Projekt 720L

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Lodrätt skare ju va för bövelen.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Ursprungligen postat av Putte Ludde
      HAHAHAHAHA! De va så enkelt alltså! Ja du ser... Ja jag får väll prova att köra så då! Men tror du att minna Eheim 2252'or kommer att grejja de? En i varje hörn!?!?
      2252 e bäst på marknaden, finns nog inge bättre pumpar. Dom har bra sprutt och håller i evigheter.
      Det kommer bli strålande bra tror jag.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Ursprungligen postat av ozric
        Tänk dig filterstavar som e (ca) 60x15x10 som du pressar vågrätt bakom bakgrunden. 2 st el gjärna 4 st med en rejäl glipa emellan.
        Gör du så då har du ett filter som heter duga.
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

Har du kollat på alternativ?

Du tappar mycket djup med en sådan bakgrund... jag hade en sådan i mitt förra akvarie och tyckte det var grymt snyggt men upptäckte ganska snart att den tar väldigt mycket av djupet i karet.

Det var också svårt att stoppa ner filtmattan bakom och få det tätt... så att vattnet gick igenom filtmattan och inte under, vid sidan eller över mattan. Eftersom bakgrunden är 3D så blir det ju inte plant precis. Ett annant problem är att baksidan av akvariet står mot väggen blir det väldigt svårt att inspektera vad som händer där bak... en del strul alltså!

I mitt nuvarande 720 som jag också köpte begagnat satt det en fotobakgrund... och jag får säga att det ser bättre ut än väntat!
          Nu har jag gett mig ut på djupt vatten... Som ivrig nybörjare slog jag till på stort och skaffade mig ett 375 liters kar i början av detta året. I karet satt det en 3D BTN bakgrund som tog ganska mycket utrymme och djupet blev därför runt 35 cm i karet. Detta har stört mig och därför bestämde jag mig för att byta ut det.

En tanke som jag hade när jag skulle byta ut mitt förra akvarie var att sätta i lösa moduler för att få en 3D känsla och antigen ha slimline eller svart emellan dem. Har du två filtermoduler så rymmer de väl med filtermaterial...

(kolla in denna annons på blocket för ett exempel... http://www.blocket.se/vi/17291125.htm?ca=15_s)

Du kan ju också pyssla ihop ett liknande filterhörn som jag gjort... kostade under 200 kr för glas och silikon.
          Till mitt 720 litersakvarie tänkte jag bygga ett filterhörn. Men eftersom det simmar runt en massa fiskar i det så blir det svårt att bygga på plats. Därför tänkte jag mig att bygga det som en fristående modul som jag helt enkelt ställer dit i hörnet... en tanke är också att vibrationer skulle kunna elimineras bättre.
          Senast redigerad av Peter_A_F; 31 July 2008, 00:27.
          - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Putte Ludde
            Användare
            • February 2008
            • 107

Test körde en av Eheim 2252'orna igår kväll i bad karet, ojoj vilket drag de vart! Så jag hoppas verkligen att dom två ska räcka till!! Fan alltså sitter och plöjer mig igenom sida på sida om det här med filter, och alla verkar vällja att kapa upp dom till fyrkanter.... Och det enda jag skulle kunna tänka mig är ju att det är lättare att få dessa kuber att ligga "tätt" mot bakgrunden som är ojämn. Alltså jag är ju helt inne på att köra som ozric och deelay tippsar om, att köra hela filter bitar. Men dessa kommer de ju bli krångligare att få "täta" mot bakgrunden. Men dom kommer att bli tack sammare att hålla koll på och rengöra.

Peter_A_F ja de är klart att man tappar en del djup, men jag välljer att offra de för att få en snygg bakgrund. Och de tycker jag att man får genom detta allternativ! Sen som du kan läsa ovan, så är jag fortfarande lite kluven på hur jag ska lösa filter frågan.

