Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    A. dolichopterus är oerhört snygg, men rätt svårodlad - därför hade jag inte med den i min uppräkning.
    Men visst - den är en stor utmaning.
    Okej har aldrig hindrat mig från att försöka. Har själv 1+2 dolichopterus nu själva i ett 105L och bägge honorna är romstinna nu så *peppar peppar*.

L255 har jag inte hört nån som har lyckats odla än, däremot har man lyckats odla kusinen L034 Ancistrus ranunculus som för många anses vara grotesk och vidrig hehe.

Man tjänar ju fortfarande mest på att sälja privat, men får man väl kanske en tredjedel av butikens pris.

Kommentar

• Janne E
      Användare
      • April 2002
      • 382

Ursprungligen postat av Olorin
      Om vi nu utgår från att SP3 är en korsning av tre vanliga liknande Ancistrus från början så har vi ju i nuläget fått fram en stabil genetisk variant(art) eftersom alla numera uppvisar samma egenskaper och utseende.
      Idag är de absolut inte stabila, man kan få vilken blandning som helst på avkomman från bruna, ljust grå. mörkt grå till albino former i samma kull. Idag importeras främst VF Ancistrus från Brasilien, Colombia och Peru och ingen av dessa kanske inte ens var inblandad från början...och då får man bara nya problem. Man kan få fram nya färgformer som liknar andra VF Ancistrus och ska man sedan identifiera dem som vadå? Minst 60-70 arter Ancistrus ser nästan likadana ut, grå eller brungrå med ljusa prickar...ska vi då hänvisa alla som vill identifiera sina arter till dig?

Finns absolut inget försvar att blanda in VF fisk i odling utav arter som man inte vet vilken art man odlar på...det kan även vara svårt i vissa fall även när man vet, det enda någorlunda säkra är om fiskarna kommer från samma lokalitet. Varför skapa nya "former" när det finns hur många som helst naturligt?

Ursprungligen postat av Lutt, Kjell
      Vill också lägga in A. dolichopterus i Kjells lista.
      A. dolichopterus är oerhört snygg, men rätt svårodlad - därför hade jag inte med den i min uppräkning. Men visst - den är en stor utmaning.
      Ge den bara mjukt vatten under 150µS och neutralt till svagt surt så leker de lika lätt som våran "vanliga Ancistrus" och butikerna skulle gladeligen betala 30 spänn/st eller mer för 4-5 cm storlek.

Mvh Janne

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

Ursprungligen postat av Tony
        Du har en tendens att tycka mycket om styrelsen. Du verkar vara ett bra ämne att kandidera till en post där tycker jag.
        Bra Tony.Janne

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ja nu har jag läst hela tråden , ja vad ska man säga.
          När jag presenterade hur jag hade gjort med mina fiskar, att jag tvångstömde mina honor, och dom ynglen höll sina yngel lika bra som VF, sedan hur jag fick fram mina röda hongie genom ren inavel i 15 år.
          Det är ju inget mot denna debatten om en djävla mal, som jag tycker själv.
          VAD HAR DEN DEBATTEN HÄR ATT GÖRA DET ÄR VÄL EN INTRESSEFÖRENING FÖR CIKLIDER.ELLER:JANNE

Kommentar

• Felipe
            Användare
            • April 2002
            • 327

Ursprungligen postat av malawijanne
            VAD HAR DEN DEBATTEN HÄR ATT GÖRA DET ÄR VÄL EN INTRESSEFÖRENING FÖR CIKLIDER.ELLER:JANNE
            "Vaxter och ovriga fiskar"......kanske??
            Felipe

Kommentar

• Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

Intressant. Jag tyckte det föreföll väldigt säkert ett tag att alla ni mal-bitna var säkra på att SP3 var en avelsform, men är den inte det är det ju enkelt gjort. Bara att importera några VF SP3 och stoppa in bland de som går i våra svenska kar för den som vill.

Sen har några här fått det HELT om bakfoten att jag skulle vara någon ancistrusexpert. Jag har personligen INGA som helst ambitioner på att odla ancistrus, jag ser visserligen skillnad på hanar och honor, men det gör ju ett barn också. Jag har de som städmalar i mina kara som vilken normalslö akvarist som helst. Sen odlar de sig lite av sig själv i mina kar, men det är en helt annan femma.

