fluval fx 5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    Användare
    • August 2008
    • 149

    #16
    Nu blev det ett Fluval FX5 i alla fall. Dock på öppet köp i fall det inte skulle få plats i möbeln. Det verkar funka. Bakgrunden (BTN slimline) silikonad på plats. I morgon efter jobbet blir det inredningen. Funderar fortfarande på bästa/snyggaste lösningen på grottor. Har för mig att man kan använda BTN-moduler som grottfundament silikonat i botten och bygga på därifrån med moduldelar och vanlig sten.

    Någon som har några bilder på snygg inredning i ett kar på -säg- 400-600 liter?
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

    Kommentar

    • Laledan
      Användare
      • December 2006
      • 9

      #17
      Hej!
      Använder själv en FX5a till mitt 720 och det funkar klockrent.
      Rekomenderar att köpa en slang till för vattenbyte(tar ca 5 min att tömma halva mitt kar).
      Köpte själv en grön/vit lite hårdare slang för att slippa veck på hornbach 32kr/m.
      Ett tips om du vill ha bra fräs vid ytan så köp ett passande 90 graders rör och sätt på utbåset.

      Om din tanke med moduler är att använda hela som en grotta så tänk på att ha en öppning som du kan få in handen i.
      Inte så bra om någon firre skulle dö där inne och inte gå att få ut.

      Kommentar

      • poujac
        Användare
        • May 2006
        • 170

        #18
        Jag har kört med FX5 i 2½ år nu utan problem.
        Jag hade dog problemer i början, och det var rotorn som på något vis, blev nersliten på 2 veckor.
        Fick en ny rotor på garantien och har kört utan problem sedan.
        Jag kör med långa slangar.
        >>Drive a real car drive a Jaguar<<

        Kommentar

        • Hogan1
          Användare
          • August 2008
          • 149

          #19
          Man vill ju gärna stärkas i sin övertygelse att man gjort ett bra köp - så tack Poujac och Laledan för svaren. Det känns redan bättre.
          Det blir nog inte modulbitar som grottdelar utan det gamla vanliga - sten, rötter och lite lava. Har handlat en hyfsat stor rot idag som till hälften kommer att skymma vattenintaget (eller mikrofonen som jag kallar den) till filtret.

          Grönvit slang från Hornback. Scheisse! - har varit på Hornback idag redan.... Slang kan man väl iofs få tag på hos Järnia gissar jag.

          Just nu håller jag på och funderar på hur noga det är med millimeterprecision på karet. Det verkar ligga helt i våg längsledes både bak och fram - samt på diagonalen. Kanske 1/2 mm fel - men inte mer. Däremot ser det ut att luta "bakåt" 1-2 mm om man sätter passet rakt över i mitten av tanken (från bakkant till framkant).

          Kan man leva med det, tro?
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          • Mikael_S
            Användare
            • May 2006
            • 246

            #20
            Hur är det med flödet i fx5? Står ju att den pumpar 3500 l/h. Men läste någonstans att det endast var sjävla pumpen som gjorde det och att pumpen pumpade ca 2400 l/h genom filterbehållaren? Sen beror det ju på vad man har stoppat i filterbehållaren. Men ni som har detta filter, är det full fräs eller är det endast stor filtervolym, och inte så starkt flås?
            Mvh Mikael Schöllin

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

              #21
              Ursprungligen postat av Mikael_S
              Hur är det med flödet i fx5? Står ju att den pumpar 3500 l/h. Men läste någonstans att det endast var sjävla pumpen som gjorde det och att pumpen pumpade ca 2400 l/h genom filterbehållaren? Sen beror det ju på vad man har stoppat i filterbehållaren. Men ni som har detta filter, är det full fräs eller är det endast stor filtervolym, och inte så starkt flås?
              Jag tycker flödet är ganska lagom till mitt 540. Däremot hade jag gärna stoppat in reducerings rör i utblåsen för att få bättre flås när jag hade 1200 karet ( hade 2 FX5or då) men blev avråd från ett par butiker ( ska tydligen stå i manualen också, har däremot inte läst de själv). Någon som provat detta?

