Övriga bilder - ej fisk och akvarierelaterat foto - del 3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrickeriksson
    Användare
    • October 2007
    • 355

    #16
    Ursprungligen postat av Göran Å
    Väldigt fina fågelbilder Patrick. Vad anv du för typ av objektiv ?

    Mvh Göran
    Tack Göran. Jag använder detta:


    Ett prisvärt objektiv.
    Patrick Eriksson

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #17
      Ursprungligen postat av Malawe
      Var ute på vandrarled utanför Karlsborg idag och fick ett foto på denna fågelart...och jag är urdålig på fåglar (inhemska) så om någon kan säga vad det är för fågelart så vore det trevligt..hehe.
      Du har fotat en häger!
      Mina föräldrar har en som fiskar i deras guldfiskdamm på morgnarna
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Ursprungligen postat av Malawe
        Var ute på vandrarled utanför Karlsborg idag och fick ett foto på denna fågelart...och jag är urdålig på fåglar (inhemska) så om någon kan säga vad det är för fågelart så vore det trevligt..hehe.
        Tja, jag är nog ochså "urdålig" på fågelarter men skulle tippa på att det där är ngn häger... Den var ganska stor eller?

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • patrickeriksson
          Användare
          • October 2007
          • 355

          #19
          Ursprungligen postat av Malawe
          Var ute på vandrarled utanför Karlsborg idag och fick ett foto på denna fågelart...och jag är urdålig på fåglar (inhemska) så om någon kan säga vad det är för fågelart så vore det trevligt..hehe.
          Det ser ut som en "Great Blue Heron", eller Gråhäger (Ardea herodias) som är rätt vanlig där jag bor.
          Patrick Eriksson

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            En häger? Haha..brorsan chansade på fasan och jag sa "aldrig i helsike".

            Den var stor...riktigt stor. Rörde sig inne på en liten bäck med sumpmark runtom och lummig skog. Såg den av en händelse och hann bara med det fotot..sedan drog han som "fasan"...haha.

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • December 2005
              • 1295

              #21
              Ursprungligen postat av Bilbo
              Du har fotat en häger!
              Mina föräldrar har en som fiskar i deras guldfiskdamm på morgnarna

              Ett tipps att slippa häger vid guldfisk/Koidammen är att sätta en plasthäger vid damm kanten. De flyger då vidare när de ser det är upptaget.

              Har läst detta i en brochyr om dammbyggnationer.

              Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                #22
                Ursprungligen postat av Malawe
                Var ute på vandrarled utanför Karlsborg idag och fick ett foto på denna fågelart...och jag är urdålig på fåglar (inhemska) så om någon kan säga vad det är för fågelart så vore det trevligt..hehe.
                Plus en del andra foton. En riktigt härlig dag ute på en vandrarled som var mycket kuperad och gick mestadels ute vid vatten (Vättern) på klippor.

                e den sista bilden ett löjstim eller vad?
                vad har du fotat med? nyfiken
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #23
                  Än så länge en lånad Canon Powershot A710 IS. En rätt bra digitalkamera med 7,1mp och 6x optisk zoom. Tyvärr så är batteritiden värdelös om man tar ett hundratal foton och håller på och zoomar. Dubbla AA-batterier används till kameran.

                  Har inte den blekaste aning om vad det var för fiskart...bara att det var massvis av yngel inne i en vik på rätt stenigt område med mycket sediment och grönalger. Uppskattningsvis skulle jag gissa på ca tusen yngel av varierande storlek/ålder. Området var ganska grunt mellan öar av berg. Som en mindre skärgård. Rätt fascinerande att se yngel i massor...och även den oerhört fina naturen.

                  Här var jag och vandrade...vid Igelbäcken och Utnäset Naturreservat. Där ligger en vandringsled som är på ca 5km och stora delar är utmed Vätterns kust.

                  "Utnäset:

                  Kuperat strandområde vid Vättern med öar och en bruten strand. På bergen dominerar magra, orörda hällmarkstallskogar. Fina utblickar ut mot öppna sjön.

                  En strövstig med utgångspunkt i Igelbäcken går genom området, som är skyddat som naturreservat."

