Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av nils42
    Hej!
    Vilken hundras eller kattras kunde existera i naturen tror du? På vad stöder du dig att din ancistrus skulle göra det?
    Hälsn Nils
    Det finns många avelsformer av fiskarter som kan överleva i naturen och dessutom vara så anpassningsbara att de kan konkurrera ut den naturliga fiskpopulationen.
    Det finns andra som inte skulle ha en chans.
    Så att säga att ingen fiskavelsform kan överleva i naturen är fel och att säga att alla kan göra det är också fel - det är individuellt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Lutt
      Många av våra korsningar har inte självmant valt att korsa sig och de skulle kanske aldrig träffas i naturen.

Det är skillnad på däggdjur och fiskar.

Så du tycker det är helt okej att leka gud.
      Målmedveten avel av sådana som är insatta i genetik för fiskavel och gör det på ett professionellt sätt tycker jag är helt OK.
      Att slumpartat korsa olika arter för att man tycker är kul eller för att få in friskt blod är fel och oseriöst. Risken är ju då stor att man istället odlar på dåliga anlag.

Kommentar

• nils42
        Användare
        • January 2003
        • 931

[QUOTE=Kjell Fohrman;740563]Det finns många avelsformer av fiskarter som kan överleva i naturen och dessutom vara så anpassningsbara att de kan konkurrera ut den naturliga fiskpopulationen.

Hej!
        Du skriver avelsformer. Menar du verkligen det?
        Hälsn Nils

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

[quote=nils42;740566]
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det finns många avelsformer av fiskarter som kan överleva i naturen och dessutom vara så anpassningsbara att de kan konkurrera ut den naturliga fiskpopulationen.

Hej!
          Du skriver avelsformer. Menar du verkligen det?
          Hälsn Nils
          Ja - varför skulle jag inte mena det. Finns ju flera exempel på det som Flower Horn på vissa ställen i Asiden.

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

[QUOTE=Kjell Fohrman;740567][quote=nils42;740566]
            Ja - varför skulle jag inte mena det.
            Hej igen!
            Att fiskar ( och även annat ) hamnar där de inte hör hemma vet vi ju.
            Men; avelsformer, som konkurrerar ut den normala populationen?
            Hälsn Nils

Kommentar

• JohanP
              Användare
              • September 2006
              • 118

[QUOTE

Hej!
              Håller med, men inte om att det rör sig om -många- hundraser.
              Hälsn Nils[/QUOTE]

Jag förstår ärligt talat inte vad du är ute efter Nils. Det är hur många duktiga ciklidister och andra akvarister som helst som ger dig det ena seriösa svaret efter det andra, och vad gör du???
              Jo, skriver den ena korta provocerande frågan efter den andra. Du deltar inte precis i en konstruktiv diskussion. Men det är vad jag anser, inget annat.

I övrigt verkar du veta väldigt mycket om väldigt mycket. Det är bara att gratulera till all din begåvning.

-Många- är i och för sig ett ganska töjbart begrepp.
              Char-pei, alla olika bulldoggarna, schäfer, golden, briard, chowchow, rhodesian ridgeback, grand danoise och säkert en hel del till. Dessa är de jag vet med säkerhet.

Vad har de gemensamt? Jo, alla har fått en eller annan defekt på grund av människans önskemål om hur de ska se ut. Det vill säga avelsarbete.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Lämna hundarna åt sidan och låt dom skälla istället för att skälla på varandra

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Undrar förövrigt varför så många av er lägger in så konstiga citat på ciklid.se - era inlägg blir ju minst sagt röriga och det är svårt att se vem som har skrivit vad - ett citat skall se ut som det nedan.

Kommentar

• Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

Ursprungligen postat av habrosus
                    [QUOTE

Jag förstår ärligt talat inte vad du är ute efter Nils. Det är hur många duktiga ciklidister och andra akvarister som helst som ger dig det ena seriösa svaret efter det andra, och vad gör du???
                    Jo, skriver den ena korta provocerande frågan efter den andra. Du deltar inte precis i en konstruktiv diskussion. Men det är vad jag anser, inget annat.

Ja, man får lite den känslan ibland tyvärr, Habrosus. Men så länge han inte förstår vad novisa ciklidister som undertecknad skriver må det vara förlåtet

Angående slumpmässigt avlande så vet jag inte om jag kan hålla med om att det skulle vara särskilt riskabelt att korsa in en likartad VF ancistrus i SP3. Om vi nu utgår från att SP3 är en korsning av tre vanliga liknande Ancistrus från början så har vi ju i nuläget fått fram en stabil genetisk variant(art) eftersom alla numera uppvisar samma egenskaper och utseende. Plockar vi in mer gener från någon av dessa tre till stammen så tillförs ju ingen helt ny egenskap som inte redan finns med i genpoolen utan bara en naturlig variation. Ser bara positivt i detta. Om det däremot skulle korsas in en art utanför mixen som drastiskt skiljer sig blir det en ny hybrid och då är det kanske inte så glasklart.

