Sony a200?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nico
    Användare
    • May 2008
    • 26

    Sony a200?

    Har bestämt mej för att köpa en kamera. Går i tankarna om att köpa sony a200 och undrar om den fungerar bra med att fota akvaristik och landskap mm?
    Vet att det är många liknande trådar men startar ändå en ny med inriktning på just sonyn.

    Mvh Niclas
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Kameran är säkert kompetent för de områden du tänker använda den till. Det handlar väl mer om vad som behövs till komeran. För akvariefoto rekommenderas ett makro och en extern blixt, för landskap en vidvinkel. Även stativ och trådutlösare kan vara bra att ha till landskapsfoto.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • nico
      Användare
      • May 2008
      • 26

      #3
      Tack för svaret!

      Har kollat runt på lite andra kameror också. Funderar på nikon d60 eller liknande. Har kollat runt lite på olika macro objektiv och tycker att Sigma har ett ganska bra utbud.

      Är jag helt ute och cyklar?

      Mvh Niclas

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Ja sigma har flera bra makron, tänk på att det ska finnas HSM med i namnet på Sigmas objektiv för att du ska få autofokus med Nikon D60.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • nico
          Användare
          • May 2008
          • 26

          #5
          Ursprungligen postat av Micke
          Ja sigma har flera bra makron, tänk på att det ska finnas HSM med i namnet på Sigmas objektiv för att du ska få autofokus med Nikon D60.
          Jag har kollat runt lite och tycker att dom verkar väldigt lika varandra..?
          Men det jag undrar är om bildstabilisering på nikon d60 är nödvändigt?

          Mvh Niclas

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av nico
            Men det jag undrar är om bildstabilisering på nikon d60 är nödvändigt?

            Mvh Niclas
            Nikon och Canon har bara bildstabilisering i objektiven och inte kamerahusen. Dom säger att stabiliseringen blir effektivare då. Det enda makrot med bildstabilisering är Nikons 105/2,8.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • nico
              Användare
              • May 2008
              • 26

              #7
              Tack för snabbt svar =)

              Eftersom det blir min första system så har jag tänkt att köpa Nikon D60 18-55 VR. Är det ett bra val? Har även kollat runt på objektiv mm och tycker Nikon har bra utbud.

              Mvh Niclas

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • January 2008
                • 809

                #8
                Vet inte om det tillför så mycket men...

                Jag har och haft några Canon kameror och har varit väldigt nöjd med dem!

                Men funderar på att byta ut min Canon 300D till något annat och jag känner mig väldigt lockad att byta till Nikon... det verkar helt enkelt rejälare och mer äkta.
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • Niklas Olsson
                  Användare
                  • February 2003
                  • 1156

                  #9
                  Ursprungligen postat av Peter_A_F
                  Vet inte om det tillför så mycket men...

                  Jag har och haft några Canon kameror och har varit väldigt nöjd med dem!

                  Men funderar på att byta ut min Canon 300D till något annat och jag känner mig väldigt lockad att byta till Nikon... det verkar helt enkelt rejälare och mer äkta.
                  Hmmm, det sista där "det verkar helt enkelt rejälare och mer äkta." vore lite kul att få lite mer utförligt om varför du känner så
                  //Niklas

                  www.nofoto.se
                  Nofoto på Facebook
                  ____________________________________

                  Kommentar

                  • nico
                    Användare
                    • May 2008
                    • 26

                    #10
                    Går i tanken att köpa Canon 450d istället? Är det värt dom extra pengarna? Dom verkar ganska likgiltiga förutom live view och 3" skärm 12.2 istället för 10.2.

                    Är det värt det?

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av nico
                      Går i tanken att köpa Canon 450d istället? Är det värt dom extra pengarna? Dom verkar ganska likgiltiga förutom live view och 3" skärm 12.2 istället för 10.2.

                      Är det värt det?
                      Jag har precis varit i de här tankarna runt Sony-Canon-Nikon om du kanske följt den tråden? Tråden heter "Sony, Canon, Nikon eller Pentax?".

                      Sony A200 är en riktigt bra kamera, men det finns ingen Live View på den (och frågan är om det är nödvändigt med Live View). Vad som fick mig att till slut välja bort Sony kamerorna var bildkvaliteten överlag. Sony har bra bildkvalitet vid låg iso men ju högre iso man använder desto mer ifrånsprungna blir de av Nikon och Canon. Man får mer brus i fotona på Sony än på de andra vid användning av högre iso.

                      Det fanns många andra småsaker som till slut gjorde att jag själv valde Canon EOS450D. T ex så kändes kameran mycket bättre i handen och Sony A200 är ganska tung i jämförelse. Canon EOS450D kan för en del rutinerade fotografer kännas "plastig" men för mig som inte haft så många DSLR kameror så kändes den stadig och bra. Ergonomin för både Canon och Nikon var bättre överlag även om Sony inte alls faller på skam. Det där med 2,7 eller 3" skärm och 10,2 eller 12.2 megapixel är inget man märker direkt.

