Spirulinaflingor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • August 2002
    • 8616

    Spirulinaflingor

    Hej

    En egen tråd som fortsättning på spirulinainläggen i Wilhelms tråd om artemiaflingor (http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58818):

    Har testat OSI, Tropical och nu håller jag på och provar Gold Star.

    Hur vet ni vilket märke som är bra och bättre än de andra? Mina troffar glufsar i sig alla märken så det sprutar i vattenytan. Deelay, går Du på lukten???
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Koi-fantast
    Användare
    • November 2007
    • 555

    #2
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Hur vet ni vilket märke som är bra och bättre än de andra? Mina troffar glufsar i sig alla märken så det sprutar i vattenytan. Deelay, går Du på lukten???
    Jag försöker se hur glupska fiskarna är med fodret, ex mata först med det nya fodret tills de verkar mätta sedan slänger jag i mygglarver och ser hur snabba och hungriga de är. På några veckor så tycker jag att jag kan se hur fiskarna graderar den maten de får. Om de väljer den bästa vet jag inte, men det blir iaf den godaste och det är ju alltid något.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Hej

      En egen tråd som fortsättning på spirulinainläggen i Wilhelms tråd om artemiaflingor (http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58818):

      Har testat OSI, Tropical och nu håller jag på och provar Gold Star.

      Hur vet ni vilket märke som är bra och bättre än de andra? Mina troffar glufsar i sig alla märken så det sprutar i vattenytan. Deelay, går Du på lukten???

      I första hand går jag på hur tjocka och goa de blir om buken av fodret och hur länge det räcker (fisken står sig), sedan givetvis vilken tillväxt fisken har i 1:a hand

      i andra hand så känner jag på fodret hur känslan är att mata med det om det håller ihop bra utan att vara svårt att smula, men att det inte blir småsmulor direkt av det, som tex seras kan vara svårt att smula, medans tropicals går i småsmulor direkt....

      i 3:e hand så är det ju hur mycket det skitar ner i vattnet sätter igen filter osv....Lukten är ju en fördel om den är liten för mig, men för fiskens skull så spelar nog både en stark lukt och bra färg roll oxå.......

      sen får man ju väga alla punkter mot priset och hitta det mest prisvärda, vore jag rik skulle uteslutande använda O.s.i.

      men det är ju bara med mina synpunkter på det, jag vet att andra tycker annorlunda och det får dom
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        men det är ju bara med mina synpunkter på det, jag vet att andra tycker annorlunda och det får dom
        Du är allt bra snäll du =)

        Jag går på lukt och känsla och resultat efter ett par månaders utfodring blir ju det avgörande... men det börjar som sagt med en känsla för mig som jag får av lukten och färgen och konsistensen.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av Koi-fantast
          Jag försöker se hur glupska fiskarna är med fodret, ex mata först med det nya fodret tills de verkar mätta sedan slänger jag i mygglarver och ser hur snabba och hungriga de är. På några veckor så tycker jag att jag kan se hur fiskarna graderar den maten de får. Om de väljer den bästa vet jag inte, men det blir iaf den godaste och det är ju alltid något.
          Jepp och det vet man ju att det alltid är som så att den godaste maten är den bästa. Så den nyttigaste maten för oss människor är utan tvekan godis, pizza och Big Mac medan däremot sådant som sallad, lever etc. ju måste vara väldigt onyttigt eftersom detta inte alls är så poppis

          För att avgöra om ett foder är bra måste man nog testa väldigt länge eftersom det tar lång tid innan man kan se om det är bra för fisken eller inte.
          Man kan ju också kolla på tillväxten så att fisken inte vare sig växer för långsamt eller för snabbt, samt att de får en normal kroppsform. Det senaste tycker jag är viktigast.

          Sedan kan man ju kolla hur mycket fodret skitar ner - ta några glas med akvarievatten och lägg i samma mängd söndersmulat foder från olika fabrikat i de olika glasen och kolla efter några dagar hur skitigt vattnet är, om fodret börjat ruttna etc.

          Kommentar

          • Koi-fantast
            Användare
            • November 2007
            • 555

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jepp och det vet man ju att det alltid är som så att den godaste maten är den bästa. Så den nyttigaste maten för oss människor är utan tvekan godis, pizza och Big Mac medan däremot sådant som sallad, lever etc. ju måste vara väldigt onyttigt eftersom detta inte alls är så poppis

            För att avgöra om ett foder är bra måste man nog testa väldigt länge eftersom det tar lång tid innan man kan se om det är bra för fisken eller inte.
            Man kan ju också kolla på tillväxten så att fisken inte vare sig växer för långsamt eller för snabbt, samt att de får en normal kroppsform. Det senaste tycker jag är viktigast.

            Sedan kan man ju kolla hur mycket fodret skitar ner - ta några glas med akvarievatten och lägg i samma mängd söndersmulat foder från olika fabrikat i de olika glasen och kolla efter några dagar hur skitigt vattnet är, om fodret börjat ruttna etc.
            Om mina fiskar är likadana som mig skulle äter de hellre sallad än godis, chocklad och godsaker, så jag hoppas att de är likadana som mig.

            Det tar säkert många år innan man kan mäta och känna som ni verkar göra. Jag har ingen aning om vad som är normalt och onormalt så jag behöver nog typ tio år innan jag kan säga något. Jag vet iaf att mina paletter föredrar räkmix medan mina guppy föredrar flingfoder. Något har jag lärt mig på ett halvår..
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • August 2002
              • 8616

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              För att avgöra om ett foder är bra måste man nog testa väldigt länge eftersom det tar lång tid innan man kan se om det är bra för fisken eller inte.
              Man kan ju också kolla på tillväxten så att fisken inte vare sig växer för långsamt eller för snabbt, samt att de får en normal kroppsform. Det senaste tycker jag är viktigast.
              Ja, det var lite så jag antog att det ligger till. Bra, då är jag inte på helt fel spår.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

                #8
                Jag brukar kolla kroppsform och tillväxt i första hand, och hur mycket fisken skiter i andra hand. Om det blir stora mängder fiskbajs i karet är det ju ett tecken på att de inte tillgodoser sig mycket av mängden mat de får i sig.
                Tony Englund

                Kommentar

                • jonre723
                  Användare
                  • October 2004
                  • 439

                  #9
                  Angående Aquatic Natures spirulinaflingor så känns de helt ok. Betydligt bättre än Sera, Tetra osv, men inte i närheten av O.S.I. Rent generellt upplever jag ANs foder som mycket bra. Det stör mig dock att det inte finns nån innehållsförteckning utan bara en näringsvärdesanalys. Fiberhalten anges förvisso i max% men ligger hos O.S.I. på 6%, AN 4% och hos de foder som även finns hos dagligvaruhandeln oftast på max 2%. Känner man få flingorna så upplever jag O.S.I. som mycket strävare. De är liksom grova även om de är tunna och mjuka.

                  Doften är också stor skillnad. O.S.I. STINKER spirulina! I jämförelse luktar AN bara fisk. Jag har i flera års tid letat efter ett alternativt spirulinaflingfoder, men alternativen faller ofta ganska fort. Min upfattning är att inget annat flingfoder har samma biologiska värde.
                  Och så är det.
                  /J

                  Kommentar

                  Arbetssätt...