Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanP
    Användare
    • September 2006
    • 118

Ursprungligen postat av nils42
    Hej!
    Bra! Berätta det jag inte förstod!
    Hälsn Nils
    Det hade jag mer än gärna gjort så att tråden skulle kunna behålla sin intressanta inriktning.
    Jag tror dessvärre att jag saknar relevant utbildning för att förklara så att du förstårTydligare än de andra gjort det kan inte jag göra det.

Kommentar

• nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

[QUOTE=habrosus;740521Jag tror dessvärre att jag saknar relevant utbildning
      Hej!
      Tack för din inlaga.
      Hälsn Nils

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Hej!
        Kanske dags för våra " tungviktare " att ordna rättning i ledet? Inte nödvändigtvis armbågs lucka, men kanske något ditåt?
        Kjell, kanske?
        Hälsn Nils
        Nog för att Kjell är en tungviktare, men jag tror att jag, som är hälften så tung kan be alla de senaste aktörerna att läsa överskriften, så att det i fortsättningen handlar just om "Sälja ancistrus!?"
        Förstått Nils, ?
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av Wilhelm
          Nog för att Kjell är en tungviktare, men jag tror att jag, som är hälften så tung kan be alla de senaste aktörerna att läsa överskriften, så att det i fortsättningen handlar just om "Sälja ancistrus!?"
          Förstått Nils, ?
          Jag såg att det var någon i köp&sälj som ville köpa så då kanske han som starta tråden äntligen kan få sina sålda =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Felipe
            Användare
            • April 2002
            • 327

Förstått Nils, ?
            Hahaha!
            Bra sagt....(aven om jag ocksa var inne och diskuterade nagot helt annat!).
            Sa till amnet....vilket egentligen tog skruv just for att det var slutdiskuterat for lange sen...jag kanske ar helt ute och turnerar men det kan inte vara svarare an sa;
            Jorgen X gar till affaren och vill ha 10 kronor for sina ancistrus, men affaren sager nej pa grund av att Lars X saljer sina for 7.....jaha?
            Da har Jorgen X inte mycket att saga om....han har 3 alternativ;
            1) Salja sina ancistrus for 7 (eller lagre..)
            2) Gar runt som en dare till andra affarer och se ifall nagon av dessa accepterar hans pris, eller...
            3) Sluta odla
            Sa jag ser ingen ide i att blir arg pa affaren.....i sa fall....och om Jorgen X har gett sig fan pa att blir arg pa nagon....ska han blir arg pa Lars X som erbjuder samma vara for lagre pris...men det ar ju ocksa en dum tanke.
            Jag har exporterat Crenicichla punctata for 10u$ st....sedan har Jeff Rapps salt dem for 85u$.....och?
            Da det blir helt omojligt for mig att andra pa saken....ar det da ingen ide for mig att bry mig om hans slutpris....men daremot ska han ge sig fan pa att ifragasatta mina priser.

Halsningar!
            Felipe
            Felipe

Kommentar

• Koi-fantast
              Användare
              • November 2007
              • 555

Marknadsekonomi när den är som bäst, köp så billigt som möjligt, sälj så dyrt som möjligt. Det tråkiga är ju att vi inte satsar på kvalité och bevara naturliga arter och när vi inavlat för mycket är det bara att korsa så sprutar det ut mer fiskar..
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Lutt
                Användare
                • October 2005
                • 1919

Ursprungligen postat av Koi-fantast
                Marknadsekonomi när den är som bäst, köp så billigt som möjligt, sälj så dyrt som möjligt. Det tråkiga är ju att vi inte satsar på kvalité och bevara naturliga arter och när vi inavlat för mycket är det bara att korsa så sprutar det ut mer fiskar..
                Håller med, tycker tom med vi skall gå långt under 10kr för Ancistrus sp.3

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Förstått Nils, ?
                  Ja, ja!
                  Käre värld. Vad ( och var ) skulle vi vara utan dig?
                  Hälsn Nils

Kommentar

• Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

Håller inte med om att vanlig Ancistrus förtjänar att prispressas mer. All fisk bör ha ett rimligt pris så att den inte misshandlas. Må hända att det är något oklart med härstammningen på Ancistrus sp3, men den är inte särskilt olik någon av de mera rasrena fiskarna och uppvisar så vitt jag vet inga defekter eller sjukdommar i större grad. Ibland tycker jag faktiskt att vi uppför oss som fisknazister. Så länge fiskarna korsar sig utan tvång och konstigheter så finns det faktiskt goda möjligheter att avkomman blir ett fall av evolution och inte degeneration. I grund och botten så är alla våra arter idag ett resultat av geografisk spridning, korsningar och liknande. Det enda jag är emot är när man inavlar/odlar så mycket på en begränsad stam att man får fram defekter och problem som med många hundraser, guppys et cetera. Då är det ta mig fan djurplågeri.