                      Mitt förslag, som jag fick av andra i min tråd, är att du går efter dessa kriterier när du väljer kamera:

                      1. Känn på kamerorna om du har möjlighet för de ska kännas bra i handen.
                      2. Beroende på dina krav så ska du titta på olika recensioner och jämföra bildkvalitet.
                      3. Se på begagnat marknaden om du ämnar utöka ditt fotograferande och köpa tillbehör till din kamera. Finns det gott utbud och bra prisnivå på alla kameror?
                      4. Prisbilden i förhållande till kvalitet och dina egna krav på kamerans prestanda.

                      Jag köpte min kamera via Elgiganten online för 6579kr inkl frakt. Det var en Canon EOS450D kit.

                      Kommentar

                      • nico
                        Användare
                        • May 2008
                        • 26

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Jag har precis varit i de här tankarna runt Sony-Canon-Nikon om du kanske följt den tråden? Tråden heter "Sony, Canon, Nikon eller Pentax?".

                        Sony A200 är en riktigt bra kamera, men det finns ingen Live View på den (och frågan är om det är nödvändigt med Live View). Vad som fick mig att till slut välja bort Sony kamerorna var bildkvaliteten överlag. Sony har bra bildkvalitet vid låg iso men ju högre iso man använder desto mer ifrånsprungna blir de av Nikon och Canon. Man får mer brus i fotona på Sony än på de andra vid användning av högre iso.

                        Det fanns många andra småsaker som till slut gjorde att jag själv valde Canon EOS450D. T ex så kändes kameran mycket bättre i handen och Sony A200 är ganska tung i jämförelse. Canon EOS450D kan för en del rutinerade fotografer kännas "plastig" men för mig som inte haft så många DSLR kameror så kändes den stadig och bra. Ergonomin för både Canon och Nikon var bättre överlag även om Sony inte alls faller på skam. Det där med 2,7 eller 3" skärm och 10,2 eller 12.2 megapixel är inget man märker direkt.

                        Mitt förslag, som jag fick av andra i min tråd, är att du går efter dessa kriterier när du väljer kamera:

                        1. Känn på kamerorna om du har möjlighet för de ska kännas bra i handen.
                        2. Beroende på dina krav så ska du titta på olika recensioner och jämföra bildkvalitet.
                        3. Se på begagnat marknaden om du ämnar utöka ditt fotograferande och köpa tillbehör till din kamera. Finns det gott utbud och bra prisnivå på alla kameror?
                        4. Prisbilden i förhållande till kvalitet och dina egna krav på kamerans prestanda.

                        Jag köpte min kamera via Elgiganten online för 6579kr inkl frakt. Det var en Canon EOS450D kit.
                        Tack för svaret!

                        Har varit och känt på olika kameror och tycker att a200 inte känns så bra i handen. Är lite klumpig och sådär.
                        450d känns bra i handen så det lutar mer och mer åt att det blir 450d:n!

                        Hur lång tid tog det för dej att få hem kameran?
                        Har kollat på supermix.se och är det nån som har erfarenhet från den sidan?

                        Mvh Niclas

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ursprungligen postat av nico
                          Tack för svaret!

                          Har varit och känt på olika kameror och tycker att a200 inte känns så bra i handen. Är lite klumpig och sådär.
                          450d känns bra i handen så det lutar mer och mer åt att det blir 450d:n!

                          Hur lång tid tog det för dej att få hem kameran?
                          Har kollat på supermix.se och är det nån som har erfarenhet från den sidan?

                          Mvh Niclas
                          Ruggigt snabbt! Jag beställde och betalade online på fredagen den 25:e och hade kameran hemma den 29:e...och då ska man komma ihåg att det var helg emellan och att det är semestertid.

                          Kommentar

                          • nico
                            Användare
                            • May 2008
                            • 26

                            #14
                            Nikons motsvarighet D60. Vad tyckte du om den när du höll på att leta? Vet att det är många frågor. Men är man nybörjare så är man

                            Jag bugar och bockar för all hjälp man kan få från alla er därute

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 7334

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Ruggigt snabbt! Jag beställde och betalade online på fredagen den 25:e och hade kameran hemma den 29:e...och då ska man komma ihåg att det var helg emellan och att det är semestertid.
                              En liten sak bara som kan vara bra att känna till om Elgiganten Online och leveranstid. Det finns en valmöjlighet att välja Collect att store som leverans och då följdaktligen betala när du hämtar den i butik.

                              Gjorde en sådan beställning på en dator för min fars räkning och den visade sig då bli 1000 SEK billigare än om jag köpt av säljare i butik, trots att jag ju hämtade ut den från samma butik, dock med ordern lagd via webben.
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              Arbetssätt...