Vilken Filtrering till 2400 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freedom
    Användare
    • November 2007
    • 10

    Vilken Filtrering till 2400 liter?

    Hejsan

    Jag håller just nu på med planeringen av detta projekt.
    Det jag inte riktigt blir klok på är vad som kommer bli det aboslut bästa sättet att filtrera vattnet på.

    Det jag lutar mest åt nu är ett sumpbygge.
    Skulle varit evigt tacksam om någon med erfarenhet av filtrering till stora kar
    skulle velat dela med sig av sin erfarenhet.

    Akvariumet kommer att stå med insyn från 3st håll dvs endast den ena kortsidan kommer stå emot en vägg.
    Måtten är 270x120x75cm

    Mvh Johann
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

    #2
    Har 3 stora ytterfilter till mitt 2100liters...+ några cirulations pumpar....funkar ok. Men en stor sump är säkert bättre

    Kommentar

    • LaRu
      Användare
      • June 2005
      • 32

      #3
      Hej,
      Till det 2500 som jag byggde så har jag en sump under med material i 3 kammare. I den första så har jag "mackisar" och i den andra så är det "kulor" för att i den 3 ha filtermatta. Sedan så går vattnet tillbaka till karet genom ett uv-filter. I tanken så har jag 4 stycken cirkulationspumpar av lite olika storlekar som skickar runt vattnet. Har även ett kolfilter på inkommande vatten. Detta tycker jag funkar helt ok.

      Till mitt 4500 kommer jag att ha en sump och bland annat biobollar i den. Sedan så blir det ett UV-filter och ett sandfilter men även ett kolfilter på inkommande vatten. Håller som bäst på att bygga det så jag har inte bestämt allt än.
      MVH/
      LaRu

      Kommentar

      • MickeA
        Användare
        • June 2003
        • 456

        #4
        Till mitt 3000 har jag ett hemmabyggt ytterfilter. Först passerar vattnet genom en rejäl bit filtermatta, jag skar ut för ett 32mm rör i två halvor som jag limmade ihop. Massor med hål i röret. sedan tar det vägen ner mot golvet, svänger genom bastun och in i tvättstugan där filtret står. Där rören kommer ut ur väggen tar slangar över och själva filtert är byggt på en liten vagn så man kan flytta runt det enkelt och smidigt. Där sitter pumpar och hela köret.

        Själva filtret är byggt av en stor, 150-200l, blå plasttunna fylld med biobollar. Det hela drivs av två deltecpumpar. Funkar, eller funkade, jättebra ända tills den blev invaderad av malajsnäckor. Först fastnade dom ständigt i pumpen så jag fick sätta en extra bit filtermatta vid utsuget från tunnan, men nu pressar dom sig istället in vid packningen för locket så att det suger luft ibland och blir lite mindre effektivt, men filtreringsmässigt tycks det funka bra i alla fall. jag har alltid noll nitrit och noll nitrat.

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • February 2004
          • 1082

          #5
          Ursprungligen postat av LaRu
          Hej,
          material i 3 kammare. I den första så har jag "mackisar" och i den andra så är det "kulor" för att i den 3 ha filtermatta.
          Jag hade nog kört filter vadd i första, och sen lavasten o filtermatta alt biobollar i dom två andra.

          Kommentar

          • LaRu
            Användare
            • June 2005
            • 32

            #6
            Ursprungligen postat av Leopoldi
            Jag hade nog kört filter vadd i första, och sen lavasten o filtermatta alt biobollar i dom två andra.
            Låter som ett bra råd. Kommer att prova det på det akvarium som jag bygger ihop nu . Tack!
            MVH/
            LaRu

            Kommentar

            • Freedom
              Användare
              • November 2007
              • 10

              #7
              Tackar för alla tips.
              Nu är är allt beställt så nu är det bara vänta på att huset byggs upp.
              har precis börjat med det. så det kommer ta lite tid innan allt blir färdigt.
              Ska försöka dokumentera allt för lägga upp i en tråd här sedan.

              Mvh Johann

              Kommentar

              • Rauken
                Användare
                • January 2007
                • 310

                #8
                Ursprungligen postat av Freedom
                Tackar för alla tips.
                Nu är är allt beställt så nu är det bara vänta på att huset byggs upp.
                har precis börjat med det. så det kommer ta lite tid innan allt blir färdigt.
                Ska försöka dokumentera allt för lägga upp i en tråd här sedan.

                Mvh Johann
                Låter jättekul......
                Och välkommen till forumet förresten
                När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                Kommentar

                • hbgot
                  Användare
                  • March 2008
                  • 25

                  #9
                  jag har sett att det finns ytterfilter med inbyggt UV filter(Aquael)
                  detta är ju inte så vanligt till sötvatten ,har det lika stor betydelse eller är det overkill.
                  om man skall ha UV filter till sötvatten så är detta en ganska kostnadsefektiv lösning 600 kr extra till en pump på 1700 l/h
                  är det av mindre betydelse så kan man ju få en pump med större kapacitet för de pengarna.
                  vad har ni för erfarenheter ?

