Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nej självklart är många L-malar svåra för att inte säga omöjliga att odla och dom skall man självklart hoppa över om det är pengarna som styr. Däremot så finns det väldigt många snygga Hypancistrus och Peckoltia och många av dom är rätt små (kräver inte så stora akvarier), är lättlekta och är dyra VF och kan därmed säljas till hyfsade priser både till affärer och privat.
    Visst det är inte som att odla guppy, men man får bra mycket mer betalt för L-malarna så det ger mer pengar att odla sådana.
    Lättlekta för att vara malar kan jag hålla med om, men det är inte som vanlig Ancistrus som kan leka i ett akvarie utan inredning. Visst de tillhör de lättlekta L-malarna och vissa små arter inom släktet Panaque sägs vara lättlekta ex.vis. L104.
    Men skall jag vara lite blödig så tror jag att du inte menar lättlekta generellt sätt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Lutt
      Lättlekta för att vara malar kan jag hålla med om, men det är inte som vanlig Ancistrus som kan leka i ett akvarie utan inredning. Visst de tillhör de lättlekta L-malarna och vissa små arter inom släktet Panaque sägs vara lättlekta ex.vis. L104.
      Men skall jag vara lite blödig så tror jag att du inte menar lättlekta generellt sätt.
      Nej självklart är de svårare än vanlig Ancistus, men man får ju också "något" mer betalt än för vanliga Ancistrus, eller hur.

Kommentar

• JohanP
        Användare
        • September 2006
        • 118

Jag har följt denna mycket intressanta tråd flera gånger per dag sedan starten och här får mina synpunkter på lite av det som diskuteras.

Själv odlar jag både vanlig ancistrus och den som kallas guldancistrus. Jag får 12:-/st för svarta och 18:-/st för guld, i båda fallen är de ca 4 cm SL. Eftersom jag både sysslar med Malawi, Tanganyika, andra malar och lite ungfödare måste jag säga att i min lilla odlingslokal har det hittils varit just dessa ancistrus som dragit in mest. Mycket räkmix, mycket vattenbyten blir det.

Jag säljer 99% av min framodlade fisk till butiker.

I detta nu håller jag på att bygga om för att få det hela väldigt mycket mer rationellt, vilket för min del är ett måste i och med att jag även skall utöka antalet kar och liter vatten

Har funderat en del på att starta en enskild firma men kommit på att det med mina förutsättningar och framtidsplaner passar bättre (blir smidigare) att köra på som jag gjort hittils, nämnligen som hobbyverksamhet. Då kan jag "göra avdrag" för inköpt utrustning, fisk, foder, el, vatten. Skatt blir det först när hobbyn visar ett positivt resultat sett över en tidsperiod på 5 år. Det finns en bra broschyr som heter just "Hobbyverksamhet" på skatteverkets hemsida.
        På detta sätt blir det heller inga problem att skriva kvitto till butiken man säljer till

Har man för sig att odla fisk som passionerad akvarist, och tjäna pengar tror jag man är fel på det, om inte annat så kommer man att hamna fel förr eller senare. Jag säger inte att det inte går, men jag tror att man måste räkna på ett annat sätt och framför allt investera och välja arter på ett helt annat sätt och då är det ju tveksamt om det är en intressant och givande hobby man har

Kommentar

• JohanP
          Användare
          • September 2006
          • 118

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          När inköpspriserna på fisk ökar minskar zooaffärerna på inköpen av fisk
          slutsumma alla klagar Odlare, Grossister, Zooaffärer, Kunder, Janne
          Detta fattar jag inte riktigt

Eftersom det nu är så att marginalerna är bättre på ex akvarium, tillbehör, foder med mera än på just fisken. Är det då en vettig idé att dra ner inköpen på fisk och tunna ut både helhetsintrycket av att komma till en fin akvariebutik samt möjligheten för kunden att kunna köpa allt på samma ställe?