Mvh Patrick

Kommentar

• Peter_A_F
              Användare
              • January 2008
              • 809

Test körde en av Eheim 2252'orna igår kväll i bad karet, ojoj vilket drag de vart! Så jag hoppas verkligen att dom två ska räcka till!! Fan alltså sitter och plöjer mig igenom sida på sida om det här med filter, och alla verkar vällja att kapa upp dom till fyrkanter.... Och det enda jag skulle kunna tänka mig är ju att det är lättare att få dessa kuber att ligga "tätt" mot bakgrunden som är ojämn. Alltså jag är ju helt inne på att köra som ozric och deelay tippsar om, att köra hela filter bitar. Men dessa kommer de ju bli krångligare att få "täta" mot bakgrunden. Men dom kommer att bli tack sammare att hålla koll på och rengöra.

Peter_A_F ja de är klart att man tappar en del djup, men jag välljer att offra de för att få en snygg bakgrund. Och de tycker jag att man får genom detta allternativ! Sen som du kan läsa ovan, så är jag fortfarande lite kluven på hur jag ska lösa filter frågan.

Mvh Patrick
              mmm, jo det är absolut väldigt snyggt, ville bara kolla ifall du tänkt igenom alternativen... jag var också 100% säker på att detta var det absolut bästa innan förra karet. Det är som sagt lite knivigt att få till det med filtren.

Jag hade lite funderingar innan jag bytte till större om att bygga om bakgrunden så att man lättare kunde få tätt. Genom att forma frigolit som silikonades fast och på så sätt styra flödet bakom bakgrunden och att lättare kunna få tätt mellan filtermatta och bakgrund.

Kanske kan vara något att fundera på, ifall det är möjligt och praktiskt att göra.

Ungefär som Back to Nature har i bland annat woodrocksystemet, där de förövrigt använder bollar av filtermaterial.
              Senast redigerad av Peter_A_F; 01 August 2008, 20:13.
              - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Det är ju mest pussel och filande med det, men jag håller moduler plus slimline som det bästa man kan ha. Det går att "koppla" ihop modulerna med PVCslangar som man kan fälla in i slimlinen mellan modulerna så man får genomströmning överallt. Jag är ruskigt nöjd med mitt 600-liters, har tyvärr ingen riktigt bra bild på det i oplanterat skick. Det ser lite plattare ut på foto än ett foto på ett kar med moduler och svart. Men i verkligheten så ser svart ut som svart målarfärg när man går nära. Slimline ser bra mycket bättre ut enligt mig än svart målarfärg.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Peter_A_F
                  Användare
                  • January 2008
                  • 809

Ursprungligen postat av Olorin
                  Det är ju mest pussel och filande med det, men jag håller moduler plus slimline som det bästa man kan ha. Det går att "koppla" ihop modulerna med PVCslangar som man kan fälla in i slimlinen mellan modulerna så man får genomströmning överallt. Jag är ruskigt nöjd med mitt 600-liters, har tyvärr ingen riktigt bra bild på det i oplanterat skick. Det ser lite plattare ut på foto än ett foto på ett kar med moduler och svart. Men i verkligheten så ser svart ut som svart målarfärg när man går nära. Slimline ser bra mycket bättre ut enligt mig än svart målarfärg.
                  Ja, Det var exakt det jag menade!

Mycket snyggt Olorin!
                  Skulle vara kul att se någon mer bild... när det klarnat lite.

(red. Nej, just det du hade massa växter nu!)
                  - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

Ursprungligen postat av Olorin
                    tycker både och så att säga, menar att med "rätt" belysning kan en enfärgad, helst nån blå nyans, bli nog så bra och i vissa fall bättre än bakgrund som typ slimline, jag tycker att det är enklare att få ett större djupintryck med en färg och gärna i flera nyanser.
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Putte Ludde
                      Användare
                      • February 2008
                      • 107

Ja, i början när jag började fundera på hur jag ville ha det, så var jag helt inne på att köra moduler + slimline. Men sen när man börjar titta på vad kostnaden blir så blir den högre än om jag köper en Pangea. Visserligen så är det ju kul med att få "pussla" ihop sin "egen" bakgrund. Men det blir ju rätt mycke mer jobb att köra slimline och moduler..... Men man kanske ska ta sig ett par funderare igen!

Åååå du Olorin, nog fick du mig att tänka om allt! Fy f.n va snygg din burk vart! Hittade fler bilder på den. Så ja tror nog allt att de lutar mot moduler och slimline igen....

