Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Lutt
    Får jag fråga er alla va jobbar ni med och vad matrialkostnaden är innan ni utför arbetet?
    --------------------------------------------------------------------
    Christer gråter........ han kan inget annat
    möjligen lite bitsk på forumet....please stäng inte av mig, då har jag inget liv kvar
    hehe klart att ingen stänger av dig....thats life gillar du företaget så kör på och jag vet att ni äger

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Olorin
      Är det bara för att det är lite sent, eller har fakta helt ställts på ända här? Om jag tolkar detta rätt så menar Cf nu att allt är olönsamt UTOM fisk och växter. Det går i så fall helt plötsligt stick i stäv med tråden tidigare.

Personligen är jag glad om det är så för det skulle ju betyda att innehållet i våra akvarium även är viktigast för affärerna och därmed ett bra argument för att sköta fisken.

Tyvärr verkar det all för ofta när man växla ord med akvarie-innehavare som att det lönsamma är Svenssons som inte kan sköta sina fiskar med följd att firrarna dör och Svenne kommer in och köper nya stup i kvarten.

Personligen får jag inte ihop den logiken för jag hade lagt av med akvarium om alla min fiskar dog hela tiden. Man vill väl lyckas med nåt?

Så hur ligger det till? Är fisk olönsam att sälja eller inte, eller är det en fråga om hur vass man är på att "skörta upp sina odlare" och hur man 100% man kan salta på i marginal?

Förövrigt tyckte jag att det var intressant att läsa att man lägger på mindre på dyra firrar än billiga. I min värld är det lättare att få en totalt insyltad freak att betala en tusenlapp för en raritet än att få en svenne att betala 15 spänn för en neontetra. Och jag tvivlar starkt på att diskusodlare får 300 spänn styck för sina millenium gold eller vad det nu är för rariteter...

Kan jag kasta in mer eld på brasan än så?
      Varför detta "förakt" mot "Svensson" som flera haft i tråden. Det finns dåliga Svensson och det finns bra Svensson. På samma sätt som det finns bra ciklidister och det finns dåliga.
      Rent generellt anser jag nog inte att vanligt folk sköter sina fiskar sämre än de som deltar i detta forum. Skillnaden är väl bara att de inte har det stora intresset och att det inte är en hobby för dem, men detta är inte detsamma som att fiskarna vansköts.
      Här hemma har vi några katter (vanliga bonnkatter) och jag är väl uppriktigt sagt inte så där himla intresserad av katter och katter är definitivt ingen hobby för mig - men inte sjutton vansköts dom för det.

Visst finns det några Svenssons och några ciklidister (1/3 av NCS medlemmar försvinner varje år) som misslyckas med sitt akvarium och ger upp och det är självklart en usel affär för handlaren. Dock de allra flesta Svensson har sitt akvarium gående utan några större problem och de nöjer sig med att köpa lite nya växter då och då, men det är allt levande eftersom fiskarna funkar.

Det är en myt att en kund vars fiskar dör hela tiden är en lönsam kund - tvärtom sådana kunder tröttnar snabbt på sitt akvarium och är sedan ingen kund längre.

Kommentar

• Matz Karlsén
        Användare
        • February 2004
        • 1127

Tack Christer Se bara på utvecklingen inom hemelektronik.. Förut kunde man gå ner till butiken i stan och dividera och jämföra och få goda råd av kunnig personal. Nu blir man förpassad till utkanterna och stormarknader eller nätbutiker. Jag är rädd för att fortsätter den här utvecklingen så kommer många Djuraffärer försvinna och då försvinner mycket kunskap. För att inte nämna hur dålig återväxten bland akvarister skulle bli. För hur var det för dig när du blev intresserad? Själv stog jag och dreglade i en akvarieaffärpå 70-talet.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

Det är en myt att en kund vars fiskar dör hela tiden är en lönsam kund - tvärtom sådana kunder tröttnar snabbt på sitt akvarium och är sedan ingen kund längre.
          ----------------------------------------------------------------------------
          Och jag tror att endast Begravningsentrepenörer o möjligen präster har glädje åt döden
          själv tycker jag att det är himla trist (å inte fan blir dom bra kunder)
          mina bästa kunder är dom som får yngel o måste ha ett till akvarium sedan blir det ytterliggare akvarier.
          typ det var så det började för mig.
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
            Tack Christer Se bara på utvecklingen inom hemelektronik.. Förut kunde man gå ner till butiken i stan och dividera och jämföra och få goda råd av kunnig personal. Nu blir man förpassad till utkanterna och stormarknader eller nätbutiker. Jag är rädd för att fortsätter den här utvecklingen så kommer många Djuraffärer försvinna och då försvinner mycket kunskap. För att inte nämna hur dålig återväxten bland akvarister skulle bli. För hur var det för dig när du blev intresserad? Själv stog jag och dreglade i en akvarieaffärpå 70-talet.
            Folk köper där det är billigast gäller alla varor (men fy fan att jobba där)
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor

