Punkrock-tråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Ursprungligen postat av slarvid
    jag har spelat punk i olika band i 10 år.... spelar nu oxå men inte punk...
    Med vilka då? Nåt man känner till? Ser att du kommer från Cimex-Jonssons hemstad (men han e väl numer bosatt i Skövde-trakten? )
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• slarvid
      Användare
      • December 2007
      • 517

nä... han bor i mariestad... spelat käng med ett band som hette DENY... hade micke dahl på sång ett tag som sjunger med wolfbrigade/wolfpack... o bjurre från asta på bas... innan det när man var yngre körde man lite trall typ... Du då?
      540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Var med å startade Anti-bofors/Disfear men fick kängan så att säga,efter vi signade Distortion.

Känneru Jonsson å stöter på honom nån gång så hälsa!
        c",)

Kommentar

• slarvid
          Användare
          • December 2007
          • 517

Ursprungligen postat av ozric
          Var med å startade Anti-bofors/Disfear men fick kängan så att säga,efter vi signade Distortion.

Känneru Jonsson å stöter på honom nån gång så hälsa!
          känner inte Jonsson, men ja brukar se han gå runt full på torget o vråla ibland... ja var med Disfear på turne o sålde merch för många år sen... de va precis när tompa va ny!!!
          Va sparka dom dig för då? Måste vart innan soul scars då eller?
          540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

Va sparka dom dig för då? Måste vart innan soul scars då eller?
            Anti-bofors & Disfear var aldrig nåt "kompis-band" om jag uttrycker mig ödmjukt! Officiellet så babblades det bla om att jag tröttnade och att de ville utvecklas (har åas faktiskt aldrig spelat trummer förutom i replokal med dem,vägrade köpa eget trumsett (hade väl inte råd iofs)så jag har nog ingen att klandra direkt,förutom att det var kränkande.De två som bestämde det skickade motvilligt den 3:e.På DEN nivån låg Disfear). Som jag ser det var jag för punk för dem!
            Samma gällde 1:a sångarn Henke. Men när han mkt tragiskt dog av en överdos för ca 10 år sen skulle det "dedikeras å RIP`as" på skiverna. Höjden av cynism om du frågar mig!
            c",)

Kommentar

• ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

känner inte Jonsson, men ja brukar se han gå runt full på torget o vråla ibland...
              '

Kan se det framför mig! Tragiskt.... men jag gillade honom.
              c",)

Kommentar

• slarvid
                Användare
                • December 2007
                • 517

ja fan! Har du hört tragedy??? Mitt favvoband inom crust/hc, från portland us tror ja
                540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 3111

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                  Härligt Erik och övriga, tråden tog sig mycket bättre än jag hade trott.

Här är lite andra band:

Green day (känner väl alla till?):
                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Billy Talent (från Kanada) http://www.youtube.com/watch?v=nfEmbIaaBU8

På tal om Billy så måste jag tipsa om Billy Idol, där har du amerikansk punk Mattias: http://www.youtube.com/watch?v=AofzL...eature=related

Rage against the machine såg jag på Hultsfred, marken bara skakade när dem spelade denna låten: http://www.youtube.com/watch?v=4smim2MNvF8

Goldfinger med en riktigt go låt: http://www.youtube.com/watch?v=zfwsxoo_FL8

Billy Idol punk???

nja är väl urtypen för rock tycker jag
                  Mvh
                  Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Billy Idol kommer inte från USA, han är Engelskman. Han har liksom Sid Vicious faktiskt spelat i Siouxie and the Banshees...
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mattias777
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1493

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Jag har alla Asta Kask singlar...

Mina punkfavoriter:

Dead Kennedys: Fresh fruit for rotten vegatables
                      Ebba Grön: We're only in it for the drugs
                      KSMB: Aktion... KSMB
                      Asta Kask: Med is i magen
                      Siouxie and the bansees: The scream

Ebba, KSMB och Siouxie gjorde väl bara varsin punkskiva (Siouxies "peel sessions 1-2" "är" förstås också punk), sedan blev det "bara" vansinnigt bra, egensinnig rock som bortsett från rötterna endast blir förvirrande att etikettera "punk".

Ja, vad som är punk eller inte kan ju diskuteras men för mig är det först o främst innehållet i texterna och en inställning som man har som avgör vad som är punk. Punk band sjunger ju ofta om sociala missförhållanden i samhället. Pnken blir ju ofta som en terapi för människor som inte haft det så lätt och en ventil för ångest, sorg o illska.

