
            • 890

Ja det har väl inte med medlemsnumren att göra, jag tror att jag har 191 och christer har säkert något lägre.
            Det viktigaste är faktiskt att vi kan ventilera våra åsikter.Janne
            Ville bara skicka in en klackspark

Blev lite förvånad över att ni var ense för en gångs skull

Att jag skrev ut mitt medlemsnummer var bara för att mitt reg datum är betydligt nyare än medlemsnummret eftersom jag är en akvarist som tagit paus ett antal år, och vad det har att göra med saken kan man fråga sig Förmodligen inte ett skit

Å bara för att säga min åsikt, så är alla debatter bra debatter
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

Kommentar

• patrickeriksson
              Användare
              • October 2007
              • 355

Ursprungligen postat av deelay
              Jag kollade precis på en sida som visar NLS matade fiskar, ett exempel dom visade var på en gul aulonocara.
              På första bilden så kollade jag äggfläckarna och dom ser inte lika ut på exempel 2 som ska va samma fisk med starkare färger... konstigt att äggfläckarna försvinner, eller har jag fått fel på synen, kolla själva.
              Tror nog mest att personen som skickade in bilderna var rätt kass på photoshop

Jag känner distributören och ska nog påpeka detta till honom. Jämförelser av det slaget i huvud taget är ganska värdelösa enligt min mening, och har knappast någon positiv effekt på åskådaren, snarare tvärt om. Man blir ju inte imponerad om det är fejkat. Att ta kort på en fisk som käkat en typ av foder i ett år och sedan ta ett nytt kort ett år senare efter att den käkat ett annat foder säger ju inte så mycket. Fisken kanske hade ändrat färg även om den inte bytt foder. Annat ljus, annan vinkel osv. påverkar ju också.

Jag matar uteslutande med NLS och är mycket nöjd (mina fiskar har både äggfläckar och fina färger ) , fast jag tror säkert att AN är bra det med. Annars hade du nog slutat med det för länge sedan
              Patrick Eriksson

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Ursprungligen postat av patrickeriksson

Jag matar uteslutande med NLS och är mycket nöjd (mina fiskar har både äggfläckar och fina färger ) , fast jag tror säkert att AN är bra det med. Annars hade du nog slutat med det för länge sedan
                Jag tror inte jag skulle märka npgon större skillnad på fisken, däremot på vattnet.
                AN är ganska unika just på det vilket gynnar mig med många småbaljor med mycke ungfisk.
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Ja till skillnad från dig Stefan, så har jag praktiisk erfarenhet att odla i större skala malawiciklider, och det har jag gjort med min så kallade häxmix.
                  Och det funkade djävligt bra, jag odlade många arter, mest mbuna.
                  Ja vet du vad Stefan, varför i helvete ska jag ge goda råd till dom så kallade nya medlemmar.Janne
                  Det vore ju bra om du kunde ge mer nyanserade svar och inte bara fläska ur dig att "ge fiskarna vad som helst..de mår bra ändå..det har det gjort för mig i 24 år" och sedan ge sken av att det absolut inte har med flera faktorer än foder att göra med att du lyckats så bra. Jag har levt i 42 år Janne...jag är ingen 11 åring som du tycks tro att du pratar med.

Jag förstår inte varför du är så jädra sur direkt någon ifrågasätter dina inlägg?

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3216

Det vore ju bra om du kunde ge mer nyanserade svar och inte bara fläska ur dig att "ge fiskarna vad som helst..de mår bra ändå..det har det gjort för mig i 24 år" och sedan ge sken av att det absolut inte har med flera faktorer än foder att göra med att du lyckats så bra. Jag har levt i 42 år Janne...jag är ingen 11 åring som du tycks tro att du pratar med.

Jag förstår inte varför du är så jädra sur direkt någon ifrågasätter dina inlägg?
                    Jag är inte det minsta sur, men ibland så blir jag lite frusterad.
                    Och självklart så tycker jag själv att det ser lite stöddigt när jag skriver vissa saker som jag har gjort.
                    Men jag är faktiskt en av de få som har berättat hur man kan göra, för att lyckas få en bra fart på sina fiskar.
                    Och till och med tjäna pengar på dom.
                    Men jag kan ju inte skriva det i varje inlägg, då hade tyvärr inläggen blivit rätt så långa.
                    Så om en nybörjare frågar så, så självklart om jag kan svara, så gör jag det.
                    Men när du Stefan går in i djupare diskussioner, som du gör ibland.
                    Då får du faktiskt acceptera att jag svarar, lite mer detaljrikt.
                    Och det kanske inte är fel, för jag får väl hoppas att forumet är till för alla som gillar ciklider.Janne

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

Ok.

Kommentar

• JohanP
                        Användare
                        • September 2006
                        • 118

Tack så mycket.
                        Jag ska ta och göra en liten jämförelse med NLS och återkommer igen.

Ursprungligen postat av c90368
                        Excel

Crude Protein Min 32%
                        Crude Fat Min 3%
                        Crude Fiber max 2%
                        Crude Ash Max 16%
                        Sodium Chloride Max 2%
                        Moisture Max 9%

Basic

Crude Protein Min 35%
                        Crude Fat Min 3%
                        Crude Fiber max 2%
                        Crude Ash Max 15%
                        Sodium Chloride Max 2%
                        Moisture Max 9%

Dwarf Chichlid-Food

Crude Protein Min 40%
                        Crude Fat Min 4%
                        Crude Fiber max 4%
                        Crude Ash Max 16%
                        Sodium Chloride Max 2%
                        Moisture Max 8%

Discus Quick Grow-Food (Men mina Discus anser inte att detta är mat)

Crude Protein Min 43%
                        Crude Fat Min 6%
                        Crude Fiber max 4%
                        Crude Ash Max 15%
                        Sodium Chloride Max 2%
                        Moisture Max 8%

Droppys Bottom Fish-Food

Crude Protein Min 40%
                        Crude Fat Min 4%
                        Crude Fiber max 4%
                        Crude Ash Max 15%
                        Sodium Chloride Max 2%