Sälja ancistrus!?
Kollaps
X
-
-
Vad kostar det att dra upp Ancistrus yngel till ca. 5cm?
Det som kostar och till ett pris som jag gissar per fisk:
Mat 7kr
El 2kr
Vatten 2kr
Hårdvara som akvarium, pump, värmare 5kr
Vinst 3kr
Totalt: 19kr för att det ska vara lönsamt hårt räknat, men det är möjligt att det går att pressa ner till 15kr vid större produktion. 10kr känns för lite.
Summa sumarum: Det är kvantitet och artificiell odling som gäller.
Mat: 1.50 kr
El: 0.75 kr
Vatten: 0.20 kr
Lokalhyra: 1.25 kr
Förpackningemballage: 0,20 kr
Akvarium mm med 10 års avskrivning: ca 5 kr
Kostnad för avelsfisken: gissningsvis 0.5 - 1 kr
Alltså kostar fisken runt en tia (inkl moms) att driva upp till ca 5 cm.
Dock gör detta att jag har 13 kr i timman för tiden jag lägger ner på fisken om jag får 15 plus moms för den.
Det jag behöver för bättre marginaler är alltså förbruka mindre el, mindre vatten, effektivisera arbetet ännu mer (detta är den största potentialen), samt ha akvarierna längre än 10 år och till slut fylla upp lokalen ännu mer.Kommentar
-
Vet inte om det är effektivt, men det går ju att föda upp ancistrus för nära noll kronor om man ställer karet så att solen kan driva upp alger i karet. Jag odlar inte, men mina yngel får bara kokta algiga stenar från sjön och de växer förvånansvärt bra.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Bara en liten undran hur du kommit fram till detta.
Om man nu räknar på Ancistrus så ger de ger ca. 200 yngel och säg att du har ett par i ett 120 liters och att du tar fram 3-4 kullar per år så ger det ca. 6.000 fiskar på ett år. Ett komplett 120 liters akvarium skulle alltså kosta 30.000 kronor.
I samma 120 liters akvarium så skulle man faktiskt sedan även kunna odla någon annan art tillsammans med Ancistrusen.
Nu var detta räknat på Ancistrus-odling - men även för andra fiskarter tycker jag att din "akvariekostnad" är väl hög.Kommentar
-
Om man nu räknar på Ancistrus så ger de ger ca. 200 yngel och säg att du har ett par i ett 120 liters och att du tar fram 3-4 kullar per år så ger det ca. 6.000 fiskar på ett år. Ett komplett 120 liters akvarium skulle alltså kosta 30.000 kronor.
I samma 120 liters akvarium så skulle man faktiskt sedan även kunna odla någon annan art tillsammans med Ancistrusen.
Nu var detta räknat på Ancistrus-odling - men även för andra fiskarter tycker jag att din "akvariekostnad" är väl hög.
Och sedan är det väl väl optimistiskt att hoppas att lyckas driva upp 100% av äggen, eller?Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Nej säkert klarar sig inte 100% av äggen, men å andra sidan kan man ta fler än 3 lekar på ett år på ett Ancistrus-par.
Dessutom så kan man ju som sagt också odla en annan art i samma akvarium.
Om man VILL och har lite känsla för trender kan man nog försörja sig som odlare (med vita pengar) på en relativt liten odling. Ett av flera exempel på detta är ju Logemannbröderna i Tyskland som ju bägge försörjer sig på att odla räkor i en lokal som är på ca. 25 kvm.
Fast då räcker det inte med att ha en känsla för vad som säljs och att vara en duktig odlare utan man måste också vara en bra marknadsförare.
Sedan är det ju en helt annan fråga om man verkligen VILL driva en odling som styrs av marknaden istället för ens egna intressen. För de flesta är ju intresset det primära men då skall man nog inte räkna med att det är någon lysande affär.Kommentar
-
Lever de där två bröderna i ett tält och käkar löksoppa?
Av allt jag läst här så finns det ingen risk att jag byter karriär för att hålla på med akvariefisk.
Men det är väl som med alltid. Är man bäst och pysslar med just de produkterna som är på modet så går det väl alltid skapligt. På tal om vilket så förefaller det som att folk just nu försöker göra de dyraste L-malarna för att odla dem och sälja dyra yngel.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Lever de där två bröderna i ett tält och käkar löksoppa?
Av allt jag läst här så finns det ingen risk att jag byter karriär för att hålla på med akvariefisk.
Men det är väl som med alltid. Är man bäst och pysslar med just de produkterna som är på modet så går det väl alltid skapligt. På tal om vilket så förefaller det som att folk just nu försöker göra de dyraste L-malarna för att odla dem och sälja dyra yngel.Kommentar
-
Vad dom äter vet jag inte, men den ene bor i alla fall i en hyfsat stor villa i Hamburg (där det är minst Stockholmspriser) så helt barskrapade är de nog inte.
Bägge hade ju förövrigt vanliga hyfsat betalda fasta heltidsjobb tidigare och man är nog rätt säker på att det kommer att fungera om man vågar säger upp sig för något så "osäkert".
Men som sagt de är duktiga på alla plan och det finns ytterligare några som har ungefär samma förutsättningar som dom så de är inte unika.
Dock kan man väl också rätt generellt säga att fiskar (i alla led) är dyrare i Tyskland än i Sverige.
Den stora L-mals boomen har kanske blåst över lite men annars har du ju också där en grupp av fiskar där många är både lättodlade och höga i pris (svårt att fånga VF) och en liten lokal på 15 kvadrat så skulle gott och väl räcka för att dra in en vit lön. Fast som sagt då måste man ju både ha kunnandet om odling av dessa fiskar samt vara en duktig marknadsförare.
Att vare en bra marknadsförarre är alltid viktigt - på min tid så hade jag ett mer eller mindre fast pris på de flesta mbunas, haplisat etc etc. som jag betalade mina odlare. Om de hade odlat en ny trevlig art så var fortfarande priset samma som standardpriset, men om de däremot tog några foton på fisken och skrev en artikel om arten till Ciklidbladet så betalade jag en bra bit mer.
Då ökade ju efterfrågan och jag kunde hålla ett högre pris ut.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 July 2008, 14:10.Kommentar
-
Det är iaf så att det dykt upp några svenska odlare av räkor på senare tid. Räkor inbringar ett mycket högre kg/pris och de kräver mycket mindre vatten per styck än ancistrus så de går inte riktigt att jämföra.
Förklara gärna mer hur ni får ner kostnaderