mörkgröna alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsa
    Banned
    • April 2006
    • 198

    mörkgröna alger

    Hur blir jag av med detta otyg? de klär rötter o växter med en böljande massa,ser ut som skägg.Kan mitt ytterfilter vara boven? det har vart igång 1,5 år utan rengöring...läste nånstans att man kan mörklägga en vecka o klä rutor med svart plast....funkar det på dessa alger?
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Har du några algätare i karet? Matar du med flingfoder?

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • February 2004
      • 1127

      #3
      Det låter som du har fått cyanoalger. Dessa kan man få bort genom att tillsätta kaliumnitrat. Det gjorde jag efter tips från ciklidbladet och fick bort dem helt. Finns att beställa på pmdd.se.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • botu
        Användare
        • November 2007
        • 25

        #4
        Ursprungligen postat av Matz Karlsén
        Det låter som du har fått cyanoalger. Dessa kan man få bort genom att tillsätta kaliumnitrat. Det gjorde jag efter tips från ciklidbladet och fick bort dem helt. Finns att beställa på pmdd.se.
        Undrar vilken dosering du använde? var det samma som när man doserar PMDD normalt? d.v.s 10 ml/liter.

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • February 2004
          • 1127

          #5
          Ursprungligen postat av botu
          Undrar vilken dosering du använde? var det samma som när man doserar PMDD normalt? d.v.s 10 ml/liter.
          Ja det var den doseringen och cyanon var borta efter två veckor.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • June 2005
            • 1103

            #6
            Någon som har tips på att få bort brun alger då? Brukar ju uppkomma i nystartade kar men har det i ett par kar som gått relativt länge, algerna fastnar inte på sakerna utan tar man på saker så släpper algerna direkt. testat att öka ljuset men blev bara mer av dem o de gillar ljus har jag märkt. Frågan är om man får bort detta med ett uv filter? för drar man av karet med en skumsvamp blir vattnet brunt och skitigt men det försvinner ganska fort när pumpen slås på för att sedan börja växa på nytt.

            Hoppas det är okay och låna tråden lite
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            Arbetssätt...