Jag är emot selektiv avel på rena arter. Oavsett art så har det visat sig att så länge man väljer att ensidigt driva på en egenskap som långa fenor, korta nosar eller var det nu är så får man till slut problem för djuret. Fria korsningar i naturen ger antingen nya bättre arter eller dör ut av sig själv. Så tills vi vet hur det ligger till helt och hållet med Ancistrusens ursprung(ur Ancistrusen) och dylikt håller jag det för osannolikt att eventuella korsningar varken uppstår särkilt enkelt eller skulle ge några dramatiska utvecklingar.

Men detta är ju ett rent filosofiskt resonemang. Om det dök upp nya fina varianter av Ancistrus i handeln där man kunde får både hanar och honor skulle jag säkert skaffa nån grupp, men som det är nu där man som bäst hitta tre olika individer av L-malar i en butik så känns det kanske meningslöst.

Och jag tänker INTE roa mig med att korsa de strödda exemplar som man kan hitta även om det kanske skulle vara kul bara för att se reaktionerna här på forumet sen
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Tycker mig se en del skillnader på de som kallas för "vanliga" Ancistrus. En del hanar har väldigt mycket skägg, andra rätt lite. En del honor saknar helt skägg, medans andra har tunna rader över hela huvudet. Tänker inte försöka reda ut kontaminasammanblandningar av olika arter, nöjer mig med att föröka dem. Ruggigt bra algätar är de i allafall, och bara de har kommit över en viss storlek är de baske mig ruskiga överlevare. Massdöden bland småttingar förblir däremot en gåta för mig. Ska testa med ett fint lager sand på botten och se om det blir bättre.

Hilsen,

P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Intressant. Jag tyckte det föreföll väldigt säkert ett tag att alla ni mal-bitna var säkra på att SP3 var en avelsform, men är den inte det är det ju enkelt gjort. Bara att importera några VF SP3 och stoppa in bland de som går i våra svenska kar för den som vill.

Men detta är ju ett rent filosofiskt resonemang. Om det dök upp nya fina varianter av Ancistrus i handeln där man kunde får både hanar och honor skulle jag säkert skaffa nån grupp, men som det är nu där man som bäst hitta tre olika individer av L-malar i en butik så känns det kanske meningslöst.
                  SP.3 är en avelsform - det finns väl ingen som har påstått något annat, eller?

Det kommer regelbundet in åtminstone 40-50 olika vildfångade Ancistrus-arter så vill man skaffa något annat är det inget större problem om man anstränger sig lite extra.

Kommentar

• Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

SP.3 är en avelsform - det finns väl ingen som har påstått något annat, eller?

Det kommer regelbundet in åtminstone 40-50 olika vildfångade Ancistrus-arter så vill man skaffa något annat är det inget större problem om man anstränger sig lite extra.
                    Här i småland har jag aldrig sett något annat än enstaka solofiskar och det är ju tråkigt. Har varit lite i Åled och Malmö, men inte sett nåt vidare där heller. Var landar alla dessa fiskar Kjell?

Kommentar

• endymion

Här i småland har jag aldrig sett något annat än enstaka solofiskar och det är ju tråkigt. Har varit lite i Åled och Malmö, men inte sett nåt vidare där heller. Var landar alla dessa fiskar Kjell?
                      Tyskland, kommer det en hel del till.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

1/ Eftersom det rör sig om vildfångat så förekommer ju ofta de olika arterna bara en kortare period.
                        2/ På samma sätt som det bara är vissa affärer som satsar på ciklider så är der andra bara vissa som satsar på L-malar.
                        Men visst kommer det in - besökte grossisten Imazo för ca. 2 veckor och trots att det är lågsäsong just nu så utbudet är osedvanligt dåligt så hade de cirka 50 olika arter (avelsformerna oräknade) av olika vildfångade s.k. L-plecos/ancistrus i lager.
                        De allra flesta av dessa var arter som är relativt lättodlade och dessutom relativt små.
                        Så nog finns det om man bara letar lite - känner ni någon affärsinnehavare så kan ni fråga vad de kan ta in.

