varför ä så många så otrevliga här för?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #16
    Ursprungligen postat av slarvid
    haha... nä fan!!!... bara lite överlag... har erfarenheter av att det brukar va roligare stämning på såna här forum bara...
    Brukar kanske ett antal inlägg innan man känner sig hemma men du har gjort
    315 st
    vilket borde betyda en viss tillfredsställning

    får man fråga hur många av dessa inlägg du inte känner dig positiv över
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

      #17
      På det stora hela taget kan jag inte hålla med. I början var jag faktiskt förvånad över att jag inte råkade på ett enda pucko här, men säg den glädje som varar som bakterien sa.


      Visst finns här en 4-5 personer som gör rätt dryga inlägg som ständigt retar upp någon. En får alltid allting att spåra ur så totalt att jag själv lagt vederbörande på ignoreralistan så att jag slipper se inläggen. Det är en bra funktion för oss som retar upp oss och till slut kanske skriver nåt som bara gör saken värre.

      Så den effektivaste linjen är att ignorera, även om den är den svåraste.


      Sen är frågan om inte forumet kanske skulle må bättre av att sektionen "övrigt" försvann och att moderatorerna var lite snabbare att stänga trådar som börjar bli otrevliga. Kanske, vet inte, men kanske...
      Senast redigerad av Olorin; 08 August 2008, 07:09.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #18
        Jag tycker tonen överlag är bra, men visst finns det en del skribenter vars inlägg jag gärna hoppar över. Sedan tror jag som många andra, att "otrevligheterna" sällan är så allvarligt menade. Ironi gör sig inte bra med det skrivna ordet. Man får heller inte glömma att många här känner varandra i verkligheten, och en del diskussioner har hållt på länge (både i och utanför forumet). Tycker man då att man vet med sig vad som funkar kan tonen lätt bli lite tuff, även om diskussionen i verkligheten inte hade låtit så farligt. Jag respekterar olika erfarenheter, men givetvis håller jag på mitt också. Diskuterar gärna, och kommenterar olika erfarenheter, men framför allt är jag övertygad om att akvaristik aldrig blir en exakt vetenskap. Vad som funkar i ett akvarium behöver inte funka i ett annat kar. Hittar man då något som funkar för en själv, så är det fint - även om jag kanske gör annorlunda.

        Lev och låt leva, liksom. Och fria hellre än fäll...

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av Olorin
          Sen är frågan om inte forumet kanske skulle må bättre av att sektionen "övrigt" försvann och att moderatorerna var lite snabbare att stänga trådar som börjar bli otrevliga. Kanske, vet inte, men kanske...
          Jag förstår hur du tänker men övrigt är bra eftersom att ovidkommande grejer inte hamnar på andra ställen. Dessutom kräver ett forum ett visst antal inlägg per dag för att funka och i övrigt kan även "ickeexperter" skriva av sig. Att låsa trådar funkar extremt dåligt då en del tar mycket illa vid sig över att bli tystade särskilt om de inte hörde till dem som gjort grova fel. Då ligger tråden kvar och gnager. Det är bättre att radera hela tråden men även det funkar dåligt om det finns seriäsa inlägg. Jag har själv blivit irriterad över att mina inlägg raderats när trådar spårar ut. Det bästa är att radera hela inlägg om det ska modereras, samt att de som är skötsamma omedelbums slutar tjaffsa och svara på provokationer, ja HELT slutar att duskuttera det som orsakade tjaffset, om en forumsvärd/styrelsemedlem går in och uppmanar folk att ta det lugnt. Vi får alla hkjälpas åt helt enkelt. Att ignorera och tiga ihjäl är helt klart det bästa sättet att hantera tjaffs och provokationer.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • slarvid
            Användare
            • December 2007
            • 517

            #20
            ja, kanske är det som funkar bäst!!! hehe... att tala är silver...

            i vilket fall som helst så känns det som att det är ett hett ämne som berör...
            540 mbuna + 54L yngel

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #21
              Ja här känner jag på mig att jag är en av dom personerna som klampar i klaveret ibland.
              Men det är sällan jag är först med påhopp, det finns en del andra som vet hur man ska dra igång trådarna, och som ni andra tycker är helt fel.
              Och där tycker jag att dom forumsvärdarna som är ute just då ska radera med en gång, nu menar jag inte hela tråden utan dom inläggen som börjar provocera, och ni forumsvärdar fattar nog exakt vad jag menar, och jag är inte oskyldig, så det gäller självklart mina inlägg också som är provocerande.Janne

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja här känner jag på mig att jag är en av dom personerna som klampar i klaveret ibland.
                Men det är sällan jag är först med påhopp, det finns en del andra som vet hur man ska dra igång trådarna, och som ni andra tycker är helt fel.
                Och där tycker jag att dom forumsvärdarna som är ute just då ska radera med en gång, nu menar jag inte hela tråden utan dom inläggen som börjar provocera, och ni forumsvärdar fattar nog exakt vad jag menar, och jag är inte oskyldig, så det gäller självklart mina inlägg också som är provocerande.Janne
                Utan att försöka skylla ifrån mig så är ju ett problem att man då måste läsa inlägget i tid och ofta är det faktiskt svårt att se att ett inlägg är provocerande även om man begriper det senare (och då anser att inlägget självklart skulle raderas).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Utan att försöka skylla ifrån mig så är ju ett problem att man då måste läsa inlägget i tid och ofta är det faktiskt svårt att se att ett inlägg är provocerande även om man begriper det senare (och då anser att inlägget självklart skulle raderas).
                  Håller med om att det ibland är nästan omöjligt att inse vad andra retar upp sig på så det är svårt att göra förebyggande.