En av det mest för mig vackraste punk texterna är ifrån Ebbas sista LP. Låten heter ett uppgång o fall.

Här e en snutt av texten: Jag skall skratta när det faller sönder. Inga tårar skall fukta mina torra kinder och inga svarta kläder inget flor. Jag skall aldrig bära svart slips och svarta skor. (Så klockrent o vacket tycker jag......)

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• slarvid
                        Användare
                        • December 2007
                        • 517

Ursprungligen postat av Mattias777
                        Ja, vad som är punk eller inte kan ju diskuteras men för mig är det först o främst innehållet i texterna och en inställning som man har som avgör vad som är punk. Punk band sjunger ju ofta om sociala missförhållanden i samhället. Pnken blir ju ofta som en terapi för människor som inte haft det så lätt och en ventil för ångest, sorg o illska.

En av det mest för mig vackraste punk texterna är ifrån Ebbas sista LP. Låten heter ett uppgång o fall.

Här e en snutt av texten: Jag skall skratta när det faller sönder. Inga tårar skall fukta mina torra kinder och inga svarta kläder inget flor. Jag skall aldrig bära svart slips och svarta skor. (Så klockrent o vacket tycker jag......)
                        dead kennedys är ju i en helt egen liga på nått sätt!!!

Såg Jello Biafra på hultsfred när han pratade om sitt land i en timma... vaar svinbra, sen hoppade han med ett annat band senare på kvällen o körde lets lynch the landlord!!!!
                        540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • June 2004
                          • 1582

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          Billy Idol punk???

nja är väl urtypen för rock tycker jag
                          Tycker det är munk iaf låten sancing with myself.

Fan trodde han var amerikan, tycker inte han har nån acent.

Kommentar

• cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                            Tycker det är munk iaf låten sancing with myself.

Fan trodde han var amerikan, tycker inte han har nån acent.
                            asg
                            en munk som spelar punk och sancing with myself...........e de engelska....?
                            Mvh
                            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av Mattias777
                              Ja, vad som är punk eller inte kan ju diskuteras men för mig är det först o främst innehållet i texterna och en inställning som man har som avgör vad som är punk.
                              Uttryckte mig lite klumpigt. Jag menade mest att KSMB och Ebba inte hade kallats punk om det inte var för deras första skivor. Siouxie kallas aldrig för punk i Sverige (men alltid i England) men första skivan är "punkig" och de kommer ur punkscenen. Egentligen är "punkscenen" ett bättre ord än "punk". Själv lyssnar jag mest på så kallad "old school industrial" vilket definitivt är en "scen" och inte en musikstil då allt från rena oljudsattacker (white house) till folkmusik (Sol Invictus) och grupper som ägnar sig åt båda (Current 93, Coil) samt fullständigt oplacerbara artister som Nurse With Wound.

Men men, tillbaka till ämnet. Jag ville bara förtydliga att jag inte anser att det finns skarpa linjer om vad so är punk eller inte och jag har inga problem med att någon kallar Rika Barn Leka böst och Kärlek och Uppror för punk (men trots att punken ogillade proggen så är det ju rätt proggigt )
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

...å progg-scenen va ju rätt punk!

Apropå Tragedy slarvid, så njääe ,har lite svårt för de senare banden faktiskt,sk neo-käng. Beror väl mest på att man hade en "relation" med de tidigare banden/scenen (se mitt 1:a video-inlägg) och har slutat leta efter å bry sig om de nya. Men släpps det plattor med samma kraft som...
                                Why?http://hangoverhard.blogspot.com/200...why-bonus.html,
                                Raped Ass http://hangoverhard.blogspot.com/200...s-ep-320k.html &
                                Ääretön Joulo http://homepages.nyu.edu/~cch223/fin...etonjoulu.html
                                ...så skulle jag mysa. Brittiska Doom skall ha all heder för att de hållt på så länge utan att "sälja sig" (går ju inte ens att googla på dem, ingen hemsida el nåt... Hittade dock Lazarus Blackstar (Bri från Doom),för dem som e inne på mörkare grejjer http://profile.myspace.com/index.cfm...endid=15225232
                                c",)

Kommentar

Arbetssätt...