New Life Spectrum vs Aquatic Nature

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • September 2007
    • 890

New Life Spectrum vs Aquatic Nature

Använder idag enbart Aquatic Nature torrfoder till mina SA firrar, eller rättare sagt som kompletteringsfoder utöver fruset.

Jag har aldrig provat New Life Spectrum, någon som har provat bägge dessa foder och har någon åsikt om skillnad?

Är naturligtvis intresserad av era åsikter om New Life Spectrum fodret, även om ni inte använt Aquatic Nature.
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • MikeW
    Användare
    • September 2005
    • 155

Ursprungligen postat av c90368
    Använder idag enbart Aquatic Nature torrfoder till mina SA firrar, eller rättare sagt som kompletteringsfoder utöver fruset.

Jag har aldrig provat New Life Spectrum, någon som har provat bägge dessa foder och har någon åsikt om skillnad?

Är naturligtvis intresserad av era åsikter om New Life Spectrum fodret, även om ni inte använt Aquatic Nature.
    Hej,

Jag har använt båda sorterna och har väldigt svårt att bedöma vilket som är bäst. Jag har inte sett några synbara skillnader på fiskarna eller på hur det skulle "skita" ner vattnet. New Life blöter jag inte innan, vilket kan vara en liten fördel kanske. Däremot finns Aquatic i stora pellets vilket är lite smidigare för mig med stora CA-ciklider. Måste säga att de båda fodren är av toppkvalité. Vet inte riktigt hur de skiljer sig i pris....kanske det får avgöra...?

/ Micke
    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

Kommentar

• Rauken
      Användare
      • January 2007
      • 310

Ursprungligen postat av c90368

Använder uteslutande NLS idag till både Troffar och Malawi. Körde förrut mest räkmix, men jag tycker nästan att dom ratar det i dag medans NLS "kastar" dom sig över... Har använt det nu i ca. 1 år med bra erfarenheter. Om det sedan är bättre än andra foder kan jag inte svara på. Kan tycka att det är ganska dyrt, men om det fungerar bra så tycker jag att det är värt det...
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• c90368
        Användare
        • September 2007
        • 890

Ursprungligen postat av MikeW
        Hej,

Däremot finns Aquatic i stora pellets vilket är lite smidigare för mig med stora CA-ciklider.

/ Micke
        Glömde skriva att jag har SA dvärgar och tetror.

Mina Discus anser att torrfoder inte ens är värt att smaka på
        /Maths

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

det här läste jag på dainichi`s sida, "Do not pre-soak the food prior use! Pre-soaking washes out vitamins, color enhancers, other nutrients, and lowers the performance of the food."

gäller det även nls och an?, lite konstigt tycker jag..
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

Vad jag spontant kommer att tänka på är att AN verkar vara mkt lättare att övermata med. Tror inte jag har övermatat nån gång med NLS,iaf inte så de har kräkts upp krubbet el kloggat igen. Pratar om tropheus nu. NLS cichlid formula är mumma åt malar också,både herbivora & tex Synodontis.AN har den nackdelen (enligt mig) att det inte sjunker.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

Kommentar

• c90368
              Användare
              • September 2007
              • 890

Ursprungligen postat av ozric
              AN har den nackdelen (enligt mig) att det inte sjunker.
              Dvärgciklid varianten sjunker som småsten!

Men det är väl för att dvärgarna aldrig går upp till ytan och hämtar mat.
              /Maths

Kommentar

• ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

Glömde skriva att jag menade AN Excel small (något annat har jag inte vågat testa på troffar).
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

Kommentar

• Mattias777
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1493

Glömde skriva att jag menade AN Excel small (något annat har jag inte vågat testa på troffar).
                  Håller på att introducera detta fodet till mina malawi men de brukar spy efter de har ätit, känns inte så kul men det går över. Matar jag för mycket tror ni eller varför spyr dom? Nu har jag endast startat med basic men har även köpt exel.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av Mattias777
                    Håller på att introducera detta fodet till mina malawi men de brukar spy efter de har ätit, känns inte så kul men det går över. Matar jag för mycket tror ni eller varför spyr dom? Nu har jag endast startat med basic men har även köpt exel.
                    Basic eller energy(som är samma) ger man till ungfisk som ska växa, excel till lite äldre djur.
                    Matar du så dom spyr så gör du något galet helt klart, jag har matat bra många kilon av det och alldrig lyckats få nån att spy =)
                    Till mindre fisk som inte är van vid fodret så fuktar jag dom innan så dom blir lite mjuka, inte så dom badar i vatten utan bara just så dom suger åt sig lite och blir mjuka.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Mattias777
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1493

