större akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hbgot
    Användare
    • March 2008
    • 25

större akvarium

jag har tänkt att skaffa ett större akvarium

hej jag undrar vilka leverantörer det finns av större akvarium ?
    900 l är absolut minimum men jag har plats för större.

vilken typ av stativ är lämpligast när man kommer upp i större storlekar ?
    aluminiumstativ där bara ytterprofilen ligger ann eller en solid bänk där hela bottenglaset får kontakt av bänken.

Henrik
  • ulfand
    Användare
    • July 2008
    • 2

På Korallfisken i Linköping kan man beställa akvarium med de mått man önskar sig. Helgals med svart alt transp silikon.

Kommentar

• tjornpatrik
      Användare
      • August 2006
      • 830

På Nol kan du få ett nytt aluminiumram akvarium på 1125 liter för 7895:- alt 9470:- för ett helglas. Där kan du även få ditt kar med specialkar för bra pris.

Ställningsmässigt rekommenderar jag med risk för att bli tjatig: lecablock, vilket jag tycker är oslagbart dessutom billigt.

Kommentar

• Lideby
        Användare
        • March 2008
        • 33

Du kan beställa en offert av zooline på de mått du önskar, beställde mitt 980 l kar där med en alu ställning.
        Fick bra service och det var inte så dyrt som jag väntat mig.

Kommentar

• Rickard
          Användare
          • April 2002
          • 727

http://www.cichlidecentret.biz/ där jag köpte mitt 1120 kar. Jag svetsade ställningen (hos en smed) för att jag litade inte på alu-ställningarna.
          M.v.h.
          Rickard

Kommentar

• hbgot
            Användare
            • March 2008
            • 25

om man använder sig av Leca block , skall man då lägga en hel hård skiva ovanpå och sedan en cellplast skiva för att ta upp eventuella ojämnheter ?
            detta är ju en lösning som i så fall avlastar bottenglaset till skillnad från
            aluminiumställningarna.

Hernik

Kommentar

• tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

Ursprungligen postat av hbgot
              om man använder sig av Leca block , skall man då lägga en hel hård skiva ovanpå och sedan en cellplast skiva för att ta upp eventuella ojämnheter ?
              detta är ju en lösning som i så fall avlastar bottenglaset till skillnad från
              aluminiumställningarna.

Hernik
              Jag brukar hamra ihop ett rejält ramverk och sedan lägga en behandlad skiva över. Sedan justerar du bara med distanser så det blir 100% i våg.

Själv kör jag alltid med frigolit under karet och har även blivit rekommenderad de av tillverkaren av mina kar. Sen går meningarna isär en del angående frigolit etc under karet eller ej.

Ska kolla om jag hittar en bild, vet att jag la upp en i en annan tråd.

Kommentar

• jens.w
                Användare
                • May 2008
                • 21

Ursprungligen postat av patriks155
                Jag brukar hamra ihop ett rejält ramverk och sedan lägga en behandlad skiva över. Sedan justerar du bara med distanser så det blir 100% i våg.

Själv kör jag alltid med frigolit under karet och har även blivit rekommenderad de av tillverkaren av mina kar. Sen går meningarna isär en del angående frigolit etc under karet eller ej.

Ska kolla om jag hittar en bild, vet att jag la upp en i en annan tråd.
                Hej

Vad använder du för distanser? Ska de vara i metall?

Kommentar

• tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

Ursprungligen postat av jens.w
                  Hej

Vad använder du för distanser? Ska de vara i metall?
                  Sist använde jag bitar av såna där "mattbitar" av plast som är typ 50x50 som jag skar till och kilade under. Har använt de mesta till distanser genom åren.

Här är en bild förresten. Har varit täckt med ett svart tyg innan varför de är ojämnt målat. Den gröna mattan under är bara för att skydda golvet.
                  Senast redigerad av tjornpatrik; 13 August 2008, 16:42.

Kommentar

• jens.w
                    Användare
                    • May 2008
                    • 21

Offtopic

Sist använde jag bitar av såna där "mattbitar" av plast som är typ 50x50 som jag skar till och kilade under. Har använt de mesta till distanser genom åren.

Här är en bild förresten. Har varit täckt med ett svart tyg innan varför de är ojämnt målat. Den gröna mattan under är bara för att skydda golvet.
                    Hmm, vad är det för "mattbitar" ? Är det något man hittar på en byggfirma?

Jag har träkilar och metalplattor för att får våg just nu, men är inte riktigt nöjd med resultatet.

Kommentar

• Putte Ludde
                      Användare
                      • February 2008
                      • 107

Vanliga spel kort har jag läst att man kan använd! Dock helst hjärter kung....

Kommentar

• tjornpatrik
                        Användare
                        • August 2006
                        • 830

Ursprungligen postat av jens.w
                        Offtopic

Hmm, vad är det för "mattbitar" ? Är det något man hittar på en byggfirma?

Jag har träkilar och metalplattor för att får våg just nu, men är inte riktigt nöjd med resultatet.
                        De gör du säkert, jag hittade mina i en mattbutik. Betalade typ 25:- totalt. Gå in och fråga så har de säkert spillbitar du kan få gratis.

Kommentar

• luppe
                          Användare
                          • February 2006
                          • 154

Hej
                          Har lecablock som jag har placerat en stabil skiva ovanför, 20 mm spån, sedan frigg 20 mm. Detta har jag mitt 800 liters på. Fungerar alldeles utmärkt. Är golvet så snett att man måste kila under ska man kontakta ett byggbolag.

Mvh/ Bosse

Kommentar

• jens.w
                            Användare
                            • May 2008
                            • 21

De gör du säkert, jag hittade mina i en mattbutik. Betalade typ 25:- totalt. Gå in och fråga så har de säkert spillbitar du kan få gratis.
                            Tack för tipset!

Kommentar

Arbetssätt...