Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av nils42
    Hej!
    Kjell!
    Menar du att affären säljer en fisk de inte har en aning om, annat än att det är en mal?
    Det är ju för kunnandet också( i affären ) man betalar.
    Hälsn Nils
    Nja, kunnandet om exakt vilken "art" som det handlar har ju i så fall inte en enda människa i hela världen.
    Däremot så vet de ju mycket mer att det är en mal - de vet att det är en Ancistrus.
    Sedan tycker jag uppriktigt sagt inte att just det är så viktigt - det primära är ju att de vet hur den skall skötas. Folk känner den ju för att den äter alger.

Kommentar

• nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Sedan tycker jag uppriktigt sagt inte att just det är så viktigt - det primära är ju att de vet hur den skall skötas. Folk känner den ju för att den äter alger.
      Hej!
      Tycker du detta vara helt OK?
      Hälsn Nils

Kommentar

• Lutt
        Användare
        • October 2005
        • 1919

Hej!
        Ursäkta, en enfaldig fråga!
        Vilken fisk- egentligen - är det vi talar om? Kanske Joe, som startade tråden vet?!
        Hälsn Nils
        Ancistrus sp.3/"Vanlig" Ancistrus....Vi borde döpa den till Ancistrus domesticus

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av Lutt
          Jaha du har ändrat Zoopets artbeskrivning nu, mycket bra.

Ancistrus sp.3 är just den Ancistrus vi snackar om i tråden och den mest vanligaste av alla Ancistrus.

Planetcatfish skriver tex.
          "The common Bristlenose is commonly captive bred appears impossible to identify to species primarily due to a lack of original locality information but also becuase tens of undescribed congeners exist. It is not assigned to species here for that reason. It is sometimes thought to be a hybrid, however it is not easy to determine if it is so or not. Several man made variants exist: piebald, albino and long-fin (veiltail) varieties have been bred in a captivity."
          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Ingo Seidel hade också en fin artikel i malbiten.
          Jepp har uppdaterat alla "L-pleco" artbeskrivningar utom en (på Hypostomus plecostomus), men den kommer också så snart jag laddat upp ett nytt foto.
          Jag har gått efter den nya L-malsboken som jag tycker är riktigt bra som basic identifieringsguide. Jag var uppe hos Imazo i förrgår och hade boken med mig när jag gick runt och kollade fiskarna.
          Imazo har nu också en sidhänvisning till boken för varje art i sin prislista och detta leder förhoppningsvis till att det i framtiden blir mindre fel i affärerna eftersom det har varit en röra med alla olika arter som har fått sig tilldelade diverse handelsnamn.

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Vilken fisk- egentligen - är det vi talar om?
            En helt vanlig ancistrus, i den storleken! Du kanske har en sådan du oxå?
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av Lutt
              Ancistrus sp.3/"Vanlig" Ancistrus....Vi borde döpa den till Ancistrus domesticus
              Eller Ancistrus sp. 'hybrid' eller något sådant. Dock så tycker jag att det är vettigare att köra med bara Ancistrus sp. som Ingo gör för denna blandart, istället för att kalla den för Ancistrus sp. '3' eftersom detta ger sken av att det ändå handlar om en specifik art vilket det definitivt inte är.

Kommentar

• nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

Eller Ancistrus Ancistrus sp. som Ingo gör för denna blandart, iställethandlar om en specifik art vilket det definitivt inte är.
                Hej!
                Tack Kjell!
                Hälsn Nils

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Hej!
                  Vilket fint foto du tog, Wilhelm. Du kanske har haft detta som yrke ( att fotografera )?
                  Hälsn Nils

Kommentar

• Lutt
                    Användare
                    • October 2005
                    • 1919

Eller Ancistrus sp. 'hybrid' eller något sådant. Dock så tycker jag att det är vettigare att köra med bara Ancistrus sp. som Ingo gör för denna blandart, istället för att kalla den för Ancistrus sp. '3' eftersom detta ger sken av att det ändå handlar om en specifik art vilket det definitivt inte är.
                    Fast de fick ju inte sp.3 för att det är en art, det är ju mera en grupp de bara slängt in där.
                    Uppkomsten av "arten" är ju allmänt luddig och den kan man inte ändra på, däremot händer det ofta att folk blandar in VF Ancistrus sp. och det gör arten ännu mer luddig. Vet att det säljs en sp.3 i norrland under "kaffe latte".
                    Ancistrus sp. "Hybrid" kan jag hålla med om men inte bara sp

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Hej!
                      Vilket fint foto du tog, Wilhelm. Du kanske har haft detta som yrke ( att fotografera )?
                      Hälsn Nils
                      Nej, då hade jag fotat fotomodeller o inte fisk, och då hade jag varit stormrik!
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Nej, då hade jag fotat fotomodeller o inte fisk, och då hade jag varit stormrik!
                        Hej!
                        Jag också!
                        Något bekymmersamt upplever jag trots allt, att det pratas om malar, men ingen verkar ju veta mer. Det känns ungefär som att kalla en talgoxe för sädesärla.
                        Hälsn Nils

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Nu är du allt lite yrslig!
                          Nu åter till ordningen!
                          Hur många kan man odla fram till ungefär 5cm i 20 akvarier i 200 litersklassen på ett år?
                          mvh Wilhelm

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Nu åter till ordningen!
                            Hur många kan man odla fram till ungefär 5cm i 20 akvarier i 200 litersklassen på ett år?
                            1174 st
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Koi-fantast
                              Användare
                              • November 2007
                              • 555

Hej!
                              Kjell!
                              Menar du att affären säljer en fisk de inte har en aning om, annat än att det är en mal?
                              Det är ju för kunnandet också( i affären ) man betalar.
                              Hälsn Nils
                              Det finns ett par hundra arter av Ancistrus, varav de flesta inte är kartlagda. Se, http://www.planetcatfish.com/catelog...?genus_id=4#49 på olika Ancistrus. Jag tror att de som är mest intressant för oss normala fiskägare är sp1, sp3, L144a, Ancistrus dolichopterus.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Koi-fantast
                                Användare
                                • November 2007
                                • 555

Nu åter till ordningen!
                                Jag utgår från Albins siffror:

150 dgr till 5 cm
                                2,5 l/fisk

20*200/2,5/(150/365)=3893 stycken fiskar med perfekt avyngling.
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

Arbetssätt...