Fisk i badkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rokker
    Användare
    • April 2005
    • 18

    Fisk i badkar?

    Jag står i begrepp att flytta, tyvärr vat jag inte riktigt hur jag skall gå tillväga med mitt 960 L kar.

    Eftersom det kommer att ta några dagar innan jag vågar släppa i fiskarna i det nya vattnet efter flytten och jag inte har fler akvarier (å inte lust att köpa fler heller) så funderar jag på om det kan fungera att tappa över vatten från akvariet i badkaret och köra ett stort ytterfilter i några dagar? Jag kommer naturligtvis att flytta över lite rötter m.m. till badkaret

    Fiskarna det gäller är 4 Geophagus Brasilliensis, 4 Geophagus spec. "Rio Negro", några Saijcor, en grupp eldbukar samt några malar.

    Så vad tror ni? Eller kommer inte fiskarna att överleva?
    Ev. ideér om andra lösningar på mitt lilla problem mottages tacksamt...

    /Thomas
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

    #2
    Jag har själv kört fisk modell större 2 dagar i badkar, funkade kanon lade över täckglasen med o sedan mörklade med handukar de fick panik annars av det vita karet. hade iofs sand i och sten med. Se till och rengöra alla ytor först så inga tvål rester finns kvar.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • Rokker
      Användare
      • April 2005
      • 18

      #3
      Låter bra!
      Jag börjar bli lite stressad av att inte veta hur jag skall göra. Men då kör jag nog vidare på "badkarsspåret".

      Tack för svaret!

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • April 2002
        • 2277

        #4
        jag hade fisk i 1 månad drygt i bad kar med ett stort inkört ytterfilter därtill funkade bra inga dödsfall.. matade dock bara var 3 dag
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • November 2007
          • 555

          #5
          Så här hade jag gjort

          Jag hade fiskat upp fiskarna i hink eller påse för transport. Detta skulle jag gjort så sent som möjligt, dvs på flyttdagen.

          Jag skulle fyllt substratet i hinkar så att det var blött hela tiden under transporten.

          Vid framkomsten till nya adressen skulle jag själv börjat med att fylla akvariumet med substratet på plats och sedan fylla på med vatten. I samma veva skulle jag slängt i en tablett askorbinsyra (lugnar fisken och skyddar den, och fixar vattnet). Sen är det bara att hälla i fiskarna och dra på för fullt med alla pumpar så att det blir ett forsljud och skummar på ytan.

          Jag har startat upp mina två kar på det sättet och de få fiskar som inte klarar av flytten har med största sannolikhet varit i för dåligt skick. Jag är inte säker på att din badkarsvariant är så mycket bättre. Det kan ta upp till tre dagar för fiskarna att anpassa sig till nya vattenvärden och då ska de flyttas igen. Färre antal förändringar tror jag är bättre samt att fiskarna är i god kondition innan.

          Tillägg: Filtrena ska inte rengöras utan transporteras och installeras så blött som möjligt.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • August 2006
            • 830

            #6
            När jag har flyttat större kar så har jag fyllt Eukanuba tunnor (som normalt kan fås gratis) till drygt hälften och fördelat fiskarna i tunnorna. Har haft T-korsningar till luftpumps slangar och kört luftpump så länge i tunnorna. Sen har jag fyllt karet med vatten och vattenberedningsmedel och i med de gamla vattnet och fiskarna. Har funkat perfekt, totalt har det inte blivit mer än ett 50-75% vattenbyte beroende på kar. Sen har jag iofs tagit det lungt med matningen ett tag.

            Även pumparna har jag tills vidare låtit gå i separata eukanuba tunnor. Fast de är klart, de är ganska stressande att göra på detta sättet, men jag tillhör den kategorin som vill ha gjort allt på en gång så fort som möjligt.

            Ska du transportera sand mm och ha hålla den fuktig kan man köpa ex cement blandar hinkar på 50 liter (typ 50:- på byggvaruhus) Lätt att bära sen dessutom.

            Att ha fiskarna i badkar har jag aldrig provat men ser inte att de skulle vara något hinder om du spolar rent de ordentligt först.

            Tips, låna flera vakumhandtag till karet, de underlättar oerhört!!

            Kommentar

            • Rokker
              Användare
              • April 2005
              • 18

              #7
              Jag vill bara rapportera hur det gick med badkars-projektet.

              Jag försökte göra allt så smidigt och enkelt som möjligt. Alltså fyllde jag karet med vatten från akvariet, lyfte över diverse inredning (rötter etc.) och tryckte dit ett av ytterfilterna som jag hade gått i akvariet. Sen åkte fiskarna i direkt efter det.

              Ljuset var släckt i badrummet men dörren stod på glänt för ett litet ljusinsläpp. Jag matade bara en gång under de drygt 4 dygn som fiskarna var i badkaret. Jag tycker att det funkade bra, av ca. 50 fiskar var det bara en som inte överlevde. Jag antar att stressen blev för stor...

              Jag skulle inte tveka att rekommendera badkaret som tillfällig boplats t.ex. i samband med flytt. Än en gång, tack för er input som gjorde att jag vågade prova!

              /Rokker

              Kommentar

              • Tedde
                Användare
                • September 2006
                • 100

                #8
                klart en badkarslösning funkar... gör bara rent det innan fr avlagringar o dyl.. flytta gärna på schampo flaskan och tvålen..
                I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                Kommentar

                Arbetssätt...