Doppvärmare som hänger sig

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Personligen tycker jag doppvärmare är riktigt läskiga saker och skulle önska jag klarade mig utan, vilket jag har gjort största delen av mitt akvaristiska liv Men alla akvarium är ju inte lika så för några år sedan var det dags att skaffa en, slutade givetvis med katastrof. Värmaren hängde sig och man möttes ond bråd död när man kom hem från jobbet en dag. Märket på denna vet jag inte då jag fick den av mamma som ville vara snäll (en begagnad hon hittat på jobbet), tror inte jag haft mage att berätta att den höll någon vecka innan katastrofen var ett faktum. Även om de flesta fiskarna hade strykt med så var ju tvungen att ha en doppvärmare så det fick bli en Tetra denna gången, helt enkelt för det var vad som såldes där jag brukar handla. När jag flyttade till ny lägenhet så började jag få en del strömavbrott efter ett tag och tänkte inte mer på det, var ju en hel del som stod på på undervåningen. Men en dag så gick "proppen" hela tiden och jag lyckades tillslut lokalisera till akvariet och doppvärmaren, den hade gått av på mitten?!?! Misstänker att det kommit kondens i värmaren och att det var det som ställde till det men hur den kan gå av på det sättet fattar jag inte riktigt.

//NJ

Kommentar

• fredrikr
      Användare
      • October 2002
      • 985

Jag vet inte om det är jag som har lärt mig fel... Om man har tänkt ha ca 25 grader i vattnet, och värmaren vid permanent tillslag är kapabel att dra upp värmen till 35-40 grader, har man inte då valt en för stark värmare?

Ett annat tips för folk som är rädda om sina fiskar är ju att skaffa två stycken hälften så starka värmare. Om en hänger sig är det ingen fara, eftersom den ensam inte kan få upp karet ens i den inställda temperaturen. Har man kostat på ett så stort kar som många här har gjort så är del väl en ganska billig åtgärd för att minska risken för kokning.

/Fredrik

Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

Hej .
        Det bästa sättet att lösa det här med värmare vore en utanpåliggande termostat med givare i karet, för vem har hört att en rumstermostat har hängt sig, med kokta människor som följd.Det hade varigt något för kvällstidningarna.
        MVH Mats

http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Kjell K
          Användare
          • April 2002
          • 128

Jag måste säga att jag är förskräckt över hur många det är som haft problem med doppvärmare. Framför allt är det oroande att flera stycken har haft problem med mer än en värmare. Det tyder ju på att kvalitén inte är vad den borde vara på ett så potentiellt farligt tillbehör.
          Som så många andra skaffade jag akvarium i yngre tonåren (i mitt fall inföll dessa i slutet av 70-talet). På den tiden hade jag inte råd med en snoffsig termostatvärmare utan fick klara mig med en konstantvärmare. I praktiken funkade detta utmärkt eftersom innomhustemperaturen inte varierar så himla mycket. Under sommarhalvåret stängde jag av värmaren och under vintern gick den hela tiden. Fördelarna var att akvariet alltid höll sig ett bestämt antal grader varmare än rummet, värmaren var liten och diskret och att värmarna var idiotsäkra. Nackdelen var att det tog en bra stund att få upp temperaturen efter tex ett vattenbyte. Vad jag minns kostade termostatvärmarna ungefär lika många kronor i slutet av 70-talet som de gör idag. Kanske är det så att man lurar sig själv när man nu per default går och köper en termostatvärmare på flera hundra Watt bara för att de har blivit relativt sett mycket billigare. Jag antar att det fortfarande går att få tag i konstantvärmare, även om jag inte reflekterat över möjligheten på länge. Det blir något att överväga om (när?) en termostatvärmare går sönder nästa gång.

/KK

Kommentar

• fredrikr
            Användare
            • October 2002
            • 985

Mats: Anledningen till att du inte hört talas om människor som kokts pga taskiga termostater är att man i rum för människor inte bygger in värmeanläggningar som kan få upp temperaturen till nivåer som fort är dödliga för människor. Vore just snyggt om Skanskas senaste bygge vid termostatfel plötsligt ökar temperaturen till 150 grader...

Ok, lite mer nyanserat än så:

1. Människor är varmblodiga och har tillgång till temperaturreglerande åtgärder som t ex kläder, kylda drycker och kallt kranvatten, vilket innebär att vi kan tolerera mycket större variationer i omgivningens temperatur än fiskar.
            2. Människor kan stänga av värmen manuellt eller lämna rummet om det blir för varmt.
            3. Värmeanläggningar i människobostäder har en mer väl avvägd kapacitet för sitt syfte än många värmare i akvarier verkar ha.

