Doppvärmare som hänger sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas.G
    Användare
    • January 2003
    • 29

    Doppvärmare som hänger sig

    Jag har en 50w hydor doppvärmare som jag använder i ett kar på 60 liter. Den funkade bra i sitt gamla kar men när jag flyttade den till det nya karet började den "hänga" sig.
    Den startar när temperaturen i vattnet blir för låg men den stänger inte av sig utan fortsätter att värma tills jag drar ut sladden.
    Blev en obehaglig överraskning när jag hittade mina stackars ocellatus flämtande i en 35 gradig värmebölja :/

    Nån som vet om det går att laga själv eller om det bara är till att slänga värmaren? (den är ca 5 år gammal så nån garanti har jag inte)

    Tack på förhand
    Jonas
    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75746
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

    #2
    Det är så relativt små summor det rör sig om så frågan är väl om man skall chansa.
    Lägg pengarna på en ny, gärna Jäger. Visst, de kan också hänga sig men risken är mycket mindre än andra märken.

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • January 2003
      • 432

      #3
      Instämmer med föregående skribent!
      Köp en ny - en JÄGER !


      F.H.
      /Fredrik

      Kommentar

      • Kjell K
        Användare
        • April 2002
        • 128

        #4
        Jag har samma erfarenhet som föregående talare. Jag har några stycken Jäger-värmare. De funkar bra men är lite opraktiska eftersom man inte kan se direkt vilken temperatur man har valt. Dessutom är temperaturvalet knöligt pga utformningen av vredet. Men ingen av dessa värmare har någonsin hängt sig.
        Jag köpte en Hydor-värmare på prov för ca ett år sedan. Hydor har en mycket praktisk markering för vald temperatur och ett smidigt vred. Det är möjligt att värmaren var några tior billigare också, men det var inte därför jag valde den. Hydor-värmaren höll 9 månader innan den klappade ihop och hängde sig på full effekt. Den hände efter det att jag hade haft den avstängd i två månader över sommaren. Jag valde att inte utnyttja garantin eftersom fisken i akvariet kostar betydligt mycket mer än värmare.

        När jag köpte en ersättningsvärmare visade det sig att Jäger ändrat design. Numeraa har de både direkt temperaturmarkering och ett smidigt inställningsvred. Det blir inget mer experimenterande med val av dopvärmare för min del utan jag håller mig fortsättningsvis till Jäger.

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #5
          Hej .
          Två stycken jäger har jag fått byta på 1,5 år,så dom är inte felfria dom heller. MVH mats

          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • patrik_k
            Användare
            • April 2002
            • 125

            #6
            Hej!
            Jag har tre akvarier, och 5 värmare igång. Inte en enda värmare är av samma märke 1 Jäger, 1 tetra, 1 Hydror, 1 Rena och 1 Juwel. Jag skulle våga påstå att Jägers värmare är best, och gammlast!
            Vad jag märkte på rena värmaren har "ånga" eller små, små vattendroppar i sig. Är den inte tät eller? Jag kanske ska byta den innan den ger ut elektriska impulser på mina diskus...

            P.K
            MVH Patrik K

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

              #7
              Hej .
              Du har fått kondens i värmaren eller har du haft den under vattenytan ,jag har samma problem,jag har 5st. olika värmarfabrikat och har fukt i 3st. av dom .Har bytt två jäger på garanti så det är skräp med värmarna.
              MVH Mats

              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

                #8
                Ingen skala på en doppvärmare stämmer skulle jag tro
                Jägers nya modell är kanon, har en skala som har ett riktvärde. När man ställt in doppvärmaren till att hålla den temperatur man vill ha kan man kalibrera skalan till korrekt värde (skalan kan justeras 1 el. 2 grader har jag för mig).
                Mats, du måste haft maximal otur med två krånglande Jägervärmare, men som jag sa, de kan krångla de med, men sannolikheten är mindre. Var och en talar utifrån sina erfarenheter och du har ju uppenbarligen negativa sådana, så jag klandrar dig inte.

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

                  #9
                  Jag har Rena, Tetra och Jäger och har bara haft problem med Jäger. Har förmodligen haft otur för jag håller med om att de flesta anser Jäger vara pålitligast. Jag gillar Tetra bäst.

                  mvh,

                  Fredrik H.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 1159

                    #10
                    Jägervärmarna är väl inte helt dränkbara, eller?
                    Detta ser jag som en stor nackdel.

                    // Magnus

                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • kilova
                      Användare
                      • April 2002
                      • 327

                      #11
                      Jäger är är vist dränkbara..vet många som har problem med jäger.jag har en själv men den hag gått som en klocka..personligen gillar jag Hydor bäst dom har aldrig krånglat...
                      Jonas.G släng den du har och köp en ny doppvärmare en 50W kostar ju inte mer än en hundring.
                      mvh kim

                      Mvh Kim http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
                      Tropheus moori golden kazumba F1
                      Tropheus dubosi F1
                      Tropheus Chaitica F1
                      Tropheus red chimba F1
                      Tropheus black pemba F1
                      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                      Tropheus moori bärnsten F1
                      Tropheus moori kejsare
                      Mvh Kim

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

                        #12
                        De sista två månaderna har tre värmare vägrat slå av för mig. I torsdags hittade jag ett gäng smådiskus i 37 gradigt vatten när jag kom hem från jobbet.Hade jag jobbat lite längre så hade det varit kört för dessa. Samtliga tre värmare var Jäger.En var också av nyaste modell. Tycker dock fortfarande att Jäger är bland dom bästa. Men att lita helt på dem vågar man inte.
                        Mvh kaj.p
                        diskus-varberg.com

                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Hagge
                          Användare
                          • January 2003
                          • 432

                          #13
                          Oj! Alla verkar ha olika erfarenheter angående värmare här. Där ser man Jag har bedrivit "akvarie-verksamhet" från och till i ca. 20 år, (mer till än från) och således haft värmare lika länge och jag har aldrig behövt kassera en JÄGER, (än så länge), däremot har jag kasserat två (2) värmare (om jag minns rätt) av annat fabrikat. (varav åtminstonde den ena var en Hydor, som kanske höll i två år) Men två värmare på 20 år är väl inte så bedrövligt det heller... Kanske är "gamla" Jäger-värmare bättre än de nya!? Kanske de lever väl och oförtjänt bra på sitt välrenommerade varumärke? Köpte faktiskt en ny JÄGER härom veckan till ett nylimmat kar... så vi får väl se om den också står sig i tjugo år.

                          Slutsats; Prisskillnaden är ju inte så hiskelig tillverkarna emellan, så det är väl bara ta en värmare som man trivs med. Sönder skall de tydligen alla gå (förr eller senare) !!!

                          Med vänliga hälsningar

                          F.H.
                          /Fredrik

                          Kommentar

                          • Jonas.G
                            Användare
                            • January 2003
                            • 29

                            #14
                            Hej igen
                            Har köpt ny värmare nu, tyvärr var det enda som fanns att få tag i i hässleholm en akvastabil på 25 w. Den funkar men jag skulle inte rekommendera den, den är inte dränkbar och reglaget är svårt att använda.

                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75746

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 1913

                              #15
                              Tänkte bara säga vilken jag tycker är bäst med..=)
                              Har 3olika sorters Doppvärmare och har aldrig haft problem med hydor eller Jäger...Men Tetra har krånglat rejält..Den ena funkar dom 5 första minuterna sen man stopper i kontakten och den andra slog aldrig av sig..Och dom är juh också dyrast Tetra men ändå tycker jag dom är sämst..

                              /HeNke Óò

                              Kommentar

                              Arbetssätt...