har haft ett par sebraciklider nu i ca 6mån och dom har växt till sig ganska bra tkr jag, men nu vill jag ha dem till att leka! hanen har "jagat" honan av och till i ca 1mån, kan det vara tecken på lek?? dom går i ett 112l kar med 6st små rödzebror (ska över till 160l), 2st synodontis malar (ca 6-11cm), 1 sebrafisk o 1 liiiten gibbiceps. kan det hjälpa att jag flyttar på rödzebrorna??
få sebra ciklider till lek
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
har haft ett par sebraciklider nu i ca 6mån och dom har växt till sig ganska bra tkr jag, men nu vill jag ha dem till att leka! hanen har "jagat" honan av och till i ca 1mån, kan det vara tecken på lek?? dom går i ett 112l kar med 6st små rödzebror (ska över till 160l), 2st synodontis malar (ca 6-11cm), 1 sebrafisk o 1 liiiten gibbiceps. kan det hjälpa att jag flyttar på rödzebrorna??
Dom brukar leka ganska omedelbart när man köpt dom så där av frågan..Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider! -
Dom övriga fiskarna borde inte vara nå hinder och om dom vore ivägen så skulle dom få smaka på arg zebraciklid.
Jag vet dom som fått zebror att leka i hink, så det kanske är så att det är två hanar? eller så kommer det att lugna ner sig och bråket utvecklar sig till kärlek! Hoppas det löser sig!
/UffeKommentar
-
jag är väldigt säker på att de e hane och hona. den ena är betydligt större än den andra och har mkt "finare" fenor, asså mkt mer utdragna, ganska fin om jag får säga det själv160l malawi
112l sällskapskar/CA:D
24l yngelkar:DKommentar
-
Att se skillnad på hane och hona av Zebraciklid är mycket enkelt då honan har oranga markeringar på sidan som hanen saknar.
Kommentar
-
Som Ove skriver så har honan orange buk, vilket hanarna inte har, det där med utdragna fenstrålar kan även honorna få o har du 2 hanar så blir den dominanta mycket finare i både fenor o storlek..Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
/UffeKommentar
-
Som Ove skriver så har honan orange buk, vilket hanarna inte har, det där med utdragna fenstrålar kan även honorna få o har du 2 hanar så blir den dominanta mycket finare i både fenor o storlek
Precis, ska ju egentligen vara ganska enkelt att skilja honan och hanen. Hanarna blir ju mycket större och en stark dominant hane får en grann puckel, men framförallt så saknar ju hanen färgen som honan har på sidan/buken.
/Uffe160l malawi
-
Kommentar
-
Då är det tyvärr ingen hona..160l malawi
-
Kommentar
Kommentar