Telekonverter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • August 2002
    • 8616

    Telekonverter

    Hej

    Upptäckte just, att Canons telekonvertrar påstås vara ickekompatibla med just de objektiv jag har, nämligen EF-S 60/2,8 makro USM och EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM.

    Vet någon varför de inte är kompatibla, dvs vilken egenskap det är som inte fungerar? Eller går de bara inte att koppla ihop???
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Vet någon varför de inte är kompatibla, dvs vilken egenskap det är som inte fungerar? Eller går de bara inte att koppla ihop???
    Dels måste ljusstyrkan räcka till för att autofokusen ska fungera, också måste objektivet vara konstruerat så att det passar ihop med konvertern. Nikons konvertrar går in en bit i objektivet och då måste objektivets bakre lins sitta en bit in (vilket det gör på lite längre brännvidder).
    Man använder främst konvertrar på långzoomar och fasta tele med största bländare på f/2,8.

    Bilden nedan visar hur den främre linsen på Nikons 1,7x konverter sticker ut något.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Whistler

      #3
      Jag blev rätt besviken när min Sigma 2x inte passade på mitt Tamron 90mm 2.8.

      Köpte den främst till mitt 70-200mm 2.8, och där går det utmärkt, men ändå... Lite trist är det.

      Sätter jag på mellanringar så går det givetvis använda 90:an, det är väl mest att man ibland skulle vilja dubbla brännvidden utan att fota supermacro.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Fördelen med telekonverter på makro är att brännvidden ökar med bibehållen närgräns. Det ger alltså större arbetsavstånd, vilket är önskvärt vid t ex. insektsfoto. Mellanringar minskar bara närgränsen.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Whistler

          #5
          Ja, precis... Med mellanringarna kan jag ju använda både 2x-convertern och mitt Tamron 90, men ibland vill man köra 90:an utan mellanringar och bara använda det med convertern, så det är ju surt att det inte går.

          Kommentar

          • Laesk
            Användare
            • February 2004
            • 2447

            #6
            Whistler .. va gör du här välkommen!
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

            With CANON you can!

            Kommentar

            Arbetssätt...