Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av Lutt
    Fast det kommer ju alltid vara så att butikerna ligger olika i priser.

Om jag mot förmodan skulle köpa Ancistrus.sp3 igen så hade jag köpt en dyrare som är i bra form än en som har insjunken mage för halva pengen.
    Jag själv tycker inte det är värt att dra upp denna hybrid pga. priserna ligger som de ligger.
    Det här som är helt obriglipligt
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Sluta halka med
      kom med ett ord av egen vilja då
      du skriver mycket som inte betyder något varför
      Hej!
      Ibland kan det kanske också vara klädsamt, att även rannsaka sig själv.
      Hälsn Nils

Kommentar

• Lutt
        Användare
        • October 2005
        • 1919

Det här som är helt obriglipligt
        Vad är det som är obegripligt? Om du vill ha svar så är det lättare om du skriver vad du vill ha svar på

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

Ursprungligen postat av nils42
          Hej!
          Ibland kan det kanske också vara klädsamt, att även rannsaka sig själv.
          Hälsn Nils
          Hmm
          du låter som en blandning av politiker o en pastor = 0
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

Det jag menade var att alla butiker har ju olika priser beroende på hur kostnaderna är att driva butiken och det vet väl du redan.

Sen menade jag också att jag köper hellre än bra fisk till en dyrare peng än en i dålig form. Jag tror inte du Christer hade tagit emot palettciklider som var över året gamla men inte var större än 3cm.
            Men det där med Hybrid/korsning visste du väl redan? För det luktar riktigt starkt att det är det.
            Sen var det också jag som inte ville dra upp fisk som man inte tjänar nåt på för det gör man inte med Ancistrus sp3 dvs vanlig Ancistrus.
            Senast redigerad av Lutt; 19 July 2008, 00:08.

Kommentar

• nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

Hmm
              du låter som en blandning av politiker o en pastor = 0
              Hej!
              Låt oss vara glada över att 0 är början på vår talserie. Vad skulle affärslivet vara utan en nolla?
              Hälsn Nils

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Tillbaka till ämnet boys. Vi kanske kan summera lite vad som är rimliga priser för olika ancistrusar med att börja med att lista upp hur många varianter som finns.

SP3? Vad är det?, servicepack3? Måste vara nåt i Vista för jag har bara XP SP2 i min PC. Det här måste utredas för det verkar ju nu som att PC-kunskapen har en mer direkt inverkan på fiskarnas hälsa än bara den kunskap man hämtar in från inter-nätet. Nätet? Hmm, här finns en koppling till fisk... det kanske är nåt åt hållet "the Secret" d.v.s. om man tänker på ett visst sätt så förändrar man hela livet. Med andra ord om jag tänker "Jag ska ha lek på Diskus Millennium gold", så kommer det helt mystiskt att dyka upp såna firrar i mitt kar.

Be mig inte göra det sista tydligare, nu ställer jag mig på barrikaden för "tänk efter riktigt noga innan du tjatar om att något är otydligt formulerat för det kanske är mening att man ska suga lite på karamellen"!
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Ännu mer off topic:

Olorin, du får nog bättra på dina pc-kunskaper lite också, för sp3 till XP kom för ett tag sedan och borde vara installerat på alla datorer med XP
                  Tony Englund

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av Olorin
                    Tillbaka till ämnet boys. Vi kanske kan summera lite vad som är rimliga priser för olika ancistrusar med att börja med att lista upp hur många varianter som finns.
                    Vet inte vad du menar med varianter. Det finns i alla fall 50 beskrivna arter och många arter som ännu inte vetenskapligt har beskrivits
                    Utöver det så finns det ju den som i handeln brukar kallas för Ancistrus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 och av den finns det ett otal odlingsvarianter.

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Vet inte vad du menar med varianter. Det finns i alla fall 50 beskrivna arter och många arter som ännu inte vetenskapligt har beskrivits
                      Utöver det så finns det ju den som i handeln brukar kallas för Ancistrus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 och av den finns det ett otal odlingsvarianter.
                      Hej!
                      Läste sidan på zoopet, men blev väl inte så värst mycket klokare.
                      Det jag tror mig förstå är; säg inte ancistrus, utan att definiera vilken av alla dessa malar man skriver om.
                      Finns någon med detta kunnande här på forumet?
                      Hälsn Nils

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Hej!
                        Läste sidan på zoopet, men blev väl inte så värst mycket klokare.
                        Det jag tror mig förstå är; säg inte ancistrus, utan att definiera vilken av alla dessa malar man skriver om.
                        Finns någon med detta kunnande här på forumet?
                        Hälsn Nils
                        Nja de som bara kallas för Ancistrus i affären är en himla mix av avelsformer - som är korsade lite hur som helst (som INGEN har någon koll på). I den nya L-malsboken på svenska http://www.backtonature.nu/l-catfishes.php finns det t.ex. foton på 8 olika avelsformer på Ancistrus sp., men det finns säkert fler och sedan dessutom mellanvarianter på dessa.

Sedan finns det då arter som är vetenskapligt artbestämda (som jag skrev mer än 50 st) och sedan ännu fler som är någorlunda disktinkta (naturformer - ej korsningar) men ännu inte är vetenskapligt artbestämmda och därför har ett sp. namn.
                        Om du kollar i denna lista så hittar du 60 olika arter http://www.backtonature.nu/pleco/fis...k_resultat.php klickar du uppe till höger så får du en fotolista också

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

Hej!
                          Kjell!
                          Menar du att affären säljer en fisk de inte har en aning om, annat än att det är en mal?
                          Det är ju för kunnandet också( i affären ) man betalar.
                          Hälsn Nils

Kommentar

• Lutt
                            Användare
                            • October 2005
                            • 1919

Jaha du har ändrat Zoopets artbeskrivning nu, mycket bra.

Ancistrus sp.3 är just den Ancistrus vi snackar om i tråden och den mest vanligaste av alla Ancistrus.

Planetcatfish skriver tex.
                            "The common Bristlenose is commonly captive bred appears impossible to identify to species primarily due to a lack of original locality information but also becuase tens of undescribed congeners exist. It is not assigned to species here for that reason. It is sometimes thought to be a hybrid, however it is not easy to determine if it is so or not. Several man made variants exist: piebald, albino and long-fin (veiltail) varieties have been bred in a captivity."
                            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Ingo Seidel hade också en fin artikel i malbiten.

Kommentar

• Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

Hej!
                              Kjell!
                              Menar du att affären säljer en fisk de inte har en aning om, annat än att det är en mal?
                              Det är ju för kunnandet också( i affären ) man betalar.
                              Hälsn Nils
                              Jo men det är inte unikt för just Ancistrus sp.3....Även Hypostomus plecostomus säljs även om den kanske aldrig har funnits i Sverige, men det är jätte OT och det går vi inte in på.

Kommentar

• nils42
                                Användare
                                • January 2003
                                • 931

Ursprungligen postat av Lutt
                                Jo men det är inte unikt för just Ancistrus sp.3....Även Hypostomus plecostomus säljs även om den kanske aldrig har funnits i Sverige, men det är jätte OT och det går vi inte in på.
                                Hej!
                                Ursäkta, en enfaldig fråga!
                                Vilken fisk- egentligen - är det vi talar om? Kanske Joe, som startade tråden vet?!
                                Hälsn Nils

Kommentar

Arbetssätt...