Diskus som matvägrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salar
    Användare
    • June 2002
    • 227

    #16
    Håll karet rent med god filtrering och täta regelbundna vattenbyten är gyllene regeln för Dískus.Sen är egentligen inte Diskus så mycket svårare än andra fiskar. Men det är så många som slarvar eller inte kan,så ett rykte sprider sig om många håller en populär fisk osv.

    SALAR
    SALAR

    Kommentar

    • Johan1
      Användare
      • May 2002
      • 390

      #17
      citat:
      Varför vill inte diskusen äta? Fundera på den frågan? Är det typen av mat eller något annat i omgivningen som stör den?

      Det vanligaste felet att fiskarna inte vill äta är att man inte har en bra nitrifikationsprocess i akvariet. Man har inte bra pumpar som
      rengör eller lite växter etc. Börja med att titta igenom detta och kontrollera att allt är som det skall. Ta en pump i taget. Fundera på
      om det vad något du ändrade som störde fisken.

      Byter du vatten. Varken för mycket eller för lite? Stora vattenbyten kan även det reta fiskarna. Tänk dock på att imellan vattenbyten så måste det finnas pump eller växter som håller rent i vatten. En matning med oxhjärta förstör vattnet inom ett par timmar.

      När du då plockar ur en massa växter ur akvariet så rubbar du den balans du byggt upp resultatet blir att fisken får ett sämre vatten, inte när det gäller pH utan en rubbad nitrifikationscykel. Till följd av detta stressmoment kan du ha fått problem i magen flagellater i magen. Sjukdom bryter ofta ut vid förändring.

      1: Kontrollera alla pumpar
      2: Byt mera vatten se om det hjälper (om så är fallet skaffa en till
      ytterpump eller mera nya växter).
      3: Kontrollera att inte fiskarna skiter vitt.

      Jag kan bara gå till exempel på när jag får hem nya vildfångade diskar att ibland så kan de tjura i flera veckor utan att äta. Sedan stoppar man dom i ett större akvarium med bättre pumpar och någon utvald ej ny fisk. Dagen efter möter dom en vid rutan och nästan omgånde så äter de allt som rör sig. De smakar på och spottar ur det. Sedan då de ser att den gammla fisken äter så djävla skall de visa att det är inte hans mat.

      Johan Nilsson


      Johan Nilsson
      Johan Nilsson
      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

      Kommentar

      • Nille_Pe
        Användare
        • September 2002
        • 121

        #18
        Tjena!

        Johan1: Tack för ditt svar!

        Jag var och pratade med en akvariehandlare för några dagar sedan om mitt problem och han sa ungefär samma saker som dig.
        Jag bytte därför reningsverk till ett ytterfilter (pumpar 1000 l/tim) och bytte c:a 40% av vattnet.
        Dagen efter fick jag av en tillfällghet två nya diskusar.
        Till min glädje har diskusarna börjat sin "vandring tillbaka till det normala". Nu kommer de fram och äter och följer mig då jag går runt akvariet.
        Detta gäller dock inte alla, det är speciellt en som är väldigt insjunken i buken och mörk i färgen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med han. Temperaturen är fortfarande på 32-33 grader.

        Det känns alla fall riktigt kul att de en efter en återigen börjar äta.

        En fråga: Du skriver att jag ska kontrollera så "att inte fiskarna skiter vitt". Om de skulle göra det; vad beror det på och hur behandlar man?

        /Nille

        //Nille

        Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
        www.vaaf.se

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #19
          Hej!

          Bra att det börjar fixa sig.

          Citat:En fråga: Du skriver att jag ska kontrollera så "att inte fiskarna skiter vitt". Om de skulle göra det; vad beror det på och hur behandlar man?"slut citat

          Johan svarade på detta i sitt inlägg:
          Citat:När du då plockar ur en massa växter ur akvariet så rubbar du den balans du byggt upp resultatet blir att fisken får ett sämre vatten, inte när det gäller pH utan en rubbad nitrifikationscykel. Till följd av detta stressmoment kan du ha fått problem i magen flagellater i magen. Sjukdom bryter ofta ut vid förändring.
          slut citat.

          Och som Mats och Gep svarade i den andra tråden så är "botemedlet" flagyl.

          Hälsningar-Stefan L.

          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Nille_Pe
            Användare
            • September 2002
            • 121

            #20
            Hej!

            Stelin: Jag tänkte inte speciellt långt...hade precis läst vad Johan skrivit. Jag fick väl hjärnsläpp eller nåt.

            Tack för din påminnelse!

            /Nille

            //Nille

            Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
            www.vaaf.se

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

              #21
              Hej Nille.
              Det var roligt att dina fiskar repar sig,hade du ett innerfilter förut, så har jag dålig erfarenhet av motordrivna innerfilter,jag tycker det blir för hårt tryck på vattnet som fisken inte tycker om där emot går ett luftdrivet filter bra både till vuxna och yngel. Du har tydligen en kvar som inte mår så bra ,har du inget extra kar som du kan ge den dos med Flagyl och hög temp typ 35gr.,om så är ställ det så högt du kan med ett litet luftdrivet innefilter , för jag har märkt att ju högre upp fisken kommer ju mindre skygg blir den .Har räddat några fiskar på så sätt.
              MVH Mats

              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Nille_Pe
                Användare
                • September 2002
                • 121

                #22
                Tjena!

                Mats: Jag funderar om jag inte ska köra med Flagyl till alla fiskar. Jag satt och "studerade" dem idag och det var några stycken som hade vit avföring. Så jag undrar därför om det inte är lika bra att ge hela akvariet en kur.
                Att bero på andra akvarium så har jag inget själv som är ledigt. De jag har är utlånade, men jag ska se om det går att fixa på något vis.

                /Nille

                //Nille

                Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                www.vaaf.se

                Kommentar

                Arbetssätt...