Mvh,

/Fredrik

Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

Hej Fredrik.
              Du förstod inte poängen idet jag skrev.Det gick ut på att skulle fabrikanterna göra lika dåliga rumstermostater som i akv.värmare skulle det bli ett ramaskri,jag skrev så mest på skoj, jag har bastu hemma med en utåtgående dörr enligt byggnorm.
              MVH Mats

http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• fredrikr
                Användare
                • October 2002
                • 985

Nej, jag förstod faktiskt poängen. Jag tror att termostater i bostäder går sönder ibland, men att det inte får så stora konsekvenser. Om termostaten i ett element hakar upp sig kan det kanske leda till att just det elementet går på max, men det behöver knappt märkas eftersom andra element i lägenheten då minskar sin effekt. När det gäller centrala termostater så får de säkert kosta mycket mer än termostaten i en akvarievärmare, och då kan man bygga med en högre kvalitet.

Mvh,

Fredrik

Kommentar

• patrik_k
                  Användare
                  • April 2002
                  • 125

Min jäger (100w) är en gammal, sedan jag hade mitt första akvarium med mamma, det var 97-98 nån gång. Akvariet var då köpt begagnat. Så den har väl snart 6 år, fungerar utmärkt!! Har alldrig havt problem.

P.K
                  MVH Patrik K

Kommentar

• Buckshot Jones

Jag har hållit på med akvarier sen -87 och en doppvärmare har hängt sig, tror det var en Sacem.
                    Övriga doppvärmare som jag har/haft är är Jäger och dom har funkat.
                    Ett sätt att undvika överhettning är väl att köpa en mindre doppvärmare som nätt och jämt klarar av att hålla tempen.
                    På så vis kan man ju inte få "kokt fisk".
                    Eller göra som mitt förra 1125 liters; Ha många pumpar och 250 watts metallhalogen så behöver man ingen värmare

Kommentar

• Rob
                      Användare
                      • April 2003
                      • 143

Vad anser ni om Aqua-el doppvärmare? Har en 150Watts i mitt 240liters. Där har jag 10 troffar (yngel) som jag inte direkt skulle vilja få kokta...Den fungerar än så länge men man vet ju aldrig.
                      "Bättre sent än aldrig" []

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

jag har bara haft problem med en värmare, men det var för att den var svår att ställa in, dvs ingen temperatur-inställning, utan bara en justeringsknapp som man testar sig fram med. jag höll på att medicinera och höjde temperaturen lite, men värmaren uppfattade det som att höja tempen mycket, och stekte mina ancistrusar vid 36 grader, lyckligtvis så klarade sig mina scalarer och fjärilsciklider. Det är ett av skälen att jag inte köper en värmare som inte har temperatur-inställning där man ser vilken temp man ställt in. För tillfället har jag en tetra-tec, o den funkar bra.....man kan även dränka den, vilket är ett stort plus.

Men det är bara mina erfarenheter, det har även varit nära några gånger i mitt malawi-akvarium, uppe i 30 grader när man vill ha runt 26........bu för såna värmare där man inte kan se vilken temperatur man ställer in........

Till alla tillverkare, gör värmare av bättre kvalitet!

Mvh Jonas
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Karon
                          Användare
                          • April 2002
                          • 880

Problemet är ju bara att tempskalorna sällan är att lita på
                          Stämmer dom är det ju bra, annars får man väl prova sig fram.
                          Som militären säger, när karta och terräng inte stämmer överens är det terrängen som gäller

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

citat:
                            Nån som vet om det går att laga själv eller om det bara är till att slänga värmaren? (den är ca 5 år gammal så nån garanti har jag inte)
                            Kill it. Du kan aldrig lita på den doppvärmaren igen.

Du har också upptäckt varför det är bättre med två svaga doppvärmare istället för en stark - jag upptäckte det med en 250W doppvärmare, jag...
                            Numer har jag inte doppvärmare alls. Jag är av den bestämda uppfattningen att man tar en mycket större risk med fiskarnas liv genom att ha doppvärmare, än genom att INTE ha doppvärmare - i alla fall om akvariet har bra belysning, bra pumpar, och står i ett uppvärmt rum.

Kommentar

• sillstryparn

Tjoho!

Jag har Jäger(för stora, men lätta att ställa in), Hagen thermal(positivt små men svåra att justera) och Tetra tec(heter dom så?) -värmare i mina kar. Har inte haft problem med någon sort. Att ha två värmare verkar som en onödig idé. Lite dyrt och värmare tar dessutom plats i akvariet och är fula. Att man ska få jämnare temperatur i karet med två värmare är nog bara bra om man inte har någon som helst vattencirkulation. Och vem har inte det i dessa dagar? Kanske någon som sitter på 1000 liter kampfisk?

50 cent 4 prez
                              Sillstryparn

Kommentar

• Mike_Noren
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2695

citat:Att ha två värmare verkar som en onödig idé. Lite dyrt och värmare tar dessutom plats i akvariet och är fula. Att man ska få jämnare temperatur i karet med två värmare är nog bara bra om man inte har någon som helst vattencirkulation.
                                Poängen med två värmare med låg effekt istället för en värmare med stor effekt är inte att få jämnare temperatur. När, för det gör de till slut, en värmare hänger sig så tar det längre tid att få upp temperaturen så högt att din fisk dör.

Kommentar

Arbetssätt...