Skulle personligen gärna se en frivillig korsning av Fjärilsciklid,Troffe eller vad ni var inne på. Hur skulle den se?
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

[QUOTE=Olorin;740541]när man inavlar/odlar så mycket på en begränsad stam att man får fram defekter och problem som med många hundraser, guppys et cetera. Då är det ta mig fan djurplågeri.
                      ]

Hej!
                      Håller med, men inte om att det rör sig om -många- hundraser.
                      Hälsn Nils

Kommentar

• Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

[QUOTE=nils42;740547]
                        Ursprungligen postat av Olorin
                        när man inavlar/odlar så mycket på en begränsad stam att man får fram defekter och problem som med många hundraser, guppys et cetera. Då är det ta mig fan djurplågeri.
                        ]

Hej!
                        Håller med, men inte om att det rör sig om -många- hundraser.
                        Hälsn Nils
                        Mer än en ras är FÖR många för mig Jag är inte hundexpert, men bulldogg och alla de där små med intryckt nos är väl ganska solklara fall som aldrig hade kunna existera i naturen.

Och Ancistrus SP3 klarar sig i alla fall förträffligt i konkurrens med rätt mycket fiskar i akvarium så de skulle nog klara sig i naturen med.

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

[

Mer än en ras är FÖR många för mig Jag är inte hundexpert, men bulldogg och alla de där små med intryckt nos är väl ganska solklara fall som aldrig hade kunna existera i naturen.

Och Ancistrus SP3 klarar sig i alla fall förträffligt i konkurrens med rätt mycket fiskar i akvarium så de skulle nog klara sig i naturen med.
                          Hej!
                          Vilken hundras eller kattras kunde existera i naturen tror du? På vad stöder du dig att din ancistrus skulle göra det?
                          Hälsn Nils
                          Senast redigerad av nils42; 27 July 2008, 08:23.

Kommentar

• Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

Hej!
                            Vilken hundras eller kattras kunde existera i naturen tror du? På vad stöder du dig att din ancistrus skulle göra det?
                            Hälsn Nils
                            Det enkla faktum att Anctrus SP3 klarar av att skydda sina yngel mot både troffar och sydamerikaner. Det är en ganska tuff fisk.

Förövrig klarar sig nästan vilken kattras som helst ute i skogen om den rymmer i rätt ålder och har lite jaktinstinkt(med det är individbaserat). När det gäller hundar så finns det trots allt en och annan urhund(varg) kvar i skogarna.

Kommentar

• nils42
                              Användare
                              • January 2003
                              • 931

När det gäller hundar så finns det trots allt en och annan urhund(varg) kvar i skogarna.
                              Hej!
                              När uppdaterade du dina kunskaper senast?
                              Hälsn Nils

Kommentar

• Lutt
                                Användare
                                • October 2005
                                • 1919

Håller inte med om att vanlig Ancistrus förtjänar att prispressas mer. All fisk bör ha ett rimligt pris så att den inte misshandlas. Må hända att det är något oklart med härstammningen på Ancistrus sp3, men den är inte särskilt olik någon av de mera rasrena fiskarna och uppvisar så vitt jag vet inga defekter eller sjukdommar i större grad. Ibland tycker jag faktiskt att vi uppför oss som fisknazister. Så länge fiskarna korsar sig utan tvång och konstigheter så finns det faktiskt goda möjligheter att avkomman blir ett fall av evolution och inte degeneration. I grund och botten så är alla våra arter idag ett resultat av geografisk spridning, korsningar och liknande. Det enda jag är emot är när man inavlar/odlar så mycket på en begränsad stam att man får fram defekter och problem som med många hundraser, guppys et cetera. Då är det ta mig fan djurplågeri.

Skulle personligen gärna se en frivillig korsning av Fjärilsciklid,Troffe eller vad ni var inne på. Hur skulle den se?
                                Många av våra korsningar har inte självmant valt att korsa sig och de skulle kanske aldrig träffas i naturen.

Det är skillnad på däggdjur och fiskar.

Så du tycker det är helt okej att leka gud.

Kommentar

Arbetssätt...