fluval fx 5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    Användare
    • August 2008
    • 149

    #46
    Har kontrollerat CD:n som följer med filtret. I instruktionen visar man att makaronerna är i understa kammaren. Men det är ju fortfarande logiskt att vattnet skall gå genom makaronerna först.

    Om jag nu skall ändra, kanske man skulle tillföra ett tredje material - något som kan hålla PH på en bra nivå. Någon som vet om det finns?
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

    Kommentar

    • Hogan1
      Användare
      • August 2008
      • 149

      #47
      Har nu kollat med affären igen och han trodde att det är den nedersta kammaren som vattnet först kommer till och att makaronerna skall vara där. Han blev emellertid sedan osäker på om vattnet faktiskt kommer den vägen men baserat på vilket material jag använder (makaroner i en kammare och plasttrassel i de två andra) spelare det ingen roll om makaronerna kommer först eller sist.

      Är det någon som vet besämt (inte gissar) vilken kammare vattnet kommer till först?
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • bjolle
        Användare
        • July 2007
        • 2

        #48
        Jeg gjetter ikke, jeg vet jeg har rett Du kan se det på inntaket til pumpen, denne er i midten av beholderen (i bunn). Over dette inntaket står kurvene, mellom kurvene er det O-ringer som forhindrer vannet å gå feil vei. Det er også en O-ring mellom den nederste kurven og pumpeinntaket (bunn av beholderen). Derfor er eneste veien for vannet å gå ned gjennom kurvene til pumpa og ut i karet.

        En tanke: det er to forskjellige makaroni, en for mekanisk og en for biologisk filtrering. Er det den biologiske du har så er det riktig å ha den i "finkurven" (den i bunn). Er det den mekaniske skal du ha den i "grovkurven" (den på toppen). Forskjellen på makaronin kan du se fysisk, den biologiske er større/rund og mye mere porøs (ser nesten slitt ut). Den mekanisk er slett/rund og noe mindre. Har også sett denne som kantete (6 kantet).
        Vet du vilket merke du har og åssen makaronin ser ut?

        Hmmm!! Det er vanskeligt å skrive en god forklaring, håper jeg gjør meg forstått

        Mvh. bjolle
        Senast redigerad av bjolle; 10 September 2008, 05:33.

        Kommentar

        • patrickeriksson
          Användare
          • October 2007
          • 355

          #49
          Vattnet fylls upp upp runt korgarna och strömmar sedan genom filtermattan till en mellanrum mellan filtermattan och den inre delen av korgarna. Därefter fortsätter det upp, rinner över kanten och ner genom filtermedian ner till botten där det sedan pumpas tillbaka i akvariet.

          Använder man en poröst biomedia som t ex Seachem Matrix (små stenar med pyttesmå håligheter) så vill man ha dessa i slutet på filtreringen. Detta för att porerna inte skall sättas igen av skit och ta kål på bakterierna. Samma sak med makaroner, man vill att dom ska vara så rena som möjligt så bakterierna kan frodas på deras yta, alltså ska dom vara i slutet.

          Men, eftersom vattnet först passerar filtermattan så spelar det nog egentligen ingen större roll. Jag har dessutom lagt en tunt lager filtervadd överst i varje korg. På så vis är det lätt att rengöra. Jag bara kramar ur filtermattorna och byter filtervadden.
          Senast redigerad av patrickeriksson; 10 September 2008, 07:41.
          Patrick Eriksson

          Kommentar

          • Rauken
            Användare
            • January 2007
            • 310

            #50
            Verkar finnas lite olika bud på makaronplaceringen också. Har ett tetraTec ytterfilter, och i det skall makaronerna ligga FÖRST då det äver fungerar som "vattenfördelare", dvs sprider ut vattnet till hela bredden (detta filter släpper in vattniet i botten och "drar" det sedan upp genom filtret) Som 2:a kommer en korg biobollar, 3:an och 4:an innehåller filtermatta...
            Tror inte att lite "skit" hindrar bakterietillväxten nämnvärt så länge det inte så mycket att flödet hindras och därmed syretillförseln...
            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

            Kommentar

            • Hogan1
              Användare
              • August 2008
              • 149

              #51
              Ursprungligen postat av patrickeriksson
              Men, eftersom vattnet först passerar filtermattan så spelar det nog egentligen ingen större roll. Jag har dessutom lagt en tunt lager filtervadd överst i varje korg. På så vis är det lätt att rengöra. Jag bara kramar ur filtermattorna och byter filtervadden.
              Tack. Det var precis det man menade i affären - att i och med att att filtermattan finns, spelar det ingen roll egentligen var makaronerna ligger - också med tanke på mitt andra filtermateiral (plasttrassel). Men jag skall skifta ändå när jag gör rent första gången.

              (Mina makaroner är inte porösa).

              Tillägg till ovan.
              Nu har jag skiftat så att makaronerna är överst. Passade på vid ett delvattenbyte. Får se om det gör någon skillnad.
              Senast redigerad av Hogan1; 10 September 2008, 19:59.
              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

              Kommentar

              • extreme1
                Användare
                • August 2008
                • 39

                #52
                tja igen nu är min historia om fx5:an avslutad...

                Han tog tillbaks filtret och jag bytte upp mig till ett eheim 2080 istället och det filtret har inte sagt ett knyst sen jag stoppade i sladden..

                Men flödet verkar ju klart sämre det är ju knappt så vatten ytan rör sig om man jämför med fx:et.... men helt klart nöjd, lite högre motorljud men i gengäld inget bubblande.......

                kostade visserligen en aning mer tyvärr...

                Kommentar

                • Gäst

                  #53
                  Jag har 3st FX5or till mitt 1440l kar å dom går ljudlöst. Å aldrig haft nått strul med dom. 2 av dom kör jag parralelt så dom använder samma pickup å utblås det ökar ljudet lite men man får verkligen lyssna om man skall höra det. Men när jag kör vatten byte genomfiltret så får man ju in rätt bra med luft i burken men jag bara slår av strömmen å slår på den igen så nollställer man ju den å den går några minuter för att sen avlufta sig.. Makaronerna kör jag i botten på filtret

                  Kommentar

                  • extreme1
                    Användare
                    • August 2008
                    • 39

                    #54
                    jag tyckte att fx5:an hade mycket snyggare design och riktigt bra flås i... trots att det exemplaret jag fick krånglade så kan jag tänka mig ett sådant filter igen.....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...