Vattenbyte, myt eller tvång?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    Vattenbyte, myt eller tvång?

    Hej.

    När jag satte igång mitt 600liters SA-kar i vintras beslutade jag mig efter en hel del problem med troliga förgiftningsfall för att minimera vattenbyten. Så jag har lagt torv under sanden och installerat två pumpar och filtermatta motsvarande 50 liters volym kanske. Sen den sista mars har jag bytt totalt under 200 liter vatten i karet och vattenvärden är superstabila på Ph6,8, KH 20mg/liter och nitrit 0. Har faktiskt aldrig varit med om ett så stabilt akvaium under min tid med akvarium.

    Ungefär hälften av vattnet är vid närmare eftertanke inte byte utan bara påfyllnad för avdunstning. Växterna växer så jag får gallra varje vecka. Fiskarna trivs och alla arter utom Otocinclus har ynglat av sig(till och med ett yngel från rosentetra har lyckats växa upp till full storlek i skydd av växterna).

    Så jag börjar fundera på om det här med vattenbyten kanske är helt onödigt om man har ett balanserat akvarium med både växter och fiskar. Någon annan som gjort liknande erfarenheter?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • August 2002
    • 8616

    #2
    Hej

    Det Du skriver låter bra, åtminstone av två anledningar:

    - En vacker dag kanske (rent) vatten är en bristvara. Då är det skönt att veta att man kan hålla ciklider utan att konsumera mycket vatten

    - Mycket av det vi "vet" idag handlar ju egentligen om tro i stället för vetande. Tydligen också det att "man måste byta vatten", vilket bl.a. jag trott benhårt på hittills. Det är alltid bra när vedertagna föreställningar ifrågasätts. Ditt test på nära 4 månader låter ju tillräckligt långvarigt för att inte kunna vara helt fel.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #3
      Det beror till stor del på vad det e för fisk i akvariet.
      Nu pratar du om rosentetror osv... ciklid.se? =) jag skulle nog inte sköta mina riftlake ciklider på samma sätt.

      Det handlar om att få bort nitrat, har du ett 375 Liters med 30st 12cm malawi eller troffar så kommer du bli ganska tvungen att byta vatten en hel del för att bli av med nitratet, det är det enklaste sättet att bli av med det på.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Tja, Diana Walstad har ju beskrivit low-tech varianten att köra växtkar på, och där byter hon vatten en gång i halvåret. Annars är jag inne på deelays linje, det handlar om vilka firrar man kör, om man har växter i karet, hur stor fiskbelastningen är samt hur karet är uppbyggt. I Malmö har vi rätt mycket mysko grejer i kranvattnet, så jag har övergått från stora vattenbyten till lite men ofta. Har även installerat ett kolfilter på invattnet. Funkar betydligt bättre numera, men jag ska trixa lite till innan jag är nöjd. Har man bra kranvatten eller förbereder vattnet för sig självt så är dock större vattenbyten oslagbart, enligt min mening. Det märks tydligt på fiskens trivsel. Kruxet kommer när kranvattnet är dåligt ur fisksynpunkt - då blir man visserligen kvitt nitratet men man får annat mög i stället, som i vissa fall är värre än höga nitrathalter.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

          #5
          Jo, det är väl ganska vedertaget att fiskmängd per vattenytan och inte minst matning spelar en stor roll för vattenkvaliteten. Vill inte säga att någon gör fel, men jag lutar lite åt tanken att det i de flesta akvarium är överbefolkade för att vattenkvalitetens skull. Men vi har ju inte akvarium för att ha fint vatten

          Men sen tror jag att vi som akvarister underskattar växternas betydelse. Växterna lever ju faktiskt på exkrementerna från fiskarna. Så i rätt mängd ska växterna teoretiskt kunna omvandla kväve, ammonium, C02 till syre och binda resten.

          Bifogar en bild längre ner . Just nu står tyvärr solen och andra saker och blänker så foto blev skit så jag skriver en rad om vad som finns i karet.

          - 6 stora svärdplantor.
          - ett dussin eller så Limnophilia Sessliliflora(det gröna snåret till vänster om mitten)
          -två dussin Hygrophilia Polysperma (höger om mitten)
          - oräknerliga Saggitaria Subulata (små strån på botten)
          - 10 Anubias nana (bonzai)
          - 5 större tussar av olika mossor
          - 5 stänglar Myriophyllum Mattogrossense

          Och i detta lever:
          - 3 Apistogramma Agassizi
          - 3 Kurvciklider
          - 4 Fjärilsciklider
          - 3 Stora ancistus och ett antal yngel
          - 12 otocinlus
          - En siamesis algätare
          - ett tiotal platy
          - 12 rosentetra

          alla arter utom Otocinclus leker regelbundet.