Lägger in deras lagerlista nedan - men kan säkert ha missat någon
                        Acanthicus adonis
                        Ancistomus snethlageae
                        Ancistomus sp. L-013
                        Ancistomus sp. L-147
                        Ancistrus ranunculus
                        Ancistrus sp. peru
                        Ancistrus sp.L-159
                        Ancistrus sp.L-309
                        Baryancistrus sp
                        Baryancistrus sp L-018
                        Baryancistrus sp.L-081
                        Baryancistrus sp.L-177
                        Chaetostomus sp. Villavicenscio
                        Dekeyseria sp L-052
                        Dolichancistrus sp Colombia
                        Glyptoperichthys puntatus
                        Guyanancistrus cf.guahiborum
                        Hemiancistrus subviridis
                        Hopliancistrus sp.L017
                        Hypancistrus furunculus
                        Hypancistrus sp.L-201
                        Hypostomus sp.L229
                        L-239
                        Lasiancistrus sp.L-178
                        Lasiancistrus tentaculatus
                        Leporacathicus triactis
                        Oligancistrus sp.L-020
                        Panaqolus albomaculatus
                        Panaque L-002
                        Panaque changae
                        Panaque nigrolineatus
                        Panaque sp L-191
                        Panaque sp. L-027, Xingu
                        Panaque sp.L-169
                        Panaque sp.L-271
                        Panaque sp.L-330
                        Panaque sp-L-090
                        Parancistrus aurantiacus
                        Parancistrus sp. L-030
                        Parancistrus sp.L-047
                        Pseudacanthicus L-114
                        Pseudolithoxus anthrax
                        Pseudorinelepis sp. L-152
                        Pterygoplichthys sp."Peru"
                        Pterygoplichtys multiradiatus
                        Scobiancistrus sp.L048
                        Scobinancistrus aureatus
                        Sophiancistrus ucayalensis
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 July 2008, 19:28.

Kommentar

• Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

1/ Eftersom det rör sig om vildfångat så förekommer ju ofta de olika arterna bara en kortare period.
                          2/ På samma sätt som det bara är vissa affärer som satsar på ciklider så är der andra bara vissa som satsar på L-malar.
                          Men visst kommer det in - besökte grossisten Imazo för ca. 2 veckor och trots att det är lågsäsong just nu så utbudet är osedvanligt dåligt så hade de åtminstone 50 olika arter (avelsformerna oräknade) av olika vildfångade s.k. L-plecos/ancistrus i lager.
                          Av enbart släktet släktet Ancistrus så fanns det åtminstone 10 olika arter - de flesta av de övriga ca. 40 så var de allra flesta så arter typ Peckoltia, Hypancistrus, Zonancistrus etc. som ockå är relativt lättodlade.
                          Så nog finns det om man bara letar lite - känner ni någon affärsinnehavare så kan ni fråga vad de kan ta in.
                          Om de är lättodlade eller inte bryr jag mig inte mycket om. Det jag för egen del är intresserad av är att de inte växer upp och blir mycket större än decimetern. Att de inte käkar växter utan håller sig till alger. Sen att de har något intressant beteende. Sist ochminst viktigt att de är fina i färger och mönster. Vi får väl se till hösten om jag orkar byta ut mina vanliga. De är ett rätt saftigt jobb att få tag på dem bland moduler och växter.

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

Ursprungligen postat av Felipe
                            "Vaxter och ovriga fiskar"......kanske??
                            JO självklart vet jag att det finns en sådan avdelning på forumet.
                            Och det har jag faktiskt aldrig fattat, det måste finnas många andra forum som har malar som specialitet, varför hålla på att tjöta malar på en ciklidsajt, vi kan väl inte så mycket om malar. Eller kan vi det.Janne

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Ursprungligen postat av malawijanne
                              varför hålla på att tjöta malar på en ciklidsajt, vi kan väl inte så mycket om malar.
                              Nästan alla som sysslar med ciklider har ju en ancistrus i sitt kar.
                              Och lägger vi ihop det lilla kunnande från var och en, så kan vi jä.... uhps! väldigt mycket!

Du Janne kanske vet hur många ancistrus det säljs varje månad?
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Om de är lättodlade eller inte bryr jag mig inte mycket om. Det jag för egen del är intresserad av är att de inte växer upp och blir mycket större än decimetern. Att de inte käkar växter utan håller sig till alger. Sen att de har något intressant beteende. Sist ochminst viktigt att de är fina i färger och mönster. Vi får väl se till hösten om jag orkar byta ut mina vanliga. De är ett rätt saftigt jobb att få tag på dem bland moduler och växter.
                                Nja - man kan nog säga att är dom bra algätare så brukar dom också ofta ge sig på växterna (speciellt om dom inte får tillräckligt med grönfoder)

Kommentar

Arbetssätt...