Ingångsättning filter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hakin

Ingångsättning filter

Fluval 403, ytterfilter.

enligt handboken

"Öppna helt båda ventilerna. Luft måste sugas ut ur utloppsslangen.
    Detta skapar vakuum i insugsröret. Se till att detta fylls med vatten.

När vattennivån i slangen har nått samma höjd som akvariet, koppla på strömmen. Kontrollera att ingen luft finns i insugsröret."

Hur löser man detta? Helst utan andnöd och översvämning?
    Hur får man ur all luft?

/hakin

• Anne E
    Användare
    • April 2002
    • 117

Hej Hakin !
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, eftersom jag inget ytterfilter äger.
    Men du Thomas, som jag förmodar är kunnig men ändå vill vara ohjälpsam tycker jag borde skämmas ! Det finns inga dumma frågor, men tydligen ointelligenta svar !

Lycka till Hakin, och jag hoppas verkligen att någon kan ge dig den hjälp du behöver.
    Mvh Anne

Kommentar

• Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

Vad är det som är oklart ?
      Man kopplar ihop alla slangar på filtret och monterar slangen på utsugsröret och strilröret sätts på plats i akvariet (eller vad man har på retursidan).
      Sedan tager man returslangen och håller den över vattennivån i akvariet och suger rejält tills man ser att vattnet börjar rinna ordentligt i utsugsslangen, när det gör det slutar man att suga och låter fysikens lagar arbeta.
      Nu kommer vattnet att rinna tills det kommer upp i nivå med vattnet i akvariet (det är därför man skall hålla returslangen ovanför nivån i akvariet).
      När vattnet har runnit färdigt sätter man fast returslangen på röret i akvariet och startar filtret, eventuell kvarvarande luft får man bort genom att luta eller skaka filtret.

Kommentar

• Ronnie B
        Användare
        • May 2002
        • 43

Gör som Karon men du kan fylla själva filterbehållaren med vatten innan du sätter ihop den, sen suger man tills vatten kommer.

Mvh Ronnie

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100965

Kommentar

Arbetssätt...