Hur ofta bör man rengöra ett ytterfilter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

Hur ofta bör man rengöra ett ytterfilter?

Tänkte bara fråga er vad ni tycker är lämpligt om hur ofta man skall rengöra ett ytterfilter? Jag har malawi i mina kar.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353
  • adokimos

Ursprungligen postat av Mattias777
    Tänkte bara fråga er vad ni tycker är lämpligt om hur ofta man skall rengöra ett ytterfilter? Jag har malawi i mina kar.
    Hej!

För att underlätta det hela så skulle lite information vara på sin plats.

1. Hur stort är akvariet?
    2. Hur stor är befolkningen?
    3. Vad är det för ytterfilter?
    4. Vad använder du för filtermedia?

En liten tumregel är att endast rengöra filtret då pumpen börjar göra ett märkbart dåligt jobb med att flytta vatten. Allt detta går i linje med sammansättningen av filtermaterial som du kör med i fråga.

// M

Kommentar

• Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

Ett är på 540L och har väl ca 30 fiskar där i. Filtret är ett eheim proffesional 1000L tim. Har 2 vanliga filter + makaroner i. Har ett strilrör vid ytan som skapar ett brett flöde vid ytan.

Det fastnar ju en del skit i slangarna efter ett tag. Vissa säger att det räcker att rengöra ett ytterfilter 1 gång var 6e månad, andra säger nåt annat så jag ville höra lite vad som är vanligt.

Min undran är väl också om det är ohälsosamt för fiskarna när det är mkt smuts i filtret. Men ett ytterfilter samlar väl på sig massor av nyttiga bakterier med tiden om jag förstått det hela rätt.

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Dom få gångerna jag har haft ytterfilter så går det nog minst 1år(oftast längre)innan jag gör rent det.

Som adokimos säger, märker man att det sackar så är det dags, annars, låt det gå vidare.
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Mattias777
          Användare
          • November 2006
          • 1493

Ursprungligen postat av deelay
          Dom få gångerna jag har haft ytterfilter så går det nog minst 1år(oftast längre)innan jag gör rent det.

Som adokimos säger, märker man att det sackar så är det dags, annars, låt det gå vidare.

Ok tack. Tycker du att det är onödigt att ha ett ytterfilter till malawi? Vill ju veta av nån som hållit på ett tag

Kommentar

• adokimos

Ok tack. Tycker du att det är onödigt att ha ett ytterfilter till malawi? Vill ju veta av nån som hållit på ett tag
            Inte alls. Jag har själv ingen personlig erfarenhet av malawi men vad jag läst så ska dessa fiskar (av varierande grad förstås) uppskatta strömt vatten. I ditt fall tycker jag inte det vore fel med ett kompletterande innerfilter för att skapa en redundans i akvariet.

Har du mätt PH? Det enda kritiska jag kan se i ditt fall med tanke på ytterfiltrets cirkulationskapacitet i relation till din akvarievolym är att ammoniak (uppstår via en jämviktsreaktion vid högt PH) eventuellt kan uppstå vid en ammonium / nitrit-spik.

Jag kan tillägga att jag själv äger ett gammalt Fluval 204 ytterfilter som jag rengör ungefär var 4-6 månad. I detta kör jag Eheim Ehfisubstrat pro, grov filtermatta klippt i kuber (PPI 10) samt lite torv.

// M
            Senast redigerad av Gäst; 04 August 2008, 08:59.

Kommentar

• Mattias777
              Användare
              • November 2006
              • 1493

Ursprungligen postat av adokimos
              Inte alls. Jag har själv ingen personlig erfarenhet av malawi men vad jag läst så ska dessa fiskar (av varierande grad förstås) uppskatta strömt vatten. I ditt fall tycker jag inte det vore fel med ett kompletterande innerfilter för att skapa en redundans i akvariet.

Har du mätt PH? Det enda kritiska jag kan se i ditt fall med tanke på ytterfiltrets cirkulationskapacitet i relation till din akvarievolym är att ammoniak (uppstår via en jämviktsreaktion vid högt PH) eventuellt kan uppstå vid en ammonium / nitrit-spik.

Jag kan tillägga att jag själv äger ett gammalt Fluval 204 ytterfilter som jag rengör ungefär var 4-6 månad. I detta kör jag Eheim Ehfisubstrat pro, grov filtermatta klippt i kuber (PPI 10) samt lite torv.

// M
              Jag har flera pumpar än ytterfiltret Har en cirkulatiom, corelia. Det sägs att den skall pumpa 2600L tim med en strömförbrukning på ca 5W. Jag är lite besviken på denna men den är ok.2600L tim , nä jag tror inte det. Möjlitvis
              (1000L tim +). Sen har jag en Aqua Clear 1000L tim som jag gjort om till innerfilter. Den är mycket starkare än corelian.