              Sen när vi ändå pratar pumpar, någon som har en ungefärlig uppgift på vad de kan kosta per dygn i el. Tar vi FX5.an drar den 48 watt står de, är detta att jämföra med en 50 watts glödlampa? Är det typ 50 öre, 5:-, 10:- eller 15:-/dygn ?
              Senast redigerad av tjornpatrik; 18 August 2008, 22:51.

              Kommentar

              • Hogan1
                Användare
                • August 2008
                • 149

                #22
                Ursprungligen postat av patriks155
                Jag tycker flödet är ganska lagom till mitt 540. Däremot hade jag gärna stoppat in reducerings rör i utblåsen för att få bättre flås när jag hade 1200 karet ( hade 2 FX5or då) men blev avråd från ett par butiker ( ska tydligen stå i manualen också, har däremot inte läst de själv). Någon som provat detta?

                Sen när vi ändå pratar pumpar, någon som har en ungefärlig uppgift på vad de kan kosta per dygn i el. Tar vi FX5.an drar den 48 watt står de, är detta att jämföra med en 50 watts glödlampa? Är det typ 50 öre, 5:-, 10:- eller 15:-/dygn ?
                Jupp. 48 W x 24 timmar = 1152 Watt (1.152 kw). Multiplicera med ditt elpris så har du således kostnaden om dryga kronan per dygn.
                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                Kommentar

                • Mikael_S
                  Användare
                  • May 2006
                  • 246

                  #23
                  Patriks155, du skriver att det var lagom cirkulation till ditt 540. Klarade det av att driva det själv eller fick du kompletera med cirkulationspumpar.

                  Enligt uppgifterna ska en fx5 pumpa ungefär lika mkt som en Aqua clear 110 cirkulationspump 3000 l/h+. Men flödet hos fx5, minskar ju lite med tanke på de olika filtermaterialen. Men ni som har erfarenhet av de två pumparna hur är det i praktiken med flåset hos dem, är fx5 i närheten av Aqua clearens flöde? Om man förutsätter att Aqua clearen har blå filtermatta/ PET-flaskmetoden?

                  När jag ändå är igång och frågar; hur är egentligen utflödet/flåset om man jämför med fx5 och Eheim 2080? I praktiken? Vilket pumpar överlägset bäst?
                  Mvh Mikael Schöllin

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • August 2006
                    • 830

                    #24
                    Ursprungligen postat av Hogan1
                    Jupp. 48 W x 24 timmar = 1152 Watt (1.152 kw). Multiplicera med ditt elpris så har du således kostnaden om dryga kronan per dygn.
                    Tack!

                    Ursprungligen postat av Mikael_S
                    Patriks155, du skriver att det var lagom cirkulation till ditt 540. Klarade det av att driva det själv eller fick du kompletera med cirkulationspumpar.
                    Fx5.an klarar att driva 540 karet själv utan några problem om det var så du menar. När jag hade fx5an till mitt 720 kompletterade jag med ett ytterfilter till eftersom flåset blev för lite tyckte jag (blir ju 50 cm längre). Och till 1200 hade jag lätt kunnat köra en FX5 till alt cirkulationspump på 3000 liter el likn.
                    Senast redigerad av tjornpatrik; 19 August 2008, 09:25.

                    Kommentar

                    • extreme1
                      Användare
                      • August 2008
                      • 39

                      #25
                      tjenare nu har jag fått ordning på mitt filter efter mycket krångel...... jag han till och med att bygga en låda som jag tänkte trä över filtret för att få tyst på det.......... men jag tog ut filtret i trädgården stoppade i sladden i väggen och körde ut varenda liten droppe vatten ur filtret sedan tog jag isär filtret och kollade om jag kunde se något konstigt torkade rent det och satt i filter korgen igen.. tog sedan in det igen och fyllde upp det med vatten, denna gång mer än vad som stod i boken typ fullt satte sedan ihop det igen satte på slangarna och kollade så att de inte "hängde" något, öppnade sedan "IN" ventilen försiktigt så att filtret kunde självfylla sig så gott som det gick.. öppnade sedan den andra ventilen och stoppade i sladden..... och efter första stoppet med avluftning så var det självklart ingen skillnad men efter ett tag med sladden i och ur så tystnade det och har inte bubblat en gång sedan dess... nu hör man bara själva motor ljudet.....