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Ursprungligen postat av habrosus
            Detta fattar jag inte riktigt

Eftersom det nu är så att marginalerna är bättre på ex akvarium, tillbehör, foder med mera än på just fisken. Är det då en vettig idé att dra ner inköpen på fisk och tunna ut både helhetsintrycket av att komma till en fin akvariebutik samt möjligheten för kunden att kunna köpa allt på samma ställe?
            Alla zooaffärer hatar djur (förr hade alla djur)
            men gillar tillbehör
            vi är en mycket minskande grupp affärer som har djur
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

men gillar tillbehör
              Men sluta sälja fisk om du lipar så....det är bara lip lip och lip från affärernas sida....varför håller ni på om ni inte tjänar några pengar, är ni ödmjuka?

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Men sluta sälja fisk om du lipar så....det är bara lip lip och lip från affärernas sida....varför håller ni på om ni inte tjänar några pengar, är ni ödmjuka?
                hallå
                jag gillar djur
                men talar om hur dom flesta i branchen ser på det
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor

Kommentar

• Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

hallå
                  jag gillar djur
                  men talar om hur dom flesta i branchen ser på det
                  Men sluta lipa då...du har självmant gett dig in i branschen, thats life, get used to it.

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

Hej1
                    Mycket skrivet, det mesta intressant.
                    Men, för att få lite relevanta data; hur mycket får en odlare för t ex en ancistrus ( har själv aldrig haft dessa ) eller annan fisk- och hur många procent lägger affären/-erna på det priset?
                    Hälsn Nils

Kommentar

• Koi-fantast
                      Användare
                      • November 2007
                      • 555

men gillar tillbehör
                      Nu kanske jag är ute och cyklar helt och hållet, men du verkar ha klarat dig bra på att sälja fiskar..
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• JohanP
                        Användare
                        • September 2006
                        • 118

men gillar tillbehör
                        Tack för ditt svar, nu förstår jag hur du menar
                        Jag umgås privat med en som har haft butik i många år och är en mycket duktig akvarist. Problematiken är väl de kostsamma kurser ni tvingas gå, skötseln och de "dåliga marginalerna"
                        Jag har själv haft eget företag i den producerande sektorn i 11 år. Det jag höll på med krävde att man hade produkter med såväl minimal, som godkänd marginal för att överhuvudtaget få och få behålla kunder.
                        Det borde vara liknande för zoobranschen. Du får sälja ett kar, ett filter, grus, rötter, vattenberedningsmedel om du har fisk som kunden kan gå och längta efter och vid ett senare tillfälle köpa. Har du inte fisken, är i alla fall inte jag övertygad om att du får sälja det andra heller. Inte lika lätt i alla fall.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Men sluta lipa då...du har självmant gett dig in i branschen, thats life, get used to it.
                          Nu är du skittråkig
                          menar du att din uppfattning är rätt och bara för jag säger något annat så lipar jag ????
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• Lutt
                            Användare
                            • October 2005
                            • 1919

Nu är du skittråkig
                            menar du att din uppfattning är rätt och bara för jag säger något annat så lipar jag ????
                            Nej jag är bara ytlig och helt utan kurs.

Vad jag menar är att du själv valt den vägen inte ciklid.org.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

Men om man slipper djuren så minskar abetsbördan kanske 80%
                              och har man en Internetaffär slipper man svara på alla
                              telefonsamtal.
                              Men roligare blir det nog inte
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor

Kommentar

• JohanP
                                Användare
                                • September 2006
                                • 118

Ursprungligen postat av nils42
                                Hej1
                                Mycket skrivet, det mesta intressant.
                                Men, för att få lite relevanta data; hur mycket får en odlare för t ex en ancistrus ( har själv aldrig haft dessa ) eller annan fisk- och hur många procent lägger affären/-erna på det priset?
                                Hälsn Nils
                                Som jag skrivit i ett av mina tidigare inlägg ovan, säljer jag 99% av min fisk till butiker. Bland dessa affärer brukar det vara en bra måttstock att jag får 1/3 av vad butiken tar ut till slutkund. Detta tycker jag är helt ok.
                                Min kvalitetssäkring mot butiken är att de får nya fiskar för motsvarande värde vid nästa leverans, om någon mot all förmodan skulle dö. Detta tycker jag är juste på alla sätt. Jag vet vilken kvalitet min fisk håller och denna vetskap håller handlaren lugn.
                                Ja, det blev lite mer än procent och påslag märkte jag.

Kommentar

Arbetssätt...