Fan de e svårt de här, sitter och räknar nu, och de kommer att kosta minst 3200:- med slimline och moduler. Ska jag då jämföra med Pangeas kostnad på 2750:- så är det inte så mycke att fundera på! Ja jo de e klart att jag får ett mer unikt akvarium om jag välljer det "dyrare" allternativet. Men frågan är ju om de är värt de?!?!? Nu är det upp till er att övertyga mig till vilket ja ska vällja....
                      Senast redigerad av Putte Ludde; 02 August 2008, 22:35.

Kommentar

• slarvid
                        Användare
                        • December 2007
                        • 517

Ja, i början när jag började fundera på hur jag ville ha det, så var jag helt inne på att köra moduler + slimline. Men sen när man börjar titta på vad kostnaden blir så blir den högre än om jag köper en Pangea. Visserligen så är det ju kul med att få "pussla" ihop sin "egen" bakgrund. Men det blir ju rätt mycke mer jobb att köra slimline och moduler..... Men man kanske ska ta sig ett par funderare igen!

Åååå du Olorin, nog fick du mig att tänka om allt! Fy f.n va snygg din burk vart! Hittade fler bilder på den. Så ja tror nog allt att de lutar mot moduler och slimline igen....

Fan de e svårt de här, sitter och räknar nu, och de kommer att kosta minst 3200:- med slimline och moduler. Ska jag då jämföra med Pangeas kostnad på 2750:- så är det inte så mycke att fundera på! Ja jo de e klart att jag får ett mer unikt akvarium om jag välljer det "dyrare" allternativet. Men frågan är ju om de är värt de?!?!? Nu är det upp till er att övertyga mig till vilket ja ska vällja....
                        inte funderat på aqua terras moduler? De har rätt bra priser på slimline. plus att du slipper överlappningskanten som BTN har... samma pris på slimline, men modulerna är billigare tror jag. PWSS har dom nu! går även att kombinera BTN o AQUA TERRA, har lite av båda i mitt kar, och det är ingen skillnad färgmässig t direkt
                        540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

OK, här kommer en motivering...

Tänk dig att snittet på bakgrunden är 10 cm... vilket nog är lågt räknat.

Räknar man på det: 1x5x20 dm = 100 liter

Bakgrunden tar alltså minst 100 liter... väljer du moduler och slimline kanske det tar 30-50 liter. Detta räcker väl för att dölja rejält med filtrering men skapar betydligt mer rymd i karet.

Sedan blir ju 3D effekten betydligt kraftigare med djup på 55 cm och toppar som sticker ut 15-25 cm...

Har du tiden att fixa iordning karet... så gå för den pyssligare men betydligt mer effektfulla slimline+modullösningen.

För att spara pengar kan man också gå på moduler med mörkt blått/svart mellan. Det går ju att sätta i slimline senare även om det medför rejält med merarbete i form av evakuering av invånare och tömmning rengörning av kar.
                          - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• slarvid
                            Användare
                            • December 2007
                            • 517

man borde väl kunna limma modulerna direkt på slimlinen???
                            540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• Peter_A_F
                              Användare
                              • January 2008
                              • 809

Ursprungligen postat av slarvid
                              man borde väl kunna limma modulerna direkt på slimlinen???
                              Rimligtvis... men gissar att man kan spara in lite silimline...
                              - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Putte Ludde
                                Användare
                                • February 2008
                                • 107

Ja jo tiden har jag ju! Så det är väll igentligen inte de som hindrar mig, vart väll lite lat bara. Och såg det som en snabb smidig lösning att bara hänga i en hel bakgrund.... Men det sitter ett litet frö och gror i huvudet nu i alla fall!

Men va kan tänkas behövas då? Alltså aqua terras moduler sa ju inte så mycke, inte så mycke till bilder (har för visso inte letat på nätet) är dom snygga? Och så hade dom ju inte "färdiga" filter moduler. Men de kanske är ett litet problem igentligen?!?! Men jag lär ju ha 2 st filter moduler. Sen så vill man ju ha ett par vanliga moduler. Men hur många????? Ja jo jag vet, det är upp till mig. Men hur många brukar de gå åt till ett 720 om man inte använder sig av slimline i mellan?

Kommentar

Arbetssätt...