                      Kommentar

                      • Hogan1
                        Användare
                        • August 2008
                        • 149

                        #26
                        Fick själv vatten i akvariet igår kväll. Filtret startade som det skulle och blåste ut massa luft. Det stannade som det skulle och satte sedan igång igen. Sambon sa att ljudet inte ens skulle bli problem att sova i ("white noice").

                        I morse däremot bubblade det friskt och ljudet blev ganska tydligt. Jag lade en pläd över och stängde skåpet. Det blev genast tystare i rummet. Själva filtret står i ett skåp under akvariet (Juwel) och skåpet är ju helt öppet på baksidan så nästa sak blir att täcka bakre delen av skåpet med frigolit och stämma av resultatet efter detta. Funderar också att klistra fast motorrumsisolering för båtar på själva skåpsdörren:

                        Finns i olika tjocklek så jag får väl mäta vad som får plats.
                        Alternativet är väl iofs att försöka starta om några gånger. Isoleringen lär väl också dämpa själva pumpljudet tror jag. Får se i kväll....
                        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                        Kommentar

                        • Hogan1
                          Användare
                          • August 2008
                          • 149

                          #27
                          Ursprungligen postat av Laledan
                          Hej!
                          Använder själv en FX5a till mitt 720 och det funkar klockrent.
                          Rekomenderar att köpa en slang till för vattenbyte(tar ca 5 min att tömma halva mitt kar).
                          Köpte själv en grön/vit lite hårdare slang för att slippa veck på hornbach 32kr/m.

                          Inte så bra om någon firre skulle dö där inne och inte gå att få ut.
                          Skall till Hornbach i helgen - vet du vilken dimension du köpte på slangen? Enligt manualen skall det vara 25 mm till evakueringsventilen. Är det vad Du har?
                          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                          Kommentar

                          • Hogan1
                            Användare
                            • August 2008
                            • 149

                            #28
                            Nu har FX5:an varit igång några dagar. Tredje automatiska avstängningen skedde kl. 10 lördag kväll. När det startade upp igen 2 minuter senare, var allt bubblande borta. Endast det dova surret från motorn hördes.

                            Pläden åkte bort och ljudvolymen ökade inte. Nu skall jag bara få dit ett bakstycke till skåpet så än mer av ljudet kan stängas inne. Det kommer i princip inte att låta ett dyft om filtret och jag är än mer övertygad om att Fluval FX5 var ett helt rätt köp.

                            Slang på Hornbach också inhandlad. Första vattenbyte sker i mitten av kommande vecka.
                            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                            Kommentar

                            • extreme1
                              Användare
                              • August 2008
                              • 39

                              #29
                              ja....... nu har mitt bubblande startat igen det känns rätt "kul" faktiskt.. vet ej vad jag ska göra så ja får ta mig en tur till affären där jag köpte det och se om jag kan få köpa ett annat filter istället... är ganska pist off på det här nu..... Någon som har något tips på likvärdig filter fast som inte låter något, jag betalar gärna mer bara det är tyst.....

                              Kommentar

                              • Radioaktiva Räkor
                                Användare
                                • April 2008
                                • 53

                                #30
                                Köpte mig en Fluval FX5 förra veckant ill mitt 570-liters, och wow vilken pump! Förvisso betalade jag "bara" 1490:- för den men jag känner att jag har gjort ett riktigt bra köp!

                                Kapar tråden med en fråga dock, vad kör ni för filtermaterial?

                                //C
                                - Christoffer & Marielle - With a license to krill -
                                ~1800liter vatten hemma...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...