Matdosering till malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polle
    Användare
    • May 2008
    • 197

    Matdosering till malawi

    Hur mycket mat bjuder ni på?
    Själv har jag 11 malawi, varav sex är ungdomar, och tre ancistrus (5cm kanske).

    Nu får dom en iskub, ca 2x2x2 cm, och en halv tesked spirulina granulat om dagen.

    Alltså varje firre får 0,6 kubikcentimeter räkmix varje dag.
    Är jag snål?

    Hur vet jag när lagom uppstår?
    Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.
  • JohanP
    Användare
    • September 2006
    • 118

    #2
    Om din fisk som är vuxen uppför sig på ett aktivt sätt, inte är insjunkna och hängiga, samt leker då och då kan du nog utgå från att det är lagom.
    I den typen av kar som du nämner räknar jag inte Ancistrusen så att säga. De bara finns där.

    Du kan ju också anta den gamla tumregeln att om det svävar, eller ligger kvar mat efter 2 minuter är det för mycket.

    Själv är jag freak av variation när det gäller foder och mängder. Dock aldrig i tvära kast mellan det ena och det andra utan i längre och planerade perioder. Oavsett vad jag har för fisk kan de få uppleva 2 veckors smörgåsbord a lá frossa för att sen långsamt få övergår till att anstränga sig för att ta små mängder mysis, cyclops, artemia eller vad det nu är.

    Man kan även tänka lite hur det fungerar i naturen. Hur många ryggradslösa djur och hur mycket alger får en Mbuna i sig på en dags skrapande i biomattan. Det är säkert inte så mycket.

    Kommentar

    • polle
      Användare
      • May 2008
      • 197

      #3
      Tack.
      Jo jag håller med om variation.

      Men det där med två ,minuter känns besvärligt.
      När jag häller i fodret och fiskarna tuggar så formligen exploderar fodret till en stor klusterbomb och blir smått(dock ej till damm) som det tar en stund för fiskarna att samla upp.

      Sen så tar dom munnen full och går och tuggar en stund utan att äta, och spottar ut resterna.
      Men då kanske dom fått tillräckligt?

      Jag vill ju hålla fodret lågt av vattenskäl men inte vara dumsnål.
      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

      Kommentar

      Arbetssätt...