fluval fx 5

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • April 2002
    • 727

Jag tänkte släppa en liten brandfackla här. Jag har alltid hållt Eheim högre än Fluval. Jag tittade på FX5:an och 2260 och jag är övertygad att man får vad man betalar för. FX5:an skall ge 3000 lit och 2260:an 1900 liter och ser man vad som händer i ett kar med rek. filtermaterial så slår 2260:an FX,en i flödet, men det är klart det skiljer en del i pris.
    M.v.h.
    Rickard

Kommentar

• extreme1
      Användare
      • August 2008
      • 39

jag vet inte vad det kalas men med skumgummi typ... fast självklart sånt som är till filter med olika håligheter

Kommentar

• Mattias Nilsson
        Användare
        • April 2002
        • 467

Ursprungligen postat av Rickard
        Jag tänkte släppa en liten brandfackla här. Jag har alltid hållt Eheim högre än Fluval. Jag tittade på FX5:an och 2260 och jag är övertygad att man får vad man betalar för. FX5:an skall ge 3000 lit och 2260:an 1900 liter och ser man vad som händer i ett kar med rek. filtermaterial så slår 2260:an FX,en i flödet, men det är klart det skiljer en del i pris.
        Nja 3000l/h är väl vad pumpen ger utan motstånd, har för mig jag läste någonstans att Fx5 ligger strax över 2000l/h med filtermaterial. Eheimen drivs väl av en Eheim 1260 som ligger på 2400l/h utan motstånd, men som är en betydligt starkare pump än den som sitter i Fx5. Vilket borde ge ganska jämna flöde, men sen har ju Fx5 två ganska breda utblås vilket kanske göra att flödet upplevs sämre?
        Jag har inte 2260 utan lillebror 2250, vilket jag tycker är ett bra filter helt klart. Jag har precis skaffat en Fx5 och jag måste säga att jag tycker Fx5 är ett väldigt prisvärt filter, men jag har alltså inte haft det så länge.
        Mvh
        Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• discusred
          Användare
          • June 2004
          • 851

Mitt fluval FX 5 hamnade i förrådet efter 2 månader!

Är det ingen som har testat JBL,s ytterfilter?
          Det ända som jag har testat som håller Eheim klass.
          Har ett till 1200 karet som står sidan om ett Eheim. Båda två går och går...
          Har även till ett 250 kar som har gått utan rengöring i nästan två år.

Kommentar

• tjornpatrik
            Användare
            • August 2006
            • 830

Ursprungligen postat av discusred
            Du menar deras Cristal Profi. Hade ett 500 som jag var väldigt nöjd med. Nu står de däremot i förrådet, de två plastanslutningarn som sitter på motorkåpan gick rakt av efter flytten när jag skulle dra åt dom. Lagade första provisoriskt och sen skulle jag dra åt andra gick den av med och då gav jag upp. Använde ingen direkt kraft så va försiktig när du drar åt. Annars var jag som sagt nöjd.

Kommentar

• Mattias777
              Användare
              • November 2006
              • 1493

Mitt fluval FX 5 hamnade i förrådet efter 2 månader!

Har ett till 1200 karet som står sidan om ett Eheim. Båda två går och går...
              Har även till ett 250 kar som har gått utan rengöring i nästan två år.
              Varför hamnade det i förådet? Måndags ex eller?

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• discusred
                Användare
                • June 2004
                • 851

Ursprungligen postat av patriks155
                Du menar deras Cristal Profi. Hade ett 500 som jag var väldigt nöjd med. Nu står de däremot i förrådet, de två plastanslutningarn som sitter på motorkåpan gick rakt av efter flytten när jag skulle dra åt dom. Lagade första provisoriskt och sen skulle jag dra åt andra gick den av med och då gav jag upp. Använde ingen direkt kraft så va försiktig när du drar åt. Annars var jag som sagt nöjd.
                Alledels riktigt, profi 500.
                Tack för rådet, något tänka på, är själv i flytt tagen.

Kommentar

• discusred
                  Användare
                  • June 2004
                  • 851

Ursprungligen postat av Mattias777
                  Varför hamnade det i förådet? Måndags ex eller?
                  Efter cirka 10 starter med att rengöra den. 100 gånger med att dra ut och in sladden. Skaka den då och då. För att den inte skall låta som ett timmerverk.
                  Hoppas att det var ett måndags ex.
                  För jag behåller den, är för att tanken är att köra torv i den, i olika kar då och då.