                  Ja, vad jag själv menade är att man bör låsa stänga en tråd när det har blivit ett antal påhopp och motsparkar för det är sällan sån't dör av sig självt. Om tråden ska raderas eller vara kvar som ett varnande skräckexempel har jag ingen uppfattning om.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Utan att försöka skylla ifrån mig så är ju ett problem att man då måste läsa inlägget i tid och ofta är det faktiskt svårt att se att ett inlägg är provocerande även om man begriper det senare (och då anser att inlägget självklart skulle raderas).
                    Jamen Ola skriv vilka som ni har problem med, ärlighet varar längst, självklart är jag en av dom, men vilka är dom andra, Annmarie eftersom hon har varit avstängd, men finns det det fler.Janne

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Jamen Ola skriv vilka som ni har problem med, ärlighet varar längst, självklart är jag en av dom, men vilka är dom andra, Annmarie eftersom hon har varit avstängd, men finns det det fler.Janne
                      Upphov för mailkorrespondens mellan typ malawijanne och forumsvärd, detta vet vi diskuteras inte i forumet enligt vissa paragrafer.

                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

                        #26
                        Ursprungligen postat av jarinen
                        Upphov för mailkorrespondens mellan typ malawijanne och forumsvärd, detta vet vi diskuteras inte i forumet enligt vissa paragrafer.

                        Mvh Jari
                        Ja precis, det är ju därför problemen uppstår, vi har vissa regler att följa.
                        Jag är tyvärr ingen byråkrat så jag bryr mig inte så mycket om dom regler ni sätter ut, jag säger till mig själv, istället för att regler är lagar, tycker jag att det är en rekommendation, som vi ska följa, sen att det skenar iväg ibland det beror inte bara på mig, självklart har jag ett ansvar vad jag skriver, men forumsvärdarna har faktiskt ett större ansvar, för att dom har faktiskt makten att radera inlägget.Janne
                        Senast redigerad av malawijanne; 08 August 2008, 21:05.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #27
                          Jag skulle vilka säga att ett av de största problemen är snöbollseffekten där den ena kommentaren leder till den andra som leder till den tredje. Man behöver inte bryta mot reglerna för att vara delaktig i detta. Som forumsvärd är det väldigt svårt att stoppa snöbollen och om man låser tråden så flyttas bara problemet/ irritationen till andra trådar. Jag vill inte uttrycka mig i termer av att det är vissa personer som orsakakar det. Hade folk ignorerat vissa inlägg så hade det aldrig rullat iväg.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • August 2002
                            • 8616

                            #28
                            Otrevliga inlägg
                            - sårar den de riktas mot
                            - skrämmer bort nya besökare
                            - får medlemmar att lämna NCS
                            - tar moderatorernas tid ifrån viktigare arbete

                            Så, överväg, är den korta glädjen av att sätta dit en smash faktiskt värd att detta.

                            Eller, tänk först, slå inte, och slå inte tillbaka.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Jag skulle vilka säga att ett av de största problemen är snöbollseffekten där den ena kommentaren leder till den andra som leder till den tredje. Man behöver inte bryta mot reglerna för att vara delaktig i detta. Som forumsvärd är det väldigt svårt att stoppa snöbollen och om man låser tråden så flyttas bara problemet/ irritationen till andra trådar. Jag vill inte uttrycka mig i termer av att det är vissa personer som orsakakar det. Hade folk ignorerat vissa inlägg så hade det aldrig rullat iväg.

                              Vill bara fylla i att denna problematik är ju väldigt begränsad och egentligen inget "problem", det handlar om ett fåtal individer och något som forumsvärdarna har full koll på och fixar med bravur. Då menar jag enligt paragraferna och om sedan det finns ett missnöje med nuvarande paragrafer o regler så är ciklidstämman forumet för tillrättavisandet av detta det rätta forumet där varje medlem har samma rätt att driva sin egen sak. Majoriteten bestämmer, enkel logik. Demokratitanken fungerar än idag i föreningssammanhang.

                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mikael W
                                Otrevliga inlägg
                                - sårar den de riktas mot
                                - skrämmer bort nya besökare
                                - får medlemmar att lämna NCS
                                - tar moderatorernas tid ifrån viktigare arbete

                                Så, överväg, är den korta glädjen av att sätta dit en smash faktiskt värd att detta.

                                Eller, tänk först, slå inte, och slå inte tillbaka.
                                Ja det har faktiskt tänkt många gånger, men det är klart som jag har faktiskt gjort en del saker med mina baljor så kan man inte göra, det är ju mot alla böcker som vi har läst, ja vad är rätt eller fel. Det är klart man blir frustrerad ibland , när det är samma människor som har kommentarer.
                                Och dom är inte sena att provocera.Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...