Projekt 720L

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Putte Ludde
    Användare
    • February 2008
    • 107

Idag har de gjorts en hel del faktiskt, jag körde på olorin's tipps att köra med plexiglas för att täta glipan mellan filter modul och glas. Vart förhoppnings vis bra, väntar på att silikonet ska härda. Nu slipper jag ju även sätta nått raster i modulen efter som jag preppade plexi glaset med massa 5 mm hål, så nu kommer pumpen suga genom plexiglaset....

Men jag blir ju dessvärre inte helt nöjd med hur det ser ut i övergången från modul till slim line, de blir lixom en ful kant. Modulen är ju på sinna ställen väldigt flat avslutning mot bakrutan, och fast slimlinen e slim så blir den tjock i jämförelse med modulen's avslut.... Och lägger jag modulen över slimline, så är jag rädd att det inte kommer att sitta ordentligt!?!?!

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

HAr du limmat plexit med silicon så kanske det inte kommer bli så lyckat... jag har för mig att det inte fäster något vidare på det.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Putte Ludde
        Användare
        • February 2008
        • 107

Japp har limmat med silikon, har ruggat upp ytan på både plexi och modul. Så de kommer att sitta! Eller de sitter nu i alla fall...

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

För att täta skarven mellan modulen och slimline tycker jag du ska ta silikon och blanda i sand i den. Spacklar man på med en tjock sandblandning blir det nästan precis samma färg. Dock behgöver man ha mörk bakgrund bakom sprickan så det inte lyser genom för det ser helt fel ut.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Putte Ludde
            Användare
            • February 2008
            • 107

Olorin jag hänger inte riktigt med, alltså har du gjort som så att du har spacklat upp mellan modul och slim line så att dom får ungefär samma tjocklek?!? Alltså de är de jag tror kommer se konstigt ut. Att de blir så markant nivå skillnad mellan modulen och slim line lixom! Men då kanske de är det sättet som du beskriver som är lösningen på problemet.

Kommentar

• Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

Jag gjorde så att jag först fyllde i med svartsilikon nästan upp i nivå, sen mixar man sand och silikon så tjockt man kan och att det ändå blir klibbigt så det fäster bra och spacklar upp helt i nivå. Bifogar en bild. Observera att det bara är skarven mellan modulerna som är spacklad med silikon/sand mix skarven ovanför är inte fylld upp med sandmixen här utan bara grundad med svart på bilden.

Kommentar

• Putte Ludde
                Användare
                • February 2008
                • 107

Olorin, super bra med bild! Säger så mycke mer än ord!
                Tack så mycke!

Kommentar

• Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

Sen kanske du undrar hur resultatet blir under vatten. Och det blir faktiskt aningen bättre än vad det ser ut när det är ovanför ytan för det blanka försvinner lite. Viktigt är att man även öser på sand ovanpå sand/silikonet innan det torkat och klappar fast det lite med fingrarna så att det fäster. Då blir ändå snäppet bättre än på min bild och algerna fäster på sanden. Alger fäster inte så mycket på silikon.

Kommentar

• Putte Ludde
                    Användare
                    • February 2008
                    • 107

Ja nu har jag gjort som du rekomenderade mig Olorin, och de vart ju förvånansvärt bra!

Nu är det bara den trista väntan på att målaren kommer och fixar i ordning köket där karet ska stå, känns så onödigt att släpa in och fylla, för att månaden efter tömma och släpa ut.... Sen så gott folk ska ni få bilder och risa eller rosa!

Nu till en "nybörjar" fråga med så här stort kar. Jag har bara haft 300 liters kar innan, och det har jag för att få rätt temp på vattnet ställt hinkar som fått bli rums tempererade innan jag hällt dom i akvariet vid vatten byte. Men de känns som ett evighets projekt vid vatten byten i ett 720 liters. Så frågan är hur gör ni??!? Har hört nån gång i tiden att varm vatten's rören släpper i från sig nått (vad minns jag inte) som inte kall vatten rören gör... Kan detta stämma? Det för mig mest logiska sättet att byta vatten i så här stora kar är ju att man "ställer" in rätt temp på vattnet i kran som man sen har slang på och kör det rätt ner i karet..... Har jag fel?

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Gör 30%iga vattenbyte, då kan du köra kallvattnet rätt ner i burken med en trädgårdsslang. Så slipper du krabba me hinkar
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Putte Ludde
                        Användare
                        • February 2008
                        • 107

Ok, och när man byter så pass "lite" så kommer det inte bli för kallt i vattnet för firrarna?!?

Passar på att ställa en till fråga nu när jag ändå är i farten... Vart fasiken ska jag göra av doppvärmarna i filter modulerna, de kan väll inte vara allt för bra óm dom ligger mot filtermattan?!? Så hur löser man då de problemet? Tips tas gladeligen emot!

Kommentar

• Per B
                          Användare
                          • September 2005
                          • 1250

Jag har fyllt mina filtermoduler med nedklippt filtermatta, dvs en massa kuber på cirka 3x3 cm. Men vid insuget har jag en större bit som grovfilter och innan den sitter doppvärmaren. På så sätt blir det lättare att hålla ett litet avstånd mellan doppvärmare och filtermatta. Frågan är om det egentligen spelar någon roll - blir verkligen doppvärmaren så varm så att det påverkar filtermatta som kyls ned av vattnet?

Vad gäller temperaturskillnader som skapas i samband med vattenbyte så beror det väl på lite vilka fiskar du tänkt dig i burken (jag har inte läst hela tråden). I mitt fall diffar det från 27 grader till 22 i samband med vattenbyten då jag endast använder kallt vatten. Jag har diverse Tanganyika och de verkar påverkas positivt av temperaturskillnader. Ofta sätts till exempel lekar igång i samband med vattenbyten. Med en del andra fiskar är det säkert katastrof att skapa sådana skillnader i temperatur på så kort tid.
                          Senast redigerad av Per B; 21 August 2008, 16:00.
                          mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Putte Ludde
                            Användare
                            • February 2008
                            • 107

Nä jag tror inte heller att de borde ha någon betydelse om värmaren ligger mot filtermattan eller inte... Ville mest höra hur andra löst de! Men de kanske blir som du gjort Per, får se vad som blir bäst!

Alltså jag har väll inte bestämt mig helt om ja ska testa tanganyika, eller om ja ska fortsätta med Malawi, men jag har gjort som du säger Per, hällt i kallt vatten direkt. När det inte funnits tid att vänta på att de ska bli rums tempererat. Och det är inga av mina malawisar som tagit någon skada av de. Så de är nog lungt!

Kommentar

• Anders i Askim
                              NCS Medlem
                              • February 2008
                              • 1032

Hej!
                              För mycket kallvatten i baljan med stor temeratursänkning som följd kan få hemska följder. Vita prick på Tanganyika är inte ovanligt.
                              Nu tycks det inte vara några problem för Er men se upp. / Anders
                              Mvh Anders
                              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Per B
                                Användare
                                • September 2005
                                • 1250

Vanligt? Det har jag aldrig hört talas om, har du några referenser?
                                mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

Arbetssätt...