Kommentar

• poujac
                    Användare
                    • May 2006
                    • 170

Efter cirka 10 starter med att rengöra den. 100 gånger med att dra ut och in sladden. Skaka den då och då. För att den inte skall låta som ett timmerverk.
                    Hoppas att det var ett måndags ex.
                    För jag behåller den, är för att tanken är att köra torv i den, i olika kar då och då.

Precis så låt min fx5 innan jag fick en ny rotor

Om du tar ut rotoren kan du troligvis se om den är sliten i lageret, och du kan se att den slitar på rotorhuset.
                    Kolla bild
                    Senast redigerad av poujac; 26 August 2008, 23:20.
                    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

Kommentar

• discusred
                      Användare
                      • June 2004
                      • 851

Ursprungligen postat av poujac
                      Precis så låt min fx5 innan jag fick en ny rotor

Om du tar ut rotoren kan du troligvis se om den är sliten i lageret, och du kan se att den slitar på rotorhuset.
                      Kolla bild
                      Det får får vi testa. Tror att garantin är slut, men vi testar och beställa en rotor.
                      Köpte min fluval när den precis kom ut.
                      Men kommer att ha pumpen till köra torv ut i karen.

Skoj att du är ifrån Helsingborg, inte ofta man ser Helsingborgare på Ciklid forumet

Kommentar

• Hogan1
                        Användare
                        • August 2008
                        • 149

Använder makaroner i botten och Sera biofiber i de två översta. Kan också rapportera att ljudvolymen verkligen sjunkit utan några ytterligare åtgärder.

Passar samtidigt på att slå ytterligare ett slag för FX5:an. Gjorde ett vattenbyte idag på ca 200 liter och med 1-tumsslang på utblåset gick tömningen som en dans. Totalt vattenspill - ungefär ett snappsglas.

Det är så löjligt praktiskt att bara stänga av filtret, stänga insug och utblås på filtret, koppla loss utblåset, sätta sin 1-tumsslang som redan är fast i en extra koppling, på utblåset - och sedan öppna insuget och starta filtret igen.

Några minuter senare och utan vattenspill är 200 liter puts väck. Sen är det bara att reversera övningen, fylla vatten och man är back in business.

Bara att man slipper allt jäkla söl är för mig värt väldigt mycket. Hittills är jag således helnöjd med mitt filter.
                        Senast redigerad av Hogan1; 31 August 2008, 20:38.
                        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Kommentar

• poujac
                          Användare
                          • May 2006
                          • 170

Det får får vi testa. Tror att garantin är slut, men vi testar och beställa en rotor.
                          Köpte min fluval när den precis kom ut.
                          Men kommer att ha pumpen till köra torv ut i karen.

Skoj att du är ifrån Helsingborg, inte ofta man ser Helsingborgare på Ciklid forumet

Fick du tyst på den?
                          >>Drive a real car drive a Jaguar<<

Kommentar

• extreme1
                            Användare
                            • August 2008
                            • 39

nu har jag lämnat in mitt filter till han jag köpte det av.. så skulle han testa filtret innan det eventuellt lämnas iväg på reklamation.... så vi får se hur historien slutar....

Kommentar

• bjolle
                              Användare
                              • July 2007
                              • 2

Ursprungligen postat av Hogan1
                              Använder makaroner i botten och Sera biofiber i de två översta. Kan också rapportera att ljudvolymen verkligen sjunkit utan några ytterligare åtgärder.
                              Er noe forvirret her? du bruker makaroner i bunn? Er ikke det for grovfiltrering av større partikkler? Da burde i såfall makaronene vært i det øverste kurven da vannet passerer her først.

(Vannet kommer inn i pumpa via rør til bunn på filteret, stiger så opp langs skummfilterene, gjennom disse og opp til den øverste kurven og så ned gjennom kurvene til pumpa og ut i karet igjen).

Mvh. bjolle
                              Senast redigerad av bjolle; 08 September 2008, 02:33.

Kommentar

• Hogan1
                                Användare
                                • August 2008
                                • 149

Ursprungligen postat av bjolle
                                Er noe forvirret her? du bruker makaroner i bunn? Er ikke det for grovfiltrering av større partikkler? Da burde i såfall makaronene vært i det øverste kurven da vannet passerer her først.

(Vannet kommer inn i pumpa via rør til bunn på filteret, stiger så opp langs skummfilterene, gjennom disse og opp til den øverste kurven og så ned gjennom kurvene til pumpa og ut i karet igjen).

Mvh. bjolle
                                Det var den instruktion jag fick från affären i alla fall. Men det du säger verkar ju logiskt. Jag får kolla detta. Jag har också satt in en innerfilter med ett 1000 l/h pumphuvud för extra filtrering och för att få bättre rörelse på vattnet.
                                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Kommentar

Arbetssätt...