fluval fx 5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • extreme1
    Användare
    • August 2008
    • 39

    fluval fx 5

    tjenare jag har köpt mig ett nytt fluval fx5 filter men jag får inte ur all luft, och när den där fantastiska självluftningen sätter igång så blir det bara ännu mera luft och då får jag skaka på filtret då släpper det lite luft..... ska man kanske ha så korta slangar som möjligt eller har det inget värde bara de inte "hänger" så det blir en eventuell luft ficka? eller kan jag ha haft i för mycket filter material....

    tacksam för eventuella tips.. jag skulle kanske ha köpt ett annat filter men jag trodde det skule vara bra....
  • botu
    Användare
    • November 2007
    • 25

    #2
    Ursprungligen postat av extreme1
    tjenare jag har köpt mig ett nytt fluval fx5 filter men jag får inte ur all luft, och när den där fantastiska självluftningen sätter igång så blir det bara ännu mera luft och då får jag skaka på filtret då släpper det lite luft..... ska man kanske ha så korta slangar som möjligt eller har det inget värde bara de inte "hänger" så det blir en eventuell luft ficka? eller kan jag ha haft i för mycket filter material....

    tacksam för eventuella tips.. jag skulle kanske ha köpt ett annat filter men jag trodde det skule vara bra....
    Det är bra ! Jag har kört mitt nu i 6 månader har aldrig haft liknande problem, använder även en 3:e slang för tömmning när jag gör vattenbyte och det funkar exellent.
    Det medföljer en cd med en bra manual där slangmått etc. finns.
    Se till att sugslangen är fri från luft när du startar första gången, annars får du bara in det i pumpen.

    Kommentar

    • extreme1
      Användare
      • August 2008
      • 39

      #3
      men jag tror nog jag har gjort rätt... har fått lagt ett duntäcke över för att dämpa det lite men jag kanske för prova att tömma det helt och starta om det från början igen.... men på något sätt borde det ju gå att få tyst på det.. men jag tycker ju att när det ska tömma sig på luft så borde det ju inte bli värre.. det verkar nästan som det suger in luft istället...... . .

      Kommentar

      • leab
        Användare
        • July 2006
        • 58

        #4
        Kanske detta är en ide även på Fluvalen?

        Efter 7 sorger och 8 bedrövelser med luftläckage i mitt 2028 ytterfilter hittade jag förhoppningsvis en lösning idag när jag bytte vatten. Jag har haft pumphuvudet inlämnat till leverantören för åtgärd men utan godtagbart resultat. När jag fyllde på vattnet efter bytet så startade jag pumpen innan vattnet nådde


        /Leif

        Kommentar

        • extreme1
          Användare
          • August 2008
          • 39

          #5
          tackar för tips ska genast testa detta........... men man fyller ju upp filtret innan start, kanske ska fylla ännu mer än vad som står i boken..

          Kommentar

          • extreme1
            Användare
            • August 2008
            • 39

            #6
            jag ställde upp filtret på hög kant och stoppade under duntäcket och då tystnade det så nu står det lutat mot väggen och jag hör bara motor ljudet nu fy tusan vad himmla gött............... fast så kan det ju inte stå ...........tackar för tipsen

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

              #7
              Hör gärna av dig hur det går!

              Får du inte ordning på det så tycker jag du ska gå tillbaka med det och se om du kan få ett nytt på garantin. Hade samma problem med en av mina FX5.or att de sög luft och frågan är vad de kom ifrån. Bytte jag till en annan Fx5 så försvann de direkt men när jag bytte tillbaka var det samma (kunde vara riktigt rejält) så helt klart kommer de från behållaren med motorn. De som hände var just att luften inte försvann och hur man än startade / stängde av var det samma, ända gången de blev bra tillfälligt var en stund efter att jag ruskat det men snart var det fullt bubbel igen. Hade de 4-5 månader i bla mitt stora kar sen gav jag upp och nu står de i garderoben.

              Men de behöver ju inte vara samma problem bara nämner att får du inte ordning på de så gå tillbaka. Är slangarna under vatten och det är ett slutet system så ska ju pumpen trycka ut luften. Skulle det vara läckage lär du ju märka de.

              Den Fx5.an jag har igång nu är 100% knäpptyst.
              Senast redigerad av tjornpatrik; 12 August 2008, 23:09.

              Kommentar

              • Hogan1
                Användare
                • August 2008
                • 149

                #8
                Något nytt på FX5-fronten? Skall själv starta upp ett 450 i morgon som jag köper begagnat inkluderande ett innerfilter som ger 1000 l/h vilket förefaller något för klent.

                Eftersom karet (Juwel Vision) skall stå i vardagsrummet och således bli en möbel har "she who must be obeyed" bestämt att filtret inte skall synas - och helst inga slangar eller sladdar heller...

                Nåja, till Juwel Vision hör ju en möbel, förhoppningsvis perfekt att gömma ett FX5 i.
                Jag har försökt läsa på i olika forum och meningarna är ju verkligen delade. En del håller stenhårt på Eheim och andra på Fluval. För mig känns det som om plånboken får bestämma och jag ställer mig frågan om ett Eheims dubbla pris (ungefär) verkligen är motiverat ur alla eller de flesta aspekter?

                Det är klart, om FX5 låter som ett mindre tröskverk + en hel skolklass sörplandes milkshake, då är ju inte FX5 ett alternativ. Men om det fungerar som det skall, borde väl valet vara enkelt?

                Det som förutom kapaciteten och prisskillnaden gör att jag lutar mer åt Fluval är möjligheten till att koppla på en slang för tömning i stället för att använda den vanliga hävertmetoden som ju åtminstone för mig ibland kan bli en våt tillställning när slangänden som sitter i karet plötsligt smätter upp och hamnar på golvet samtidigt som man själv står i grovköket och sörplar sig blå i ansiktet..

