Diskus som matvägrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • September 2002
    • 121

    Diskus som matvägrar

    Tjena!

    Mina diskus har slutat ätit och jag vet inte hur jag ska göra för att få igång dem igen.

    Det började med att jag skulle fånga upp 2 skalarer ocn när jag gjorde det så rörde jag om ordentligt i akvariet. I samma veva rensade jag ut massor av Sessiflora.
    Detta blev ett ordentligt stressmoment för mina Diskusar och de gömde sig efter detta i flera dar, samtidigt som de var väldigt mörka i färgen.
    Jag skruvade därför upptemperaturen från 28 - 32 grader (max) under en fyra dagars period. De började då äta och jag sänkte då temperaturen under fyra dagar igen.
    De har nu återigen slutat ätit, åker och gömmer sig så fort man kommer in i rummet och är mörka i färgen.

    Jag matar dem med räkmix, dafnier, röda-, vita-, och svartamygglarver men det är inget som lockar dem speciellt mycket. Om jag går ut ur rummet kommer de fram och äter på botten efter fem minuter.

    Detta känns inte bra utan jag önskar att det kunde komma och äta ur handen på mig som det gjorde förut.

    Ska jag höja temperaturen igen och låta den stanna vid 32 grader eller vad ska jag göra?
    Har ni några tips att dela med er av är jag mycket tacksam!

    /Nille

    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #2
    Hej Nille.
    Diskusen äter vid 32.gr. så varför sänker du tempen .Ha 32-33 så länge som fiskarna är som du beskriver,för eller senare kommer dom fram och är som vanligt. Tempen är inte farligt i det temp. området som du ligger i,det enda är att ämnesomsättningen ökar och hungern. En sak till är att du kan ge fiskarna säg ca. 25l. nytt vatten varje dag ett tag.
    Hälsn. Mats

    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Nille_Pe
      Användare
      • September 2002
      • 121

      #3
      Hej!

      Tack för ditt svar Mats!
      Anleningen till att jag sänkte temperaturen är att jag har några Corydoras Panda i akvariet och enligt boken Akvarieguiden uppskattar de inte temperaturer över 26 grader.
      Men jag hållor nog ändå med dig om att det nog vore bäst att återigen höja temperaturen.

      /Nille

      //Nille

      Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
      www.vaaf.se

      Kommentar

      • patrik_k
        Användare
        • April 2002
        • 125

        #4
        Hej!
        Man kan mata med levande vita mygg. Diskus är galna i dom (iallafall mina).

        P.K
        MVH Patrik K

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Ja det kan du.
          Hälsn Mats

          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Nille_Pe
            Användare
            • September 2002
            • 121

            #6
            Tjena!

            Jag matade en hel del med levande vita mygglarver i sommras då man hade möjlighet att fånga sådana själv och det var verkligen uppskattat. Jag känner dock inte till någon affär som tar hem de, är det någon som har något tips?
            Jag bor i Västerås så jag är i huvudsak intresserad av affärer i Mälardalen.

            Tack för era svar!
            /Nille

            //Nille

            Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
            www.vaaf.se

            Kommentar

            • patrik_k
              Användare
              • April 2002
              • 125

              #7
              Kan man inte odla framm stora artemior (med tanke att affärer oftare har artemiaägg en levande mygg), har någon erfarenhet om diskus är galna i vuxna artemia?
              Jag har sett levande vita mygg i gbg, undra vart dom tar dom ifrån på vintern???

              P.K
              MVH Patrik K

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

                #8
                Mina discusar ÄLSKAR fryst artemia, så levande vore nog ännu bättre!

                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 804

                  #9
                  Hej.
                  Tror att dom kommer från Danmark är inte helt säker.
                  Häls. Mats

                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • Nille_Pe
                    Användare
                    • September 2002
                    • 121

                    #10
                    Hej!