          I mitt 600liters SA ser det just nu ut såhär:
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            #6
            Mitt ovanstående inlägg handlar som ni förstår om kar där man kan ha växter.

            Det som jag blir lite nyfiken på är hur Tangayikasjöns vattensystem fungerar. Av det lilla jag har sett verkar det inte finnas mycket växtlighet, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara nån nitrit att tala om i sjön. Är det stora mängder vatten som forsar in och ut i sjön?
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • November 2007
              • 555

              #7
              Jag undrade samma sak tidigare och det står lite som kan vara intressant på den här tråden, http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57747

              Jag är säker på att vattenbyte är nödvändigt om man inte har koll på kvävenivåerna i akvariet. Och, med växter ser det helt klart annorlunda ut än om man kör ett Malawi kar. Med dagens biologiska filter och med växter tror jag att man klarar sig med sparsamma vattenbyten. Det stora problemet tror jag är om man matar för mycket så att det bildas mycket bakterier för att bryta ner fiskmat som sedan angriper svagare fisk. Då hjälper det med fler vattenbyten.

              Jag byter ofta vatten för att få bort partiklar i vattnet men det borde kunna lösas med ett bättre filter.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • February 2008
                • 1032

                #8
                Ursprungligen postat av Olorin
                Mitt ovanstående inlägg handlar som ni förstår om kar där man kan ha växter.

                Det som jag blir lite nyfiken på är hur Tangayikasjöns vattensystem fungerar. Av det lilla jag har sett verkar det inte finnas mycket växtlighet, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara nån nitrit att tala om i sjön. Är det stora mängder vatten som forsar in och ut i sjön?
                Hej
                Kul frågeställningar där vi återigen pratar vattenkvalitet.
                Jag har sett ett Tanganyika kar (375l) med en grupp prinsessor (15 st inkl yngel) som enda fisk med kraftigt planterat med vallisneria och underbara grönalgsmattor på stenarna. I denna bajla bytte ägaren vatten 2-3 gånger per år. Mat fick fiskarna en gång per dag och då pratar vi levande (vattenloppor eller vintertid artemia)
                Biologisk balans är vad det handlar om där filter, växter och fisk lever i symbios. Detta är det svåraste som finns (om man vill uppnå det) då det lätt blir överbefolkat och övermatat i våra baljor.
                Växter har en enormt positiv effekt att äta skräpet ur akvariet.
                Mvh Anders
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • polle
                  Användare
                  • May 2008
                  • 197

                  #9
                  Vattenkvaliteten, när den väl är i burken, skulle inte den kunna härledas till mängden foder som pytsas i.

                  Fodret omvandlas väl till oönskat, antingen genom fiskmagen eller ruttnar överblivet.
                  Alltså blir samma mängd gift, och det måste filter och växter ta hand om.

                  Helst skulle man då finna en funktion som berättar hur mycket filtret kan ta hand om, t.ex. tio liter filter klarar tio gram torrmat per dag.
                  Det vore väl gott att veta när man planerar filter och växter.

                  För egentligen har inte mängden vatten och antalet fiskar med saken att göra, eller hur?(vissa gränser kanske finns)

                  Såga gärna mina funderingar, det är bara funderingar.
                  Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

                    #10
                    Mycket intressant tråd du hänvisade till Koi-fantast. Har skummat igenom den nu. Ska läsa den mer i detalj senare.

                    Men jag tolkar kontentan av den att om man göär rent filtren då och då och bara slamsuger bort skräp på botten så behöver man inte byta vatten om man har koll på värden av nitrat, nitrit, PH och KH.

                    Fortsätter på den vägen och kommer nog under hösten att minska fisklasten lite i samband med att jag planerar artbyte.

                    Sen känns det som att man plockar bort en hel del ämnen från karet när man kan rensa bort en hink med växter per vecka, kan det översättas till vattenbyte kanske rent av?
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • January 2008
                      • 809

                      #11
                      Ursprungligen postat av Koi-fantast
                      Jag undrade samma sak tidigare och det står lite som kan vara intressant på den här tråden, http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57747
                      Ja, det var en intressant tråd...

                      Tycker inte att vattenbyten är speciellt jobbiga och nu på sommaren så drar jag slangen ut i trädgården och låter växterna få överta akvarievattnet... på vintern åker det däremot i avloppet. Just nu ligger planen på att byta 40-50% varje vecka (ca 300 liter) men om det är onödigt till och med sämre för fiskarna så lyssnar jag gärna!

