Vattenbyte, myt eller tvång?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

    #16
    Ursprungligen postat av endymion
    Sitter det verkligen så mycket bakterier i filtren som det sägs? Jag har gjort diverse tester med att dra igång nya akvarier. Slutsatsen är att i mina kar sitter de "goda" bakterierna i gruset.

    För när jag satt igång 2 nya kar med nytt grus och en inkörd pump och en ny pump tar det lika lång tid innan akvariet går att belasta. Kör jag därimot i gång två kar med ett med nytt grus och ett med begagnat (blött) grus och två nya pumpar kan man belasta det med begagnat grus i direkt.
    Innebär den slutsatsen att bottenfilter, eller vad de kallas kanske, inte är så dumma ändå... de använder ju gruset som filtermaterial. Det som är största problemet med den är väl att det är svårt/omöjligt att rengöra utan att riva hela inredningen.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • endymion

      #17
      Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Innebär den slutsatsen att bottenfilter, eller vad de kallas kanske, inte är så dumma ändå... de använder ju gruset som filtermaterial. Det som är största problemet med den är väl att det är svårt/omöjligt att rengöra utan att riva hela inredningen.
      Nej inte alls, bottenfilter klarar inte av att ta de fina parklarna. Samt att de oftast till slut blir överfulla med skit och då är nästintill hopplösa att rengöra.

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

        #18
        ja, gruset eller kanske rättare sagt bottensedimentet spelar nog en större roll än man tänker sig. Walstad kör ju en annorlunda botten i sin akvarium. Jag har själv mixat in torv i min botten med gott resultat för sydamerika.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

          #19
          Ursprungligen postat av Olorin
          ja, gruset eller kanske rättare sagt bottensedimentet spelar nog en större roll än man tänker sig. Walstad kör ju en annorlunda botten i sin akvarium. Jag har själv mixat in torv i min botten med gott resultat för sydamerika.
          Men om man har Malawi så gissar jag att torv inte är speciellt lämpligt eftersom det är PH sänkande. Jag har någon form av vitt grus (följde med akvariet) som är snyggt men ganska grovt. Hur gör man med växter ifall man skall försöka sig på det? Det grävs och bökas hyfsat...

          Jag är lite inne på att försöka odla lite växter i en begränsad del av karet... Tanken är att ha stenröse i vänstra delen sandbotten i mitten och rötter och växter i den högra delen... Kan man lägga något i botten som växterna fäster vid... typ cocosmatta eller nått?
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #20
            Ursprungligen postat av endymion
            Sitter det verkligen så mycket bakterier i filtren som det sägs? Jag har gjort diverse tester med att dra igång nya akvarier. Slutsatsen är att i mina kar sitter de "goda" bakterierna i gruset.

            För när jag satt igång 2 nya kar med nytt grus och en inkörd pump och en ny pump tar det lika lång tid innan akvariet går att belasta. Kör jag därimot i gång två kar med ett med nytt grus och ett med begagnat (blött) grus och två nya pumpar kan man belasta det med begagnat grus i direkt.
            Botten är otroligt viktig, det är sant. Sitter mängder med bakterier där. Samtidigt har jag redan träffat ett antal kunder vars filter lagt av när de varit på semester, och firrarna har dött hela bunten. Fast det handlar kanske mer om syrehalten, bakterierna är mycket syrekrävande (liksom en hel del andra processer i akvariet).

            Ett bottenfilter är ruggigt effektivt, men det finns några nackdelar. Kör man det som vanligt så fastnar mycket skit i botten. Går att rätta till genom att köra det omvänt, dvs man pumpar ner vatten under botten och upp genom gruset. Brukar hålla botten ren. Växter brukar inte heller växa lika bra med bottenfilter, tror det kopplas till att syrehalten i botten blir för hög. Driver man bottenfiltret med en svag ström av CO2-bubblor kan det också rättas till. Sist men inte minst, våra grävande firrar kan se till att ett bottenfilter blir i stort sett värdelöst... de rensar snabbt en fläck på botten som blottlägger filtret och så passerar vattnet där i stället för genom gruset.

            Jag kör med bottenfilter i ett Malawikar, och det funkar klockrent. Drivs med en mycket kraftig pump, så det är mycket vatten som passerar nerifrån och upp genom gruset. Har rätt tunt med grus (3-4 cm) ovanför filtret, och botten innehåller nästan ingen skit alls. I det karet funkar dock växterna bra, men de står också i en kruka ovanpå gruset, så vattnet borde gå mycket långsamt genom den.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

              #21
              Jo, som sagt allt jag skrivit gäller för survatten/sydamerika kar. Hur man får till det i tanganyika vet jag inte, men vad jag vet är att man inte kan skicka i torv för det sänker PHt, det är liksom en av huvudpoängerna. Javamossa borde kunna funka som växt om inte troffarna betar den för hårt, annars är ju Anubias en klassiker, men den växer långsamt och tar väl inte upp så mycket.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Koi-fantast
                Användare
                • November 2007
                • 555

                #22
                Ursprungligen postat av endymion
                Sitter det verkligen så mycket bakterier i filtren som det sägs? Jag har gjort diverse tester med att dra igång nya akvarier. Slutsatsen är att i mina kar sitter de "goda" bakterierna i gruset.

                För när jag satt igång 2 nya kar med nytt grus och en inkörd pump och en ny pump tar det lika lång tid innan akvariet går att belasta. Kör jag därimot i gång två kar med ett med nytt grus och ett med begagnat (blött) grus och två nya pumpar kan man belasta det med begagnat grus i direkt.
                Substratet är nog bra på att bryta ner fiskmat och avföring. Bakterierna är där anpassade för en låg syrenivå samtidigt är det en stor massa. I mitt akvarium har jag ca. 30 liter substrat. Filtret ett Fluval 3+ har ca. 2,5 dl filtermaterial. Så, det är ju möjligt att det är volymen som gör att ett inkört substrat är så bra vid uppstart. Filtret är bra för syresättning och för att fånga upp partiklar, men även för nitrifiering.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                Arbetssätt...