Omslagen på ciklidbladet
Kollaps
X
-
-
Läst det igen
Men jag står fast vid min synpunkt att jag utgår från att folket fixar till sina bilder och mailar in en mindre kopia till tävlingen, men att det finns ett bättre orginal kvar i deras dator hemma och om man skickar ett mail och frågar om de vill vara med på omslaget så kanske den kan användas...
Å vem vill inte det?
Det är ju roligare med en bild man inte sett tidigare på omslaget, tycker iag jag... ganska tjatigt med månadsvinnaren som man redan stirrat sig trött på.Kommentar
-
Läst ?? Tveksamt
Olorin, som Ola skrev ovan så vill han ju ha bilder som hänger samman med någon av de artiklar som publiceras i Ciklidbladet snarare än att låta framsidan bli ett förutsägbart ryggdunk till någon av duktiga fotovinnare, dom får ju cred på annat håll.
Detsamma gäller ju också kalendern som följer med CB4 varje år, vore ju tråkigt om den skulle bestå av vinnarna i varje deltävling (knappast möjligt heller med tanke på tryck/utgivning osv...) utan hellre låta detta vara en överaskning varje år när den kommer ut.Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
Satt nyss alldeles för länge på dass eftersom jag fastnade i att läsa ciklidbladet nummer 2/2008. Jag stirrade länge på omslaget och blir inte riktigt klok på om det är ett gammalt rostig järnrör till höger som sticker upp mellan stenarna eller vad det annars kan vara. Kan någon ge svar på den frågan?
Omslagsbilden i nr. 2, 2008 föreställer Viktoriaciklider och kan direkt kopplas till artikeln på sidan 6, "Guide till Viktoriaciklider".Patrick ErikssonKommentar
-
Läst det igen
Men jag står fast vid min synpunkt att jag utgår från att folket fixar till sina bilder och mailar in en mindre kopia till tävlingen, men att det finns ett bättre orginal kvar i deras dator hemma och om man skickar ett mail och frågar om de vill vara med på omslaget så kanske den kan användas...
Å vem vill inte det?
Men men. Kanske Joakim skriver en fullständigt lysande artikel om fototävlingen till julnumret och vad den betytt för CB/NCS och DÅ är det nödvändigt med ett foto från tävlingen på omslaget.
Jag vill också påpeka att jag som redaktör har vissa friheter att sätta min egen prägel på innehållet och kopplingen mellan omslag och innehåll är ett av mina önskemål som jag haft gällande akvarietidskrifter under mina 30 år som läsare av dessa (och irritation när favvofirren finns på omslaget men inte i tidningen). Jag kommer inte att backa från detta.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Rödcikliden som vann för någon månad sedan har jag sett printad på A3 i riktigt hög upplösning. Men den kvaliten kanske inte gäller alla bilder som vinner. Bra idé dock, redaktionen kanske skulle kolla på dessa bilder och se om någon duger. Men det kanske ni redan gör.
/JockeMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Men det kan ju finnas en artikel som jag vill ha på omslaget nästa nummer också. Hursomhelst, jag LOVAR att jag har särskild koll på tävingsbidragen. Där finns massor. Det jag saknar är däremot bilder spm så att säga beskriver arten. Par som tar hand om yngel tillsammans. Lekande fisk. Munruvare som plockar upp fisk i munnen. Det är för mycket "balla" bilder för att användas i artiklar i CB. Detta är inete menat som kritik. Vi ägnar fototävlingen minst tre sidor inklussive mittuppslaget i varje nummer.
Apropå läst och förstått så tycker jag att Ola är glasklar(även före bumpen), men jag har en något annorlunda uppfattning i just detta fall. Däremot finns det AnnMarie, Nils och någon till som jag helt slutat läsa för jag kan verkligen inte förstå varken varför de skriver eller vad. Det finns dock inget linjärt samband mellan läst/förstått och att hålla medSenast redigerad av Olorin; 03 August 2008, 09:32.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Kommentar
-
det var ju meningen att jag skulle rama in fotat av en favvo firre, men nånting kom imellan och sen flytten har jag inte sett det, men det ligger väl i nån ouppackad låda, och fint är det...Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Kommentar
-
Hej!
Jag har läst, men inte förstått. Vad är problemet? Den, som har en enastående fin bild, kan väl visa sitt foto för redaktionen, för att i så fall få bilden publicerad, eller?
Hälsn NilsKommentar
-
Jag tycker faktiskt att man kan lägga ut bilder från fototävlingen, för jag tror inte att alla som är medlemmar ligger ute och kollar på forumet, som vi nördar gör. Är det någon som har koll på ett ungefär antal,hur många som betalar medlemsavgiften för att få vårat kära blad, och samtidigt är ute på forumet.
Kan det vara 30%? JanneKommentar
-
Duger för mig. Det var det jag menade. Inte att det skulle vara någon helig regel att det skulle vara BARA bilder från fototävlingen. Och jag håller helt med om att det ofta är bara bilder på en fisk i tävlingen, men i senaste tävlingen har jag sett fiskar som lägger ägg och vårdar yngel. Dom kan du ju komma ihåg till den dagen då innehållet passar. Jobbar med foto till våra tidningar på jobbet och erfarenheten säger mig att man ska spara undan riktigt bra bilder (för de är inte så vanliga) och sen plocka fram dem när de behövs.
Apropå läst och förstått så tycker jag att Ola är glasklar(även före bumpen), men jag har en något annorlunda uppfattning i just detta fall. Däremot finns det AnnMarie, Nils och någon till som jag helt slutat läsa för jag kan verkligen inte förstå varken varför de skriver eller vad. Det finns dock inget linjärt samband mellan läst/förstått och att hålla med
Det har jag fått erfara, 3 månaders avstängning från forumet.JanneKommentar
-
Helt riktigt. Det, som inte hör ihop med inlägget, utan är sidoslängar till andra personer utanför inläggen, hör ju naturligtvis inte ihop med sunt förnuft, vett och etikett, vare sig här på forumet eller i livet i övrigt. Ju fler som förstår detta, dess bättre tror jag det blir.
Forumsregler har vi ju för att ha en städad kommunikation oss emellan.
Hälsn NilsKommentar
-
Självklart. Jag skulle till och med kunna tänka mig att beställa en artikel bara för att få ha ett perfekt omslag. Men min plan är att försöka hålla på principen att omslaget ska vara från den första artikeln i varje nummer. Jag har gjort två nummer nu så det är för tidigt attt säga om jag kommer att lyckas.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar