Thorichthys!
Kollaps
X
-
-
.
Du kanske råkat ut för att köpa gatukorsningar
Menar Thorichthys släktet är väl ingen större skillnad på än andra fiskar?
De kan nog korsa sig rejält.
Ex. mina koi leker och av dem kanske jag kan få fyra-7st som är lika ena föräldern medans jag inte får ut några av den andra parten.
Eller typ: två albion zebror leker och nästan alla ungar är som föräldrarna förrutom 3 som är som zebra fast mera vit med svarta band eller gåa band.Kommentar
-
Uten å vite fangstlokasjonen på forfedrene så kan man ikke være sikker.
Det avles Thorichthys arter i hytt og pine både i Norge, Sverige, Tsjekkia, Singapore osv. Alle disse er av og til å se i butikker og mye ser likt ut.
Har en anelse om at de blander maculipinnis ( ellioti ), meeki, aureus og helleri en del og sender dette som alle artene.
Jocke: Om du sender en link til Juan Artigas så kan han sikkert si deg hva som er hva av disse bildene.Kommentar
-
Uten å vite fangstlokasjonen på forfedrene så kan man ikke være sikker.
Det avles Thorichthys arter i hytt og pine både i Norge, Sverige, Tsjekkia, Singapore osv. Alle disse er av og til å se i butikker og mye ser likt ut.
Har en anelse om at de blander maculipinnis ( ellioti ), meeki, aureus og helleri en del og sender dette som alle artene.
Jocke: Om du sender en link til Juan Artigas så kan han sikkert si deg hva som er hva av disse bildene.
Till dess lägger jag ner Thorichthys släktet! Förstår inte varför det ska vara så svårt att hålla CA renrasigt, och att man inte bryr sig lika mycket som med Malawi o Tanganyika!? Synd är det i alla fall..
Jaa det var en bra ide att skicka till Juan Artigas,
Tackar Ole
Posta gärna flera bilder på Thorichthys, kul o jämföra i alla fall, måste väl ändå finnas flera än 2st som har!?Senast redigerad av JockeB; 08 August 2008, 06:14.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Kan inte tänka mig det är en eliotti/maculipinnis. Den ser inte ut ett dugg som de jag höll eller de jag fångade i Laguna Catemaco. Men det kan ju vara en annan stam. Jag tycker ändå att det ser ut som en tvättäkta auerus, men dessa har jag ju bara sett i handeln så de jag såg kan ju vara felidentifierade.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag
Lutar iallafall åt att det är korsning.
Kanske maculipinnis/aureus och kanske helleri också på ett hörn.
Ny stam har jag svårt att tro.
Dock kan det kanske handla om en helt ny art i familjen.
Eller en såkallad variant.
Troligt dock att det är en naturlig korsning och att den även är fruktsam.
Kanske en fjäll analys kan klar göra hur det ligger till.Kommentar
-
Kan inte tänka mig det är en eliotti/maculipinnis. Den ser inte ut ett dugg som de jag höll eller de jag fångade i Laguna Catemaco. Men det kan ju vara en annan stam. Jag tycker ändå att det ser ut som en tvättäkta auerus, men dessa har jag ju bara sett i handeln så de jag såg kan ju vara felidentifierade.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Stam, population, obeskriven art som för tillfället först till eliotti, lokal variant... kalla det vad du vill. Det jag menar är att den inte ser ut som de i Laguna Catemaco eller de som jag köpte som eliotti, men att jag inte vågar påstå att de är felidentifierade rakt upp och ner.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Men
Även de du såg i Laguna Catemaco kan ju vara en naturlig korsning.
Håller med Beast iallafall att odla på osäkergrund vill man inte.
Och det bästa för artens överlevnad i sverige är om man är 100% när man odlar.
Då de flesta arter kan korsa sig även utanför släktet så är ju vi akvarister med humm innanför pannbenet faktiskt de som bidrar till att det finns rena arter och familjer.
När det gäller naturliga populationer så anser jag att vi inte ens hittat hälften av de olika arterna i de olika familjerna.
Mesta dels för att de områden i central amerika o övriga världen är svår åtkomliga.
Var ju inte så länge sen man såg en uppdatering av artregistret här på ciklid, troligtvis för att man genomfört någon form av test, analys för att skilja olika familjer från varandra.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kan inte tänka mig det är en eliotti/maculipinnis. Den ser inte ut ett dugg som de jag höll eller de jag fångade i Laguna Catemaco. Men det kan ju vara en annan stam. Jag tycker ändå att det ser ut som en tvättäkta auerus, men dessa har jag ju bara sett i handeln så de jag såg kan ju vara felidentifierade.Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Jo det är väl tyvärr så, jag får importera själv när jag hittar med fångstplats..
Till dess lägger jag ner Thorichthys släktet! Förstår inte varför det ska vara så svårt att hålla CA renrasigt, och att man inte bryr sig lika mycket som med Malawi o Tanganyika!? Synd är det i alla fall..
Jaa det var en bra ide att skicka till Juan Artigas,
Tackar Ole
Posta gärna flera bilder på Thorichthys, kul o jämföra i alla fall, måste väl ändå finnas flera än 2st som har!?Mvh
Peter
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Mina är större nu oxå hanen är säkert 14cm och färgen varierar ju lite på humöret, bilden är ju ingen kanonträffMvh
Peter
Kommentar