OT: Finns det Hi-Fi kunniga på forumet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

OT: Finns det Hi-Fi kunniga på forumet?

Slänger ut en trevare gällande Hi-Fi utrustning då jag går i tankarna på att investera i ny utrustning till Tv-rummet.

Har sneglat på några förstärkare som ligger i ungefär samma prisklass. Alla har 7.1, men primärt kommer jag att använda 5.1 och eventuellt de sista 2 stärkarna till extra bas.

Onkyo TX-SR 606 5.790:-
    Yamaha RX-V663 5.990:-
    Harman Kardon AVR-255 6.790:-

Stärkaren skall kopplas till en Samsung PS-42A456 (plasma 720p) och enheter in är Wii, Snazio (närkopplad mediabox), DVD, CD-växlare, Video.

Har läst en hel del om de olika, men vill ha lite mer kunskap från någon som har system riggat eller vet vad man bör undvika.

Hoppas att någon kan hjälpa mig.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    • 809

Jag har jobbat med Hi-Fi i 10år men är elektriker sedan 1 år tillbaka... så jag har inte full koll på aktuellt sortiment. Men kan ändå en del...

Bästa forumet där du kan söka lite om de olika apparaterna är minhembio.com

Jag har jobbat på Hi-Fi klubben och vill gärna slänga in Denon som alternativ... och då AVR2308. Annars är jag mest imponerad av Yamaha som tillsammans med Denon är de som ligger i framkant av utvecklingen. H/K:n är bra ljudmässigt men de gör inte sina maskiner själva i samma utsträckning så rent funktionellt är det skillnad. Detsamma gäller NAD som är bra ljudmässigt men hänger inte med på hemmabiodelen.

/Peter
    - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 7334

Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Bästa forumet där du kan söka lite om de olika apparaterna är minhembio.com
      Ja, det är ett forum som jag besökt frekvent sistone.

Jag har jobbat på Hi-Fi klubben och vill gärna slänga in Denon som alternativ... och då AVR2308. Annars är jag mest imponerad av Yamaha som tillsammans med Denon är de som ligger i framkant av utvecklingen. H/K:n är bra ljudmässigt men de gör inte sina maskiner själva i samma utsträckning så rent funktionellt är det skillnad. Detsamma gäller NAD som är bra ljudmässigt men hänger inte med på hemmabiodelen.
      Denon AVR2308 har jag inte tittat på tidigare men har nu börjat jämnföra lite. Yamaha har jag också hört ligga i framkant av utveckling, dock så har den något färre HDMI ingångar (2 st) vilket kan bli ett minimum varteftersom man byter ut befintlig utrustning. Har sedan början varit inne på Onkyo 606 men försöker motbevisa valet.

I ett test i senaste Hemmabio (vet inte hur "korrekta" deras tester brukar vara), så jämnförs H/K, Onkyo, Yamaha + några till av just de aktuella modellerna. H/K placerar sig snäppet före Onkyo, men är också något dyrare, medans Yamaha placeras strax efter Onkyo.

Det jag kan se gällande den aktuella Denon så är den från början av 2007, så jag antar att vissa teknikskillnader kan förekomma.

Någon annan som har någon bra feedback?
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Jag har jobbat på Hi-Fi klubben och vill gärna slänga in Denon som alternativ
        Da kan jag sno traden lite och fraga om min 20 ar gamla Denon reciever ar nagot att ha nu nar jag anda maste skaffa nya hogtalare och ny CD spelare (min Rega 3a (vinylspelare) lar tuffa pa ett bra tag till).
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• doctor
          Användare
          • December 2003
          • 238

Jag var i samma tankar som du tidigare i våras och kikade runt en massa men det slutade med att jag slog till på en Onkyo 605, inte lusläst specen på 606an men den har väl 3 hdmi in i sin växel men något färre komponentingångar istället? Jag är hur som helst otroligt nöjd med den både ljudmässigt och funktionsmässigt. Extra plus i kanten för att jag kan använda medföljande fjärr till flera av mina andra apparater. Var sugen på en H/K eftersom jag har en dvd från dom men det blev en Onkyo till slut, lite trist design dock. Det gör ju inget om apparaterna är lika lena för ögat som för örat...

Kommentar

• Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

Ursprungligen postat av doctor
            Jag var i samma tankar som du tidigare i våras och kikade runt en massa men det slutade med att jag slog till på en Onkyo 605, inte lusläst specen på 606an men den har väl 3 hdmi in i sin växel men något färre komponentingångar istället? Jag är hur som helst otroligt nöjd med den både ljudmässigt och funktionsmässigt. Extra plus i kanten för att jag kan använda medföljande fjärr till flera av mina andra apparater. Var sugen på en H/K eftersom jag har en dvd från dom men det blev en Onkyo till slut, lite trist design dock. Det gör ju inget om apparaterna är lika lena för ögat som för örat...
            Är inte mycket som skiljer 605 och 606 mer än då fler hdmi. 606 har 2 komponent in. Designen är likadan, men det är ju ljudet som är det viktiga.

Ett problem som jag hört är att fjärren kan strula så att man styr vissa tv-modeller, eftersom frekvensen somanvänds är samma. Tror att det var LG som var drabbad.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• doctor
              Användare
              • December 2003
              • 238

Den här tråden läste jag på ett forum innan jag slog till, http://www.avforums.com/forums/showt...Onkyo+TX-SR605

Är det något trassel med fjärrkontroller osv så lär det stå där. Fick upp 212 sidor så jag överlåter det läsandet med varm hand till dig.
              Finns mycket läsvärt på det där forumet.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 7334

Ursprungligen postat av doctor
                Den här tråden läste jag på ett forum innan jag slog till, http://www.avforums.com/forums/showt...Onkyo+TX-SR605
                Fanns ju en hel del i den tråden, men även en hel del andra intressanta, så det tar nog ett tag att komma igenom.

Ser gärna mer "motinformation", för än så länge lutar det fortfarande mest åt Onkyo 606.

Niklas, vilka högtalare använder du till din 605:a?
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• doctor
                  Användare
                  • December 2003
                  • 238

Jag använder Audio pro cinemahouse, börjar bli till åren nu men presterar riktigt bra! Har kört ett par tungrodda golvare från Sony på den med utmärkt resultat oxå så skickar du på ett par fina högtalare lär du garanterat bli nöjd.

Det jag har varit lite missnöjd med är mest logiken bakom den där tvårums funktionen, får inte rikigt apparaten att fatta att den ska stänga av funktionen. Tror dock mest det beror på sbs från min sida.
                  Sen var av nån anledning plastskyddet som man ska ha på fronten för att dölja ingångarna där för stort så det passade inte men jag brydde mig inte om det för jag hade inte använt det iaf.

För mig var hdmi 1.3a viktigt, köper inte förstärkare så ofta så jag ville vara förberedd när framtida BD apparater och liknande ska in i maskinen.

Hur som helst, du kommer bli nöjd med Onkyon men det finns många många bra stärkare där ute!

Kommentar

• Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 7334

Jo det finns många bra och nästan likvärdiga förstärkare i segmentet och jag har ännu inte blivit helt överbevisad på att välja något annat så det blir nog en 606:a.

Har bara mindre satelithögtalare och subwoofer idag, men får börja med det och sedan byta ut. Lite sugen på KEF KHT-2005.2 eller kanske Canton. Får se när jag kommit så långt.
                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

Arbetssätt...