Ursprungligen postat av deelay
                      Basic eller energy(som är samma) ger man till ungfisk som ska växa, excel till lite äldre djur.
                      Matar du så dom spyr så gör du något galet helt klart, jag har matat bra många kilon av det och alldrig lyckats få nån att spy =)
                      Till mindre fisk som inte är van vid fodret så fuktar jag dom innan så dom blir lite mjuka, inte så dom badar i vatten utan bara just så dom suger åt sig lite och blir mjuka.

Ok, då skall jag mata ungfiskarna med basic framöver och exel till de större Matar även med tropical superforte och supervit, detta foder e dom vana med så det går bra. Har slutat med räk-geggan.
                      Senast redigerad av Mattias777; 14 August 2008, 22:44.

Kommentar

• Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

Vad jag spontant kommer att tänka på är att AN verkar vara mkt lättare att övermata med. Tror inte jag har övermatat nån gång med NLS,iaf inte så de har kräkts upp krubbet el kloggat igen. Pratar om tropheus nu. NLS cichlid formula är mumma åt malar också,både herbivora & tex Synodontis.AN har den nackdelen (enligt mig) att det inte sjunker.
                        Stämmer bra det att det är lättare och övermata med AN än NLS om man är lite oförsiktig.

Lite om mina erfarenheter om AN och NLS. Har använt AN (excel och basic) i ca 3 år till Malawi och NLS Formula och AN ca 1 år till troffar.
                        Båda foderna är mycket bra och inga synbra skillnader i form och färg kan jag se. Vid matning så blir troffarna gladare med NLS (som godis till barn). Aktiva och full fart.

+ NLS behöver inte blötläggas innan matning - enkelhet
                        + NLS äter allla troffar direkt, inget krångel
                        - NLS är dyrare än AN
                        + AN basic billigt och bra foder
                        - AN excel äter inte alla troffar

/Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3216

Ursprungligen postat av Johan F
                          Stämmer bra det att det är lättare och övermata med AN än NLS om man är lite oförsiktig.

Lite om mina erfarenheter om AN och NLS. Har använt AN (excel och basic) i ca 3 år till Malawi och NLS Formula och AN ca 1 år till troffar.
                          Båda foderna är mycket bra och inga synbra skillnader i form och färg kan jag se. Vid matning så blir troffarna gladare med NLS (som godis till barn). Aktiva och full fart.

+ NLS behöver inte blötläggas innan matning - enkelhet
                          + NLS äter allla troffar direkt, inget krångel
                          - NLS är dyrare än AN
                          + AN basic billigt och bra foder
                          - AN excel äter inte alla troffar

/Johan
                          Ja min räkmix behöver inte att blötläggas.
                          Det är bara att kasta i, alla vf troffar tycker om det.
                          Räkmix är billigare.
                          Ja nls och An är säkert ett mycket bekvämare foder.
                          Men jag tror faktiskt att räkmixen är ett bättre foder, nu pratar vi VF troffar.Janne

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3216

Ursprungligen postat av Mattias777
                            Ok, då skall jag mata ungfiskarna med basic framöver och exel till de större Matar även med tropical superforte och supervit, detta foder e dom vana med så det går bra. Har slutat med räk-geggan.
                            Ja Mattias då kan jag lägga till ditt namn på räkmix, som du kallar det räk- geggan, då har vi alltså jannes häxmix, Rogers troffefoder och Mattias räkgegga, ja fram för nya namn på den så kallade räkmixen.Janne

Kommentar

• Mattias777
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1493

Jag skrev så för att jag tröttnade på hur den skitade ner o så men inget ont om geggan, den är säkert bra i rätt sammanhang och billigt blir det ju. Vilket märke på räkor köper du Janne?

Kommentar

Arbetssätt...