                      Men vad är bäst för fiskarna... just nu har jag ett klart belastat kar runt 60-70 ciklider i ett 720 liters utan några växter (bortsett från två i plast ). Som filtrering har jag 3st Fluval 4 och ett hemmabyggt med ca 15 liter blå filtmatta och en 2300 l/h pump.

                      Gissar att växter i karet underlättar krafigt ifall man vill dra ned på vattenbytena... men hur mycket bör man då ha? Har ett Malawi kar och kan tänka mig att ha växter i ena hörnet på en yta av ca 50x70 cm på ett ungefär.

                      Jag hade en vallisneria i förra karet som snabbt tynade bort och dog... läste att man borde tillsätta kno3 för att få växterna att trivas bättre.

                      (Vet inte om detta inlägg passar i tråden, men riktlinjer på hur man bör inreda för att lyckas med att byta vatten mer sällan kanske ändå är nära...)
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

                        #12
                        Jodå Peter_AF ditt inlägg passar visst i tråden. Dock med ditt kar så kan jag inte se nåt alternativ till vattenbyte. Har ju inte forskat så mycket i det här, men jag tror nog att mitt kar ligger något på plussidan på växterna, men det kanske inte är så mycket. Ska se om Walstadt undersökningar kan ge något svar om jag får tag i boken.

                        Nu ska tilläggas att jag började minska på vattenbyten för att vi har så uselt kranvatten och det slösar en hel del vatten att filtrera med omvänd osmos.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          Jag anser att det inte är motsvarande ett vattenbyte att rensa ut växter. Visst, man får ut en hel del ämnen genom regelbunden gallring av växterna, men vattenkemi är sanslöst komplicerat så ett vattenbyte kvarstår som just ett vattenbyte. Om vattnet i akvariet rent kemiskt är i obalans så kan vattenbyte räta till det. Gallring av växter rättar inte till det.

                          På en del filter har jag sett uppgifter om hur mycket ammonium de kan omvandla per dygn, men det är svårt att garantera det. Finns olika stammar bakterier bland nitrifierarna, och jag vet inte om alla är lika effektiva. Hur mycket ammonium viss mat ger torde väl också variera. Plus att om man kör växter i karet så klipper de en hel del ammonium. En luring.

                          För övrigt finns det en hel del filter modell mycket stora till fiskodlingsanläggningar och offentliga akvarium som använder växter för att rena vattnet. Sök på algae turf t ex. Har även sett akvariefiskodlingar där man kombinerar fiskodling med grönsaksodling. Gynnar både fiskar och växter.

                          Nå, månne låter jag lite kategorisk men jag menar verkligen inte att racka ner på någons sätt att sköta sina akvarium. Fullt övertygad om att det som funkar i ett akvarium inte behöver funka i ett annat, så sköt era kar som ni finner bäst.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

                            #14
                            Algfilter. Intressant. När jag rengjorde filtret igår så hade jag en hel den gröna alger i det. Så jag kanske har algfiltrering redan

                            ja, vattenbyte är just vattenbyte. När man byter så tar man bort en viss procent av alla man har och tillför en liknande mängd ofta okända substanser tyvärr. Om man inte kör med omvänd osmos så får man ju med sig okända mängder koppar, järn, kloramin och annat jox också tyvärr. Därav att jag försöker se hur lite vatten man kan byta och ändå ha tipptopp kvalitet på vattnet.

                            Så man kan ju inte göra några råd för hur var och en ska sköta sitt kar om man inte har samma kranvatten, men jag har mer och mer börjat gå in på filosofin att det ska vara ett så slutet ekosystem som möjligt. Men som någon varit inne på i en annan tråd så byts ju vattnet i en flod typ 100% i timmen, men å andra sidan till ungefär samma vatten som fanns. Ingenstans byts det ju till kranvatten.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • endymion

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo

                              På en del filter har jag sett uppgifter om hur mycket ammonium de kan omvandla per dygn, men det är svårt att garantera det. Finns olika stammar bakterier bland nitrifierarna, och jag vet inte om alla är lika effektiva. Hur mycket ammonium viss mat ger torde väl också variera. Plus att om man kör växter i karet så klipper de en hel del ammonium. En luring.
                              Sitter det verkligen så mycket bakterier i filtren som det sägs? Jag har gjort diverse tester med att dra igång nya akvarier. Slutsatsen är att i mina kar sitter de "goda" bakterierna i gruset.

                              För när jag satt igång 2 nya kar med nytt grus och en inkörd pump och en ny pump tar det lika lång tid innan akvariet går att belasta. Kör jag därimot i gång två kar med ett med nytt grus och ett med begagnat (blött) grus och två nya pumpar kan man belasta det med begagnat grus i direkt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...