Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felipe
    Användare
    • April 2002
    • 327

Ursprungligen postat av malawijanne
    JO självklart vet jag att det finns en sådan avdelning på forumet.
    Och det har jag faktiskt aldrig fattat, det måste finnas många andra forum som har malar som specialitet, varför hålla på att tjöta malar på en ciklidsajt, vi kan väl inte så mycket om malar. Eller kan vi det.Janne
    Japp...men det brukar vara sa att det ar upp till var och en att lasa vad man vill och kanske till och med delta.
    Sedan om man nu "kan" det eller inte...blir det en annan fraga.
    Jag sjalv brukar vara inne pa 6-7 olika forum men laser sjalvklart det som mest intresserar mig....resten later jag bli och da ar det precis som om det inte fanns.
    Felipe

Kommentar

• Janne E
      Användare
      • April 2002
      • 382

Ursprungligen postat av Wilhelm
      Du Janne kanske vet hur många ancistrus det säljs varje månad?
      Inga exakta siffror men går att räkna ut på ett ungefär, om Sveriges största grossist säljer ca 15.000 vanliga Ancistrus per månad och kanske 2 lite större övriga grossister säljer runt 7-8000 vanliga Ancistrus per månad, sedan finns ett par små grossister om de är kvar idag kanske 3-5000 vanliga Ancistrus per månad. Räkna ungefär 10 månader/år då det inte säljs lika mycket under lågsäsong, ovanpå detta ska alla hemodlade Ancistrus läggas till som säljs direkt till butikerna.
      Några säljs ju också till övriga nordiska länder så man kanske kan räkna av 30% eller något åt det hållet.

Jag vet att jag tyckte det var otroligt många i alla fall och att i princip så skulle alla akvarieägare köpa nya fiskar varje vecka kanske några varje månad

Mvh Janne

Kommentar

• Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

Ursprungligen postat av Janne E
        Inga exakta siffror men går att räkna ut på ett ungefär, om Sveriges största grossist säljer ca 15.000 vanliga Ancistrus per månad och kanske 2 lite större övriga grossister säljer runt 7-8000 vanliga Ancistrus per månad, sedan finns ett par små grossister om de är kvar idag kanske 3-5000 vanliga Ancistrus per månad. Räkna ungefär 10 månader/år då det inte säljs lika mycket under lågsäsong, ovanpå detta ska alla hemodlade Ancistrus läggas till som säljs direkt till butikerna.
        Några säljs ju också till övriga nordiska länder så man kanske kan räkna av 30% eller något åt det hållet.

Jag vet att jag tyckte det var otroligt många i alla fall och att i princip så skulle alla akvarieägare köpa nya fiskar varje vecka kanske några varje månad

Mvh Janne
        Det låter ju helt sjukt mycket. I så fall skulle ju de flesta akvarister förbruka en Ancistrus per år ungefär. Så mycket fiskdöd vill jag bara inte inse att det kan finnas, det är ju rena koncentrationslägret för fisk i vårt land... usch.

Säger inte att du inte har rätt, bara att det låter galet.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nja - man kan nog säga att är dom bra algätare så brukar dom också ofta ge sig på växterna (speciellt om dom inte får tillräckligt med grönfoder)
          Så du dementerar med andra ord att hypancistrus och clow pecoltia skulle vara ena riktiga marodörer på myriophyllum och andra finbladsväxter? jag fick höra det tidigt och har undvikit dem. Den vanliga ancistrusen som ajg har äter inga som helst växter, skapligt med alger och riktigt frossar i vanligt fiskfoder.

Rent estetiskt gillar jag annars Gibbiceps, men det blir förbenat stora...

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

Ursprungligen postat av Olorin
            Så du dementerar med andra ord att hypancistrus och clow pecoltia skulle vara ena riktiga marodörer på myriophyllum och andra finbladsväxter? jag fick höra det tidigt och har undvikit dem. Den vanliga ancistrusen som ajg har äter inga som helst växter, skapligt med alger och riktigt frossar i vanligt fiskfoder.