                  Henrik

                  Kommentar

                  • MikeW
                    Användare
                    • September 2005
                    • 155

                    #10
                    Ursprungligen postat av hbgot
                    jag har sett att det finns ytterfilter med inbyggt UV filter(Aquael)
                    detta är ju inte så vanligt till sötvatten ,har det lika stor betydelse eller är det overkill.
                    om man skall ha UV filter till sötvatten så är detta en ganska kostnadsefektiv lösning 600 kr extra till en pump på 1700 l/h
                    är det av mindre betydelse så kan man ju få en pump med större kapacitet för de pengarna.
                    vad har ni för erfarenheter ?

                    Henrik
                    Hej Henrik,

                    Detta är ett väldiskuterat ämne på forumet. Söker du på UV-filter eller liknande så får du upp massvis med trådar....
                    Min erfarenhet av UV är bara positiv och jag är säker på att vi alla inom ett par år (5-10) har UV i karen. Detta är den ökande trenden i USA och Tyskland som är de ledande länderna på akvaristik. Men sök på forumet...det är många som inte håller med mig....
                    Välkommen till forumet!
                    / Micke
                    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                    Kommentar

                    • Freedom
                      Användare
                      • November 2007
                      • 10

                      #11
                      Nu har jag suttit och skissat lite på en sumplösning med wet/dry filter.
                      Skulle gärna hört era kommentarer på vad ni tycker.
                      Vet bara inte hur jag laddar upp bilden här på forumet det vill sig inte.

                      Mvh Johann

                      Kommentar

                      • Freedom
                        Användare
                        • November 2007
                        • 10

                        #12
                        Nya planer

                        Nu har jag fått ett erbjudande om ett annat filter för en obetydlig summa.
                        Det är ett Aqua Medic FB 5000 fluiserande sandfilter med kapacitet upp till 10000l.
                        Har väldigt dålig koll på just sådana filter, skulle detta passa och vad bör man mer ha för filter.
                        Har ju som sagts innan redan beställt akvariumet med hål för sump.
                        Någon som har någon liten ide om hur jag skulle kunna lägga upp det.

                        Kommentar

                        • LaRu
                          Användare
                          • June 2005
                          • 32

                          #13
                          Jag kan bara säga vad jag gör till mitt akvarium som jag bygger just nu.

                          I den sump som jag har under akvariet så finns det 6 kammare. Jag kommer att ha filtermaterial i 3-4 av dessa kammare. Inget filtermaterial i den första eller sista kammaren. I sista kammaren kommer jag att ha 1-2 pumpar som skicka tillbaka vattnet i akvariet. Jag kommer att ha ett sandfilter som tar vatten från första kammaren i sumpen och skickar tillbaka vattnet i sista kammaren i sumpen.
                          Som en extra "slinga" så kommer jag ha en pump som suger från akvariet för att skicka vattnet genom ett UV-filter tillbaka i akvariet.
                          Hoppas att det kan vara till hjälp i dina funderingar.
                          MVH/
                          LaRu

                          Kommentar

                          • jannemannen
                            Användare
                            • July 2004
                            • 306

                            #14
                            Johann ! Du har möjligtvis inte funderat på att bygga ett droppfilter ? Dom är väldigt effektiva. Den enda nackdelen enligt mig är att man i princip måste placera filtret högre än vattennivån i akvariet. Det kan ju ställa till det lite.

                            Den perfekta filtreringen enligt mig är följande. Ytavrinning ner i en sump, i sumpen har man i princip bara ett par kammare med filtermatta som agerar som ett stort förfilter bara. Från sumpen pumpas vattnet vidare upp i ett droppfilter fyllt med exvis filtermattbitar eller biobollar. Sedan rinner vattnet tillbaka till fiskarna... Ev ett UV-filter mellan droppfiltret och akvariet också !

                            En nackdel med både ytavrinning/sump och droppfilter är att det kan låta lite.

                            Jag har förövrigt väldigt goda erfarenheter av UV-filter !

                            Detta inlägg kommer ju nästan att liknas vid reklam för UV-filter ! Men skit samma.. Mina fiskar och jag har under ett par månaders tid plågats av svävalger. Inget kul alls kan jag säga ! Jag drar historien från början ! Jag startade i april upp ett 960 som jag tänkte ha Tanganyika i första hand. Kanske skulle någon cool


                            Mvh/Janne
                            Senast redigerad av jannemannen; 22 August 2008, 20:00.
                            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                            Kommentar

                            • Freedom
                              Användare
                              • November 2007
                              • 10

                              #15
                              Tackar för era svar!
                              Jodå jag har tänkt både hit och dit.
                              Läst otroliga mängder både på internet och i böcker.
                              Droppfilter föll mig i smaken först, men sedan så är det det med ljudnivån.
                              Där är jag lite känslig.
                              Har lagt ner både mycket tid och pengar på att få mitt saltvattensakvarium nästintill helt tyst.
                              Sen till det andra negativa, (finns dock dom som påstår att så är inte fallet) att det blir en utluftning av co2. Kommer köra ganska mycket växter i denna burk.
                              Ojdå nu blev blev det bråttom, ska iväg.
                              Fortsätter mina tankar senare ikväll.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...