Fiskkvalitet, vad menar vi egentligen ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Fiskkvalitet, vad menar vi egentligen ?

Ofta pratar vi om hög kvalitet på fisk, ja vad menar vi egentligen ?.
    Själv skulle jag vilja försöka definera hög kvalitet på följande sätt. Fisken skall
    vara sortäkta mot det namn den säljs under. ( iofs så är ju en odlingsform,korsning alltid sortäkta om den säljs under ett nytt påhittat namn).
    Dessutom skulle jag vilja veta ålder och ursprung ( land,odlare).
    Lite problematisk blir det ju med odlade fiskar, ja VF är ju enkelt rent
    definitionsmässigt. Ja ålder är ju svårt men fångsplats kan teoretiskt anges
    men sortäktet är ju svårare med 100 % säkerhet ( korsningar finns ju i naturen). Odlade naturformer är ju ännu svårare om de urvalsodlas så blir ju varje generation allt längre ifrån vildformen ( oftast snyggare för oss människor).
    Så hur blir det då med sortäktheten ???.
    odlingsformer som kraftigt aviker från naturformerna, sälj kanske under eget
    namn är ju ännu svårare då standard att referera till saknas.
    Ja suck hur skall vi definera kvalitet, om vi inte kan enas om en bra definition så kommer vi ju aldrig att kunna driva utvecklingen.
    Ja vi kan ju strúnta i sortäkthet/ursprung och endast bry oss om om fisken ser ut att vara frisk och vacker. Ja vad tycker ni ???
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Fina linjer, proportionerna ska vara vara rätt, dvs inte för små fenor eller för stora, lagom stort huvud, ej utstående gälar osv.
    Fina representativa färger för arten, så nära VF som möjligt tycker jag.
    Fisken ska vara pigg och ha en fin lyster i fjällen, inga konstiga knölar eller vårtor =)

Den ska ej heller vara för stor, dvs övermatad(jag menar inte fet)

Så väljer jag fisk.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Göran Å
      Användare
      • December 2005
      • 1295

Ursprungligen postat av deelay
      Fina linjer, proportionerna ska vara vara rätt, dvs inte för små fenor eller för stora, lagom stort huvud, ej utstående gälar osv.
      Fisken ska vara pigg och ha en fin lyster i fjällen, inga konstiga knölar eller vårtor =)

Så väljer jag fisk.
      Mycket bra riktlinjer att rätta sig efter.

Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Känns som lite för många variabler och ett antal som ej går att styra över
        lite drömmar om jag får säga
        men ta gärna kontakt med killissällskapet dom har koll på
        fångstplats
        antal generationer
        vem som fångade
        kan bli något i framtiden
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Känns som lite för många variabler och ett antal som ej går att styra över
          lite drömmar om jag får säga
          Vad vore livet utan drömmar =)
          Man kan ju inte få allt här i livet men man får sikta högt så kanske man kommer en bra bit på vägen.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Så väljer jag fisk.
            Instämmer fullständigt. Bra förklaring..och du dödade kanske tråden i ett enda svep...

Kommentar

• endymion

Så väljer jag fisk.
              Finns väl bara en parameter du glömde. Nämligen att fisken ska vara tålig och klara av att motså en viss "misshandel" av sina ägare. För vem vill ha en fisk som kolar för minsta lilla problem.

Kommentar

• HåkanM
                NCS Medlem

• November 2005
                • 1296

Ursprungligen postat av Malawe
                Instämmer fullständigt. Bra förklaring..och du dödade kanske tråden i ett enda svep...
                Nja ett grundproblem är ju att veta hur VF ser ut, De flesta har möjligen sett
                ett ex på bild. Dessutom kan ju vf se olika ut från olika platser, Tex vår svenska Gädda kan ju visa upp åtskilliga VF former, Från vatten med lite mat=Långa,magra med stora huvuden. Från näringsrika vatten= korta tjocka
                Från hårt strömmande= långa, muskulösa osv.
                Och detta kriterium= lika VF, kan ju bara ev användas för vuxna fiskar.
                Hur säkrar man ev kvalitet på ungdjur ??. Jag skulle gärna få in ålder som
                konsumentupplysning på fisk till salu.

Kommentar

Arbetssätt...