vaggande fisk - sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • February 2005
    • 216

    vaggande fisk - sjukdom

    Har en Lab Trewvasae hona som uppträder lojt sedan två dagar tillbaka. Vaggar liksom bara och är ointresserad av maten. I morse såg en av F1 honorna likadan ut. Orsak?? Jag matar med räkmix. I Sällsynta fall med pellets. Har två kraftiga reningsverk och en rejäl cirkulationspump....
  • endymion

    #2
    Låter som costia på malawiciklider(på andra fiskar har det helt andra symtom), använd vita prick medicin så brukar det försvinna fort. Mitt förslag är Protozin, som medicin. Costia orsakas vanligtvis av nedkylning, oftast i samband med transport.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Ursprungligen postat av unger
      Har en Lab Trewvasae hona som uppträder lojt sedan två dagar tillbaka. Vaggar liksom bara och är ointresserad av maten. I morse såg en av F1 honorna likadan ut. Orsak?? Jag matar med räkmix. I Sällsynta fall med pellets. Har två kraftiga reningsverk och en rejäl cirkulationspump....
      Och hon tuggar inte?

      Kommentar

      • unger
        Användare
        • February 2005
        • 216

        #4
        nej hon tuggar inte vilket två andra Trewavasae honor gör liksom två Fainzelberi. Men har noterat lite andra beteenden. huvudskak och kliande från flera andra individer. Den hona som först hade symptom är väldigt slak. Jag har gjort 40 % vattenbyte och medicinerat med Aqua Fluran.

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • June 2005
          • 1103

          #5
          Hade liknande problem med mina trewavasae samt Demasoni trodde det var någon form av bukvattensot eller liknande... Testade att medicinera och så utan resultat. Provade då att sluta med Räkmix och körde enbart Tropical Malawi samt blöta AN pellets. Funkade kanon så, sen dess har de inte visat några tecken på sjukdom mer, därimot har jag fått många lekar på dem samt de andra individerna i karet.

          Så mitt tips är byt foder
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • unger
            Användare
            • February 2005
            • 216

            #6
            dog dina sjuka fiskar eller hur gjorde du för att de skulle överleva. Jag har nämligen en känsla av att jag har matat för mycket.Det vill säga varje dag under den senaste tiden med mesta dels räkmix

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • June 2005
              • 1103

              #7
              vissa dog andra klara sig de kliade sig lite med tror det vart bakterier pga för mycket rester i karet med så det var därför det irriterade.

              Byt vatten salta lite och kör flingor ett tag Tropical Malawi eller Tropical Super vit
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              • unger
                Användare
                • February 2005
                • 216

                #8
                har bytt vatten, saltat och kört en dos med aqua fluran. Nu hoppas jag på fisk gudens hjälp.....och sedan väntar svält i några dagar och eventuellt foderbyte.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

                  #9
                  Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                  Hade liknande problem med mina trewavasae samt Demasoni trodde det var någon form av bukvattensot eller liknande... Testade att medicinera och så utan resultat. Provade då att sluta med Räkmix och körde enbart Tropical Malawi samt blöta AN pellets. Funkade kanon så, sen dess har de inte visat några tecken på sjukdom mer, därimot har jag fått många lekar på dem samt de andra individerna i karet.

                  Så mitt tips är byt foder
                  Jag har samma erfarenheter. När jag matade med räkmix hade jag sjuka fiskar då och då. Nu när jag kör flingor (ca 70%) och blöta pellets några ggr i veckan (30%) så funkar det kanonbra.

                  Kommentar

                  • unger
                    Användare
                    • February 2005
                    • 216

                    #10
                    när ni kör med flingor + pellets får de tillräckligt med mat. Blir det ofta lek då?? Min erfarenhet är att fiskarna tar lång tid på sig att komma i lekkondition med bara flingor....

                    Kommentar

                    • kattsta
                      Användare
                      • December 2012
                      • 171

                      #11
                      Ursprungligen postat av unger
                      när ni kör med flingor + pellets får de tillräckligt med mat. Blir det ofta lek då?? Min erfarenhet är att fiskarna tar lång tid på sig att komma i lekkondition med bara flingor....
                      Jag hade nog kört med Nls med vitlök det är ett kanon foder.
                      Specielt när man har haft sjuka fiskar,
                      Sen jag började köra med det har jag inte haft en troffe sjuk.
                      Använde det efter att mina Vf Fullborn blev sjuka funkade kanon.
                      Tomas

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av unger
                        när ni kör med flingor + pellets får de tillräckligt med mat. Blir det ofta lek då?? Min erfarenhet är att fiskarna tar lång tid på sig att komma i lekkondition med bara flingor....
                        Mina fiskar får jättebra form och leker hela tiden. Däremot kändes det märkligt i början för jag var van vid att se på fiskarna att de ätit ordentligt när jag matade med räkmix. Det blir ju ingen mage när man matar med flingor, men att en fisk har mage känns inte särskillt naturligt.

                        Kommentar

                        • patrickeriksson
                          Användare
                          • October 2007
                          • 355

                          #13
                          Jag kör uteslutande med NLS nu. Cichlid formula 1mm till vuxna djur, den nya Semi-floating formula 0.8mm(högre protein halt samt innehåller mer vitlök) till ungdjur, samt Growth formula till yngel. Jag har mycket god tillväxt, fiskarna leker hela tiden och har mycket fina färger. Jag har allt från herbivores, carnivores, omnivores och piscavores. Som Erik säger så kändes litet konstigt i början eftersom det inte fyller ut magarna så mycket och det är lätt hänt att man matar för mycket.
                          Patrick Eriksson

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • June 2005
                            • 1103

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik Österlund
                            Jag har samma erfarenheter. När jag matade med räkmix hade jag sjuka fiskar då och då. Nu när jag kör flingor (ca 70%) och blöta pellets några ggr i veckan (30%) så funkar det kanonbra.
                            Bra att veta att flera haft samma erfarenheter då kan det ju inte vara någon slump direkt.

                            Fast sedan har jag fisk som grisar i sig räkmix i andra kar utan problem men de skulle nog äta allt
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            • unger
                              Användare
                              • February 2005
                              • 216

                              #15
                              Jag väntar på att mina ska bli friska. Det är fortfarande samma som är svullna och som vaggar. Har inte matat sedan de insjuknade.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...