                  Senast redigerad av StefanL; 23 July 2008, 00:30.

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

                    #24
                    Ursprungligen postat av Göran Å
                    Ett tipps att slippa häger vid guldfisk/Koidammen är att sätta en plasthäger vid damm kanten. De flyger då vidare när de ser det är upptaget.

                    Har läst detta i en brochyr om dammbyggnationer.

                    Mvh Göran
                    Kanske en aning off topic, men det där är verkligen inte säkert. En bekant fick rådet av mig att sätta en fake-häger vid sin damm, men istället för att skrämma iväg hägern lockade den till sig en "hane". Såå, där sitter han med en fake-häger och en alldeles äkta

                    Jag har för övrig också en livs levande häger som spatserar omkring runt dammen och läskas av mina koi, men han har inte lyckats få tag på någon ännu.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • August 2002
                      • 8616

                      #25
                      Ursprungligen postat av Tony
                      Kanske en aning off topic, men det där är verkligen inte säkert. En bekant fick rådet av mig att sätta en fake-häger vid sin damm, men istället för att skrämma iväg hägern lockade den till sig en "hane". Såå, där sitter han med en fake-häger och en alldeles äkta
                      Men grattis, Tony. Så snart kan Du rapportera om dammodlad hägerhybrid Sandared sp. "fake-äkta".
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #26
                        Ursprungligen postat av Tony
                        Kanske en aning off topic, men det där är verkligen inte säkert. En bekant fick rådet av mig att sätta en fake-häger vid sin damm, men istället för att skrämma iväg hägern lockade den till sig en "hane". Såå, där sitter han med en fake-häger och en alldeles äkta

                        Jag har för övrig också en livs levande häger som spatserar omkring runt dammen och läskas av mina koi, men han har inte lyckats få tag på någon ännu.
                        Har hört flera kunder som testat detta, och det verkar vara lite nys i att plasthägern skrämmer bort andra hägrar. En berättade att han sett hägern landa bredvid plasthägern och så liksom blänga på den, för att sedan spatsera fram till dammen och ta sig en fisk. Har hört uppskattas att ca 40-50 procent av all guldfisk som säljs blir hägermat - delikatesserna är uppdukade...

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 1159

                          #27
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          e den sista bilden ett löjstim eller vad?
                          vad har du fotat med? nyfiken
                          Har en fundering på om det kan vara Elritsa på bilden.
                          Phoxinus phoxinus, Eurasian minnow, , Minnows, aquarium , maturity
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • Göran Å
                            Användare
                            • December 2005
                            • 1295

                            #28
                            Ursprungligen postat av Tony
                            Kanske en aning off topic, men det där är verkligen inte säkert. En bekant fick rådet av mig att sätta en fake-häger vid sin damm, men istället för att skrämma iväg hägern lockade den till sig en "hane". Såå, där sitter han med en fake-häger och en alldeles äkta

                            Jag har för övrig också en livs levande häger som spatserar omkring runt dammen och läskas av mina koi, men han har inte lyckats få tag på någon ännu.
                            Intressant att veta att man inte ska tro på allt man läser .

                            Något annat som man kan råka ut för som ägare till Koi damm när vi snackar fåglar, är fiskljusen.

                            En bekant som bor i ett litet samhälle utanför Skövde såg en fiskljuse ta den största Koien 50cm + i sin damm. Inte lätt att skydda sig i det läget.

                            Mvh Göran
                            http://www.skovdeaf.se/
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                            http://www.skovdefagelklubb.se/

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • January 2003
                              • 3368

                              #29
                              Ursprungligen postat av Bilbo
                              Har en fundering på om det kan vara Elritsa på bilden.
                              http://www.fishbase.se/Summary/Speci...ry.php?id=4661
                              Tänkte precis samma som du Bilbo. Jag hade turen att i min lilla hemliga öringbäck, få se ett stort gäng elritsor leka i strömmen ganska häftigt faktiskt. Påminde mycket om tanganyika killin när den leker.

                              Mvh
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

                                #30
                                Kan nog mycket väl ha varit Elritsa då det liknar det jag såg samt att det är logiskt sett idealiska förhållanden för arten där.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...