Kommentar

• Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Varför detta "förakt" mot "Svensson" som flera haft i tråden. Det finns dåliga Svensson och det finns bra Svensson. På samma sätt som det finns bra ciklidister och det finns dåliga.
              Rent generellt anser jag nog inte att vanligt folk sköter sina fiskar sämre än de som deltar i detta forum. Skillnaden är väl bara att de inte har det stora intresset och att det inte är en hobby för dem, men detta är inte detsamma som att fiskarna vansköts.
              Här hemma har vi några katter (vanliga bonnkatter) och jag är väl uppriktigt sagt inte så där himla intresserad av katter och katter är definitivt ingen hobby för mig - men inte sjutton vansköts dom för det.

Visst finns det några Svenssons och några ciklidister (1/3 av NCS medlemmar försvinner varje år) som misslyckas med sitt akvarium och ger upp och det är självklart en usel affär för handlaren. Dock de allra flesta Svensson har sitt akvarium gående utan några större problem och de nöjer sig med att köpa lite nya växter då och då, men det är allt levande eftersom fiskarna funkar.

Hur känns det nu? Man brukar skrika till lite när man skjuter sig i foten.

Med det menar jag att du tidigare hävdar att akvariefisken i sig är helt olönsam att sälja och att vi egentligen borde ge butiksägarna en extra allmosa varje gång vi köper fisk. Nu har du ju ändrat dig eftersom du anser att det är en dålig affär när kunden inte köper nya fiskar utan lägger ner akvariet. Med den gamla logiken att det är prylarna som är lönsamma skulle väl den idela kunden ha varit någon som köper ett nytt stort kar med alla pinaler och grunkor till och fyller det med lite guppy som sen dör. Då har ju affären fått sälja max tillbehör och slippa grejja med en massa fisk i lager.

Nu vänder jag andra kinden till och väntar på en fet öring som kommer vinande

PS! Jag har aldrig myntat uttrycket Svennsons, det borde väl egentligen heter "Slarvrar" eller nåt. Men jag har hört Svenssons så ofta att jag vant mig.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• edlund
                Användare
                • February 2005
                • 152

Ursprungligen postat av rent vatten
                Jag tror att alla zooaffärer kommer att med glädje köpa fisk av oss privatodlare snart när Simontorp lägger ner. Det blir då dålig konkurans när vi har få grossister och priserna kommer att stiga.
                Jag tänkte på en sak.Eftersom jag sköter om fiskavdelningen på mitt jobb o får reda på om och när det kommer fisk så är jag lite fundersam på en sak.

Är det vi butiker lr ni odlare som skall kontakta respektive.Jag vet själv att vi inte tackar nej till svenskodlad fisk men hur många "odlare" är det som hör av sig och verkligen kommer ner med ex 100 fiskar som vi kan sälja för en bra pris o får rulljans på det ?

Det verkar som om att vi skall leta efter er o höra efter.Tycker det är ni odlare som skall visa intresse för att sälja fisk.

Lr är det bara jag som är ute o cyklar för jag har itne märkt nån nämnbar ökning lr nåt under dom 4 åren jag har jobbar inom akvaristik att man binder nya kontakter med odlare från sverige

.....Tänkte efter nu och tyckte detta kunde missuppfattas lite.Detta är ingen annons och jag skriver för min egen del inte för min butik!
                Senast redigerad av edlund; 17 July 2008, 00:06.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Ni kanske tror att jag är en grinig Zoohandlare som grinar varje gång någon odlare kommer med en låda fisk, det är helt fel
                  jag är glad över svenskodlad fisk och oftast kan man få påfyllning redan efter en dag även priset brukar vi vara överens om oftast före men alltid vid leverans och alla är glada efteråt.
                  sedan är det roligt att sälja bra fisk.
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor

Kommentar

• joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

Vilken tråd!!!, snart dags för del 2???

Och allt detta för några ancistrus som blivit lite för många här hemma. Trots många vindlingar genom de mesta av akvaristiken så håller ämnet ihop.

Jag läser och tycker det är intressant, även om jag nog håller med de som emellanåt anser att tonen är lite tuff och även att det är ett och annat inlägg som är aningen svårtytt...men vad tusan, tråden lever och debatten rullar vidare.

Det som jag tydligast tagit till mig och till fullo instämmer i är de som påpekat att det är just en hobby för de flesta av oss - om det ska bli business och pengatjänande så försvinner också charmen till stor del (även om jag tror att det finns möjlighet att bevara något av passionen, eller hur Christer?)

Det är ju som hobby och min möjlighet att få ha just de fiskar just JAG vill som gör det hela precis så roligt och charmigt som det ska vara - att det sedan nån gång då och då blir lite extra firrar som kan generera lite kostnadstäckning gör ju ingen ledsen - men, och det är viktigt (åtminstone för mig), det är inte intäkterna som är poängen. Intäkterna kommer från andra håll och får nog fortsätta göra så...
                    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

En liten undran - som kanske inte ska tas på forumet?, men som definitivt borde passa i den här tråden - hur kommer det sig att Göteborg med omnejd är såpass mycket billigare (än resten av landet) inom stora delar av akvaristiken??