Jag ser på det här ungefär som om man plockar in vildguppy till dagens selektivt superavlade stam. En välgärning som behövs för att komma undan krökta ryggrader och annat elände.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

Hej!
                      Tack.
                      Nils

Kommentar

• Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

Ursprungligen postat av Olorin
                        Ja, man får lite den känslan ibland tyvärr, Habrosus. Men så länge han inte förstår vad novisa ciklidister som undertecknad skriver må det vara förlåtet

Angående slumpmässigt avlande så vet jag inte om jag kan hålla med om att det skulle vara särskilt riskabelt att korsa in en likartad VF ancistrus i SP3. Om vi nu utgår från att SP3 är en korsning av tre vanliga liknande Ancistrus från början så har vi ju i nuläget fått fram en stabil genetisk variant(art) eftersom alla numera uppvisar samma egenskaper och utseende. Plockar vi in mer gener från någon av dessa tre till stammen så tillförs ju ingen helt ny egenskap som inte redan finns med i genpoolen utan bara en naturlig variation. Ser bara positivt i detta. Om det däremot skulle korsas in en art utanför mixen som drastiskt skiljer sig blir det en ny hybrid och då är det kanske inte så glasklart.

Jag ser på det här ungefär som om man plockar in vildguppy till dagens selektivt superavlade stam. En välgärning som behövs för att komma undan krökta ryggrader och annat elände.
                        Varför vill du förstöra arter? låt oss bevara dom istället, vissa Ancistrus arter får man mycket mer pengar för än sp.3.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Ursprungligen postat av Olorin
                          Angående slumpmässigt avlande så vet jag inte om jag kan hålla med om att det skulle vara särskilt riskabelt att korsa in en likartad VF ancistrus i SP3. Om vi nu utgår från att SP3 är en korsning av tre vanliga liknande Ancistrus från början så har vi ju i nuläget fått fram en stabil genetisk variant(art) eftersom alla numera uppvisar samma egenskaper och utseende. Plockar vi in mer gener från någon av dessa tre till stammen så tillförs ju ingen helt ny egenskap som inte redan finns med i genpoolen utan bara en naturlig variation. Ser bara positivt i detta. Om det däremot skulle korsas in en art utanför mixen som drastiskt skiljer sig blir det en ny hybrid och då är det kanske inte så glasklart..
                          Hur kan du utgå från att A. sp. 3 är en korsning av tre vanliga liknande Ancistrus?
                          Det finns väl idag absolut ingen som vet vilka arter som har använts för att avla fram dessa (inte en som enbart Ancistrus har använts), eller ens hur många arter som har använts 2, 3 eller 100.
                          Vad man vet är att det idag finns fler olika stabila avelsformer på Ancistrus i handeln. Vad man inte vet är vad som händer genetiskt om man börjar korsa dom med andra.

Så är man intresserad av naturformer så odla då på dessa istället, dels är det ju en lite större utmaning och dels får man bättre betalt om man lyckas.
                          Varför inte satsa på naturformer som A. sp. 'honeycomb', A. sp. 'L071/L181/L249', A. sp. 'L017/L184,' A. sp. 'L255', A. sp. 'L289', A. sp. 'Portel', A. sp. 'Rio Paraguay'.
                          Alla mycket snygga och de flesta rätt lättodlade
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 July 2008, 16:59.

Kommentar

• nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

Varför vill du förstöra arter? låt oss bevara dom istället, vissa Ancistrus arter får man mycket mer pengar för än sp.3.
                            Hej!
                            Jag har kanske min dåliga dag idag och förstår inte riktigt vad du skriver.
                            Pengar har jag gett ut för min hobby, aldrig fått in dessa.
                            Hälsn Nils

Kommentar

• Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

Ursprungligen postat av nils42
                              Hej!
                              Jag har kanske min dåliga dag idag och förstår inte riktigt vad du skriver.
                              Pengar har jag gett ut för min hobby, aldrig fått in dessa.
                              Hälsn Nils
                              Hehe vilken skräll att du inte förstår

Läs Kjells inlägg över ditt senaste inlägg.
                              Vill också lägga in A. dolichopterus i Kjells lista.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Vill också lägga in A. dolichopterus i Kjells lista.
                                A. dolichopterus är oerhört snygg, men rätt svårodlad - därför hade jag inte med den i min uppräkning.
                                Men visst - den är en stor utmaning.

Kommentar

Arbetssätt...