Varken Hypancistrus eller Peckoltia skulle käka upp växter. Ancistrus däremot skulle gärna ge sig på en svärdplanta om den är hungrig.

Kommentar

• Janne E
              Användare
              • April 2002
              • 382

Det låter ju helt sjukt mycket. I så fall skulle ju de flesta akvarister förbruka en Ancistrus per år ungefär.
              Det räcker nog inte, de flesta förbrukar nog fler än så eftersom klicken hängivna akvarister oftast inte köper lika många än övriga "akvarister".

Mvh Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Hypancistrus-yngel lär ger sig på växter också - däremot inte vuxna.
                Clownpeckoltia är det väl flera arter som har kallas för - vilken art menar du.

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Då gissade jag inte helt galet, med 25 000 i månaden.
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Felipe
                    Användare
                    • April 2002
                    • 327

Sa vi pratar om 25.000 Ancistrus om aret.....+ de som odlas inom Sverige??
                    Det ar en oerhord summa det....hade aldrig gissat sasom du gjorde Wilhem!
                    Felipe

Kommentar

• Olorin
                      Användare
                      • May 2005
                      • 1554

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Clownpeckoltia är det väl flera arter som har kallas för - vilken art menar du.
                      Jag menar de randiga små sakerna som jag sett i butiker under det namnet. Hade faktiskt ingen aning om att det kan vara en hel bunt fiskar.

Kommentar

• Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

Jag menar de randiga små sakerna som jag sett i butiker under det namnet. Hade faktiskt ingen aning om att det kan vara en hel bunt fiskar.
                        Handelsnamn är en styggelse hehe.

Clown pleco brukar vara två arter L015 Peckoltia vittata (den riktiga) och L104 Panaque maccus.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Ursprungligen postat av Lutt
                          Handelsnamn är en styggelse hehe.

Clown pleco brukar vara två arter L015 Peckoltia vittata (den riktiga) och L104 Panaque maccus.
                          För att krångla till det ytterligare så "skiljer" Ingo Seidel på L015 och Peckoltia vittata och han menar att den senare är en minst sagt ifrågasatt art.
                          Dessutom säljs i regel även Panaqolus/Panaque sp. 'LDA67' som Peckoltia vittata och som just clownpleco.

Kan väl för övrigt nämna att Imazo för alla sina "plecos" använder den nya BTN L-malboken som referens. Dvs för varje art de har med i sin lager/prislista så hänvisar de till den sida i boken där arten finns angiven.
                          Om även övriga grossister gjorde så och sedan affärerna följde dessa namn så skulle oerhört mycket av den nuvarande röran försvinna.

Kommentar

• Janne E
                            Användare
                            • April 2002
                            • 382

Ursprungligen postat av Felipe
                            Sa vi pratar om 25.000 Ancistrus om aret.....+ de som odlas inom Sverige??
                            Du menar 250.000 Ancistrus om året + de som odlas privat och säljs direkt till butik.

Janne

Kommentar

• Felipe
                              Användare
                              • April 2002
                              • 327

Du menar 250.000 Ancistrus om året + de som odlas privat och säljs direkt till butik.

Janne
                              Japp....sanslost.
                              Felipe

Kommentar

• cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

Janne
                                Slutsumma ingen har en aning alls
                                i mina ögon kan sanningen vara allt mellan 100000-1000000
                                för det första vet vi inte hur många akvarier det finns i Sverige
                                sedan innehåller dessa mellan 0-250 individer
                                och att antalet 0 är skyhögt fler än 250 individer per akvarium
                                så statistiskt
                                5 personer har 250 st i ett akvarium
                                10000 personer har 0 st i ett akvarium

sannolikheten att Ansistrus finns är i stort sett ingen
                                men har det funnits så minskar sannolikheten till 0
                                för det kan ju inte hända igen
                                det enda säkra är att dom inte finns i framtiden i naturen.
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

Arbetssätt...