Jag upplever i alla fall att det är så - utan att ha gjort nån särskild marknadsundersökning utan bara varit åter i hobbyn några år. Jag klagar inte, för jag har det billigare? inom räckhåll, men jag funderar. Och, nota bene, jag upplever att det är bra kvalité, god kunskap och förträfflig service på de allra flest ställen jag besökt!

Nån som törs ge sig in i denna vinkling av tråden?
                      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

Ursprungligen postat av joe
                        En liten undran - som kanske inte ska tas på forumet?, men som definitivt borde passa i den här tråden - hur kommer det sig att Göteborg med omnejd är såpass mycket billigare (än resten av landet) inom stora delar av akvaristiken??

Jag upplever i alla fall att det är så - utan att ha gjort nån särskild marknadsundersökning utan bara varit åter i hobbyn några år. Jag klagar inte, för jag har det billigare? inom räckhåll, men jag funderar. Och, nota bene, jag upplever att det är bra kvalité, god kunskap och förträfflig service på de allra flest ställen jag besökt!

Marknadspriset brukar påverkas av tillgång och efterfrågan

För övrigt en lärorik härlig tråd.

Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johnny_1
                          Användare
                          • October 2003
                          • 313

Att Göteborg skulle vara mycket billigare än övriga landet kan jag inte hålla med om.
                          Jag bor i Malmö och härnere finns faktiskt riktigt billiga och bra butiker som matchar Göteborg prismässigt när det gäller kar och tillbehör, vill man sedan få det nån krona billigare då är ett besök i Köpenhamn inte alltför långt borta.

Sen anser jag och många med mig att Ciklidbeståndet är bättre i Götet än i Malmö/Köpenhamn.

För att inte halka ur trådens börjans så kan jag nämna att jag får 1/3 del av butikens utpris när jag säljer fisk och ANCISTRUS malar;-)
                          www.malmoakvarieforening.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av Olorin
                            Hur känns det nu? Man brukar skrika till lite när man skjuter sig i foten.

Med det menar jag att du tidigare hävdar att akvariefisken i sig är helt olönsam att sälja och att vi egentligen borde ge butiksägarna en extra allmosa varje gång vi köper fisk. Nu har du ju ändrat dig eftersom du anser att det är en dålig affär när kunden inte köper nya fiskar utan lägger ner akvariet. Med den gamla logiken att det är prylarna som är lönsamma skulle väl den idela kunden ha varit någon som köper ett nytt stort kar med alla pinaler och grunkor till och fyller det med lite guppy som sen dör. Då har ju affären fått sälja max tillbehör och slippa grejja med en massa fisk i lager.

Nu vänder jag andra kinden till och väntar på en fet öring som kommer vinande

PS! Jag har aldrig myntat uttrycket Svennsons, det borde väl egentligen heter "Slarvrar" eller nåt. Men jag har hört Svenssons så ofta att jag vant mig.
                            Affären får sälja maximalt med tillbehör om fiskarna lever eftersom det av någon underllig anledning är så att levande fiskar äter och skiter mer än döda.
                            Lite märklig teori du har att de kunder är bäst som inte längre är kunder

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Affären får sälja maximalt med tillbehör om fiskarna lever eftersom det av någon underllig anledning är så att levande fiskar äter och skiter mer än döda.
                              Lite märklig teori du har att de kunder är bäst som inte längre är kunder
                              Det var en tolkning av dina tidigare inlägg om att de mest lönsamma affärerna inte säljer fisk. Det är faktiskt inte nödvändigtvis så att jag tror på de tolkningar jag gör av vad du skriver, men eftersom jag undrar vad som ligger bakom dina inlägg så får jag ju försöka omformulera det på nåt vis.

Att foder räknas som tillbehör, tja, kanske om man vill. Är marginalerna så ruskigt bra på fiskfoder? Själv är jag mäkta imponerad över hur någon kan odla fram 100 gram artemia nauplier som ska säljas i butik för 30 spänn. Med den gamla påstådda flera hundra procents marginalen skulle man ju få max en femma då. Nån som vet hur, var det proffessionellt samlas in artemia ägg och odlas? Det skulle jag gärna vilja se live.

I denna förövrigt intressanta tråd så slog det mig en tanke. Finns något förening eller så för fiskodlare? Den föreningen verkar ha lite att göra för en gemensam prisnivå
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• nils42
                                Användare
                                • January 2003
                                • 931

Hej!
                                Det kanske hänger ihop med att även matpriserna är lägre här på västkusten än i andra delar av landet och då framför allt hos 08-orna.
                                Hälsn Nils

Kommentar

Arbetssätt...