                    Jag pratade med en akvariehandlare och han sa att han köpte sina levande mygg från Danmark eller södra Sverige. Men det var tydligen svårt att få tag i nu för att det hade enligt han varit så kallt.
                    Han förmodade att det skulle bli lättare framåt slutet av mars.

                    /Nille

                    //Nille

                    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                    www.vaaf.se

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • November 2002
                      • 157

                      #11
                      Hej Nille P !
                      Du kan gott låta dom ha 32 grader i några veckor det är ingen fara, sen bör dom få lugn och ro mata med räkmix,byt vatten varannan dag.sen
                      beror det på vilken vattenkvalitet din kommun har, där jag bor i Botkyrka har vi bra vatten.Jag hoppas du kan lösa ditt problem, mvh
                      Ann-Marie.

                      Kommentar

                      • delija
                        Användare
                        • June 2002
                        • 39

                        #12
                        Sitter å tänker på det Ann-Marie nämnde om oxhjärta, jag ger det till mina diskusar och hittills har det funkat bra. Men vad jag egentligen undrar över är, jag har en massa räkmix liggande i frysen som jag gjorde till mina malawis kan jag använda mig utav den till diskusarna? Vad jag menar är blandningen i malawimix ok för diskus?
                        Mvh

                        Kommentar

                        • Melina
                          Användare
                          • June 2002
                          • 55

                          #13
                          Jag ger samma räkmix till malawisarna, tanganyikacikliderna och discusarna och det går bra, så det funkar nog för dig också.

                          Mvh Melina
                          Mvh Melina

                          Kommentar

                          • Nille_Pe
                            Användare
                            • September 2002
                            • 121

                            #14
                            Hej!

                            Delija: Varför skulle du inte kunna ge räkmixen till diskusarna?
                            Innehåller den nåt speciellt som du inte tror är lämpligt för dem eller?

                            /Nille

                            //Nille

                            Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                            www.vaaf.se

                            Kommentar

                            • Johan1
                              Användare
                              • May 2002
                              • 390

                              #15
                              Varför inte vill disken inte äta? Fundera på den frågan? Är det typen av mat eller något annat i omgivningen som stör den?

                              Det vanligaste felet att fiskarna inte vill äta är att man inte har en bra nitrifikationsprocess i akvariet. Man har inte bra pumpar som
                              rengör eller lite växter etc. Börja med att titta igenom detta och kontrollera att allt är som det skall. Ta en pump i taget. Fundera på
                              om det vad något du ändrade som störde fisken.

                              Byter du vatten. Varken för mycket eller för lite? Stora vattenbyten kan även det reta fiskarna. Tänk dock på att imellan vattenbyten så måste det finnas pump eller växter som håller rent i vatten. En matning med oxhjärta förstör vattnet inom ett par timmar.

                              När du då plockar ur en massa växter ur akvariet så rubbar du den balans du byggt upp resultatet blir att fisken får ett sämre vatten, inte när det gäller pH utan en rubbad nitrifikationscykel. Till följd av detta stressmoment kan du ha fått problem i magen flagellater i magen. Sjukdom bryter ofta ut vid förändring.

                              1: Kontrollera alla pumpar
                              2: Byt mera vatten se om det hjälper (om så är fallet skaffa en till
                              ytterpump eller mera nya växter).
                              3: Kontrollera att inte fiskarna skiter vitt.

                              Jag kan bara gå till exempel på när jag får hem nya vildfångade diskar att ibland så kan de tjura i flera veckor utan att äta. Sedan stoppar man dom i ett större akvarium med bättre pumpar och någon utvald ej ny fisk. Dagen efter möter dom en vid rutan och nästan omgånde så äter de allt som rör sig. De smakar på och spottar ur det. Sedan då de ser att den gammla fisken äter så djävla skall de visa att det är inte hans mat.

                              Johan Nilsson


                              Johan Nilsson
                              https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                              Kommentar

                              Arbetssätt...