Kommentar

• adokimos

Jag har flera pumpar än ytterfiltret Har en cirkulatiom, corelia. Det sägs att den skall pumpa 2600L tim med en strömförbrukning på ca 5W. Jag är lite besviken på denna men den är ok.2600L tim , nä jag tror inte det. Möjlitvis
                (1000L tim +). Sen har jag en Aqua Clear 1000L tim som jag gjort om till innerfilter. Den är mycket starkare än corelian.
                Ahhh.. Då var det ju ingen fara på taket Jag tycker att du ska fortsätta köra med ytterfiltret i alla fall då detta bidrar till en betydligt större filtervolym. Om du tycker att ytterfiltret "kloggas" snabbt så jag kan rekommendera ett filtermaterial av den grövre (PPI 10) typen. För övrigt så tycker jag med att det låter lite osannolikt att coreliapumpen klarar av att flytta 2600L/h

// M

Kommentar

• Peter_A_F
                  Användare
                  • January 2008
                  • 809

Jag har också en Koralia 2 och jag tror nog att det stämmer ganska väl att den förflyttar 2300 l/h... men det är skillnad på att pumpa och förflytta!

Håller du fingret framför utblåset på exempelvis en Fluval4:a som pumpar 1000 l/h så är trycket mycket större. På Koralian kommer vattet flödande på kanske 4-5 gånger ytan.

Jämför hur mycket ytan rör sig och hur långt bort vattnet fortfarande rör på sig så är det stor skillnade på ett innerfilter på 1000 l/h och Koralians 2300 l/h.

I mitt kar har jag tre Fluval 4r en Koralia 2 och en 2300 l/h huvud... totalt ca 7500 liter vatten förflyttas varje timma... i 720 liters kar...
                  - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Mattias777
                    Användare
                    • November 2006
                    • 1493

Jag har beställt coralias starkaste pump. Vi får se om den kan leva upp till sina 4800l/ tim eller vad det nu var

Jämför man trycket på tex aqua clear pumparna så är det ju enormt mycket starkare än varje fall min corelia. Men jag får endå en bra ytrörelse av corelian så jag skall ej klaga så.. Men man hade hört så mycket bra om den så förväntningen var kanske lite för hög Men med så låg strömfrörbrukning kan man nog inte åstakomma så mycket mer.

Kommentar

• Peter_A_F
                      Användare
                      • January 2008
                      • 809

Jag har beställt coralias starkaste pump. Vi får se om den kan leva upp till sina 4800l/ tim eller vad det nu var

Jämför man trycket på tex aqua clear pumparna så är det ju enormt mycket starkare än varje fall min corelia. Men jag får endå en bra ytrörelse av corelian så jag skall ej klaga så.. Men man hade hört så mycket bra om den så förväntningen var kanske lite för hög Men med så låg strömfrörbrukning kan man nog inte åstakomma så mycket mer.
                      Låter spännande... du får rapportera om hur du upplever skillnaden med den! Har också funderat på att skaffa den... men det kanske räcker som jag har det.

Exakt det är det som jag verkligen gillar med Koralian, att den sätter bra fart på ytvattnet. Betydligt bättre än vad de andra pumparna gör.

Jag har min sittande tillsammans med en Fluval 4+ där jag har diffusorn inkopplad och den trycker med luftbubblorna långt bort i akvariet och det känns som de blir mer finfördelade också.
                      - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Mattias777
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1493

Ursprungligen postat av Peter_A_F
                        Låter spännande... du får rapportera om hur du upplever skillnaden med den! Har också funderat på att skaffa den... men det kanske räcker som jag har det.

Exakt det är det som jag verkligen gillar med Koralian, att den sätter bra fart på ytvattnet. Betydligt bättre än vad de andra pumparna gör.

Jag har min sittande tillsammans med en Fluval 4+ där jag har diffusorn inkopplad och den trycker med luftbubblorna långt bort i akvariet och det känns som de blir mer finfördelade också.
                        Ja du har är ju rena bäckfödet i ditt akvarium Nä skämt åtsido så blir det mer aktivitet bland fiskarna i akvariet när man har mycket cirkulation. Sen verkar ju de små malawisarna bara tycka det är roligt när det rör på sig
                        Senast redigerad av Mattias777; 04 August 2008, 12:22.

Kommentar

• Mattias777
                          Användare
                          • November 2006
                          • 1493

Fluval 4+ har jag i ett 160L yngelkar och där är den alldeles utmärkt. Men i en stor burk så är dom veka och tar ganska stor plats dessutom.

Kommentar

• adokimos

Jag har också en Koralia 2 och jag tror nog att det stämmer ganska väl att den förflyttar 2300 l/h... men det är skillnad på att pumpa och förflytta!
                            Jag äger inte själv en pump av typen Koralia men på min Fluval 2+ samt FLuval 4+ så skiljer sig konstruktionen på munstycket (utblåset). Fluval 2+ har en bredare och mer rektangulär form vilket bör ge en mer fördelad utström (till skillnad från Fluval 4+ som har ett cirkulärt utblås).

Vill du utveckla vad skillnaden mellan pumpa och förflytta är? När vi ändå pratar om samma enheter (volym/tid) så tycker jag inte man bör märka ord om det nu är orsak / verkan du tänker på? Eller syftar du på mekaniska förluster i pump respektive filter?

// M
                            Senast redigerad av Gäst; 04 August 2008, 13:55.

Kommentar

• adokimos

Peter_A_F, läste ditt inlägg igen och nu förstår jag vad du menar
                              Visst, det är konstruktionen på munstycket för utblåset som bestämmer hur flödet fördelas. Men när vi pratar om pumpkapacitet så tycker jag pumpa/flytta är samma sak. Om man nu eftersträvar en bättre syresättning eller bara en stark ström i akvariet är en annan fråga

Kommentar

Arbetssätt...