Max KH-värde?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johag86

Max KH-värde?

Hej!

Jag tillsatte 0,5 dl bikarbonat/100 lit vatten för att höja KHt, som ajg fått instruktioner om doseringen.

Jag har nu gått från KH 3 till 28, över natten, är det farligt för fiskarna? Hur skall jag dosera för att få ett bra värde, och vilket är det?

J
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • September 2005
    • 48

Jag är inte helt säker ...men nästan! Ditt mättest (va du nu än använder) är helt åt pipan....Jag doserar 1 dl / 100 liter till mina frontosor, lite mer ph & KH blir de ju....men aldrig över 8 i KH & 7.8 i PH.

Å e de malawi tangaynika så e de bara gratulera med ditt KH om de nu mot förmodan stämmer.
    Söker AQUALUX!!

Kommentar

• cichlids4fun
      • April 2002
      • 3109

Ursprungligen postat av johag86
      Hej!

Jag tillsatte 0,5 dl bikarbonat/100 lit vatten för att höja KHt, som ajg fått instruktioner om doseringen.

Jag har nu gått från KH 3 till 28, över natten, är det farligt för fiskarna? Hur skall jag dosera för att få ett bra värde, och vilket är det?

J
      viktigt är väl kanske att tillägga att doseringen skall gälla per utbytt 100/l vatten altså byter du 100 liter så lägger du i 0,5dl bikarbonat låter nästan som du pytsat i för hela akvariets vattenmängd......... lägg aldrig i bikarbonat utan att byta vatten först då detta kan ge (risk för stavfel) ammoniumfögiftning........
      Mvh
      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

Arbetssätt...