Ofta pratar vi om hög kvalitet på fisk, ja vad menar vi egentligen ?.
Själv skulle jag vilja försöka definera hög kvalitet på följande sätt. Fisken skall
vara sortäkta mot det namn den säljs under. ( iofs så är ju en odlingsform,korsning alltid sortäkta om den säljs under ett nytt påhittat namn).
Dessutom skulle jag vilja veta ålder och ursprung ( land,odlare).
Lite problematisk blir det ju med odlade fiskar, ja VF är ju enkelt rent
definitionsmässigt. Ja ålder är ju svårt men fångsplats kan teoretiskt anges
men sortäktet är ju svårare med 100 % säkerhet ( korsningar finns ju i naturen). Odlade naturformer är ju ännu svårare om de urvalsodlas så blir ju varje generation allt längre ifrån vildformen ( oftast snyggare för oss människor).
Så hur blir det då med sortäktheten ???.
odlingsformer som kraftigt aviker från naturformerna, sälj kanske under eget
namn är ju ännu svårare då standard att referera till saknas.
Ja suck hur skall vi definera kvalitet, om vi inte kan enas om en bra definition så kommer vi ju aldrig att kunna driva utvecklingen.
Ja vi kan ju strúnta i sortäkthet/ursprung och endast bry oss om om fisken ser ut att vara frisk och vacker. Ja vad tycker ni ???
Själv skulle jag vilja försöka definera hög kvalitet på följande sätt. Fisken skall
vara sortäkta mot det namn den säljs under. ( iofs så är ju en odlingsform,korsning alltid sortäkta om den säljs under ett nytt påhittat namn).
Dessutom skulle jag vilja veta ålder och ursprung ( land,odlare).
Lite problematisk blir det ju med odlade fiskar, ja VF är ju enkelt rent
definitionsmässigt. Ja ålder är ju svårt men fångsplats kan teoretiskt anges
men sortäktet är ju svårare med 100 % säkerhet ( korsningar finns ju i naturen). Odlade naturformer är ju ännu svårare om de urvalsodlas så blir ju varje generation allt längre ifrån vildformen ( oftast snyggare för oss människor).
Så hur blir det då med sortäktheten ???.
odlingsformer som kraftigt aviker från naturformerna, sälj kanske under eget
namn är ju ännu svårare då standard att referera till saknas.
Ja suck hur skall vi definera kvalitet, om vi inte kan enas om en bra definition så kommer vi ju aldrig att kunna driva utvecklingen.
Ja vi kan ju strúnta i sortäkthet/ursprung och endast bry oss om om fisken ser ut att vara frisk och vacker. Ja vad tycker ni ???
Kommentar