                Så alltså - intressant att höra erfarenheter om FX5 och jag kommer själv att posta här så snart min tank kommer igång.

                Första inlägget avklarat...
                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

                  #9
                  Jo de finns ju en del olika erfarenheter av FX5.orna. Själv har jag haft 3 st och 2 av dom har krånglat en hel del hela tiden, den tredje har funkat "nästan" felfritt rätt igenom.

                  Tycker du kan överväga ett tetratec 1200. Har 2 stycken och har funkat 100% hela tiden ( i ett par år nu ) samt är 100% tysta. Dessutom kan du pumpa igång filtret med starthjälp. Sen har ju även JBL billiga filter som enligt min erfarenhet dock låter en del och inte är lika prisvärda.

                  Att sätta slang på FX5.orna för att tömma karet hade jag inte gjort, sen så kan de låta en del några dagar efter att man satt på den på nytt. (den där luftningsfunktionen som FX5 orna har, har aldrig funkat bra här).

                  En nackdel som jag tycker är att när man rengjort filtret och sätter tillbaka de tömmer den ut rejält med skit iom de veckade slangarna.

                  Detta är mina erfarenheter.

                  Kommentar

                  • Hogan1
                    Användare
                    • August 2008
                    • 149

                    #10
                    Ursprungligen postat av patriks155
                    Jo de finns ju en del olika erfarenheter av FX5.orna. Själv har jag haft 3 st och 2 av dom har krånglat en hel del hela tiden, den tredje har funkat "nästan" felfritt rätt igenom.

                    Tycker du kan överväga ett tetratec 1200. Har 2 stycken och har funkat 100% hela tiden ( i ett par år nu ) samt är 100% tysta. Dessutom kan du pumpa igång filtret med starthjälp. Sen har ju även JBL billiga filter som enligt min erfarenhet dock låter en del och inte är lika prisvärda.

                    Att sätta slang på FX5.orna för att tömma karet hade jag inte gjort, sen så kan de låta en del några dagar efter att man satt på den på nytt. (den där luftningsfunktionen som FX5 orna har, har aldrig funkat bra här).

                    En nackdel som jag tycker är att när man rengjort filtret och sätter tillbaka de tömmer den ut rejält med skit iom de veckade slangarna.

                    Detta är mina erfarenheter.
                    Tack för värdefulla synpunkter. Menar du att den skit som tömmer ut hamnar i akvariet? Det är ju ingen hit precis och är ju något man absolut vill undvika. Just att det hamnar skit i tanken efter filterrengöring är ju en av nackdelarna med Juwels standardfilter (enligt uppgift). Speciellt när rengöringsintervallerna är frekventa, är det ju ännu värre.

                    Affären jag besökte i veckan pushade ganska hårt för FX5 som säljs för under 1800.- Antingen är det en hyllvärmare, han har bra marginal på det, eller också är han helt ärlig och det funkar som han säger. Jag vill ju helst tro det senare.
                    En affär borde väl ha ungefär samma marginaler för de flesta filter kan man tänka och borde vara mest intresserad av nöjda kunder får man hoppas.

                    Tetratec 1200 hmmmm.... Det står att det är till akvarium upp till 500 liter och då "borde" det ju vara tillräckligt. Men jag vill gärna ta i ordentligt och helst slippa köra med dubbla filter. Det är svårt det här. Jag kanske börjar med ett vanligt grovporigt filter plus luftpump på 1700 l/h som jag har liggande.

                    Skall iofs höra mig för om Tetratex - så tack för tipset. Skall förresten enbart ha Malawi i tanken.
                    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • August 2006
                      • 830

                      #11
                      Japp de blir nästan kolsvart i karet (är iofs inget farligt men mindre kul). Vet att någon hade uppe frågan för ett tag sen i forumet dessutom och någon hade fått förklarat att de berodde på de veckade slangarna vilket låter logiskt. Fast skitet kan de ju bli med vanliga pumpar med om man har otur.

                      Nu har jag två tetratec 1200 till mitt 720 och hade i sär detta för första gången förra veckan sedan i september-oktober förra året när jag flyttade karet och filtret var oroväckande rent tyckte jag. Då använder jag bara de materialet som ingår till filtret exkl den finporigaste svampen samt vadden som ändå bara sätter igen. (allt ingår till tetratecken, till Fluvalen får du köpa till förrutom filtersvampen som ingår). Dessutom matar jag ganska mycket och har stora fiskar.

                      Kolla annars på ex Rena finns dom som kör dessa och är mkt nöjda.

                      Apropå rekommendationer till akvarium (i detta fall 500 liter), ta Eheim 2217 som exempel, pumpar 200 liter mindre/timma och har endast hälften av filtervolymen mot tetratec 1200 och denna rekommenderas till kar upp till 600 liter. Nu kan man ju iofs inte följa rekommendationerna direkt ändå eftersom de beror på fisklast, material mm.
                      Senast redigerad av tjornpatrik; 17 August 2008, 12:30.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Hur hög är Tetratec?

                        Kommentar

                        • tjornpatrik
                          Användare
                          • August 2006
                          • 830

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Hur hög är Tetratec?
                          Hej Stefan! Återkommer med svar sen ikväll när jag kommit tillbaka till Uddevalla (om inte någon annan vet).

                          Kommentar

                          • tomas123
                            Användare
                            • October 2003
                            • 67

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Hur hög är Tetratec?
                            mått enl.en sida jag hittade på nätet........Dimensions - length/
                            width/height (cm) 26/25/50

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Tackar! Då är den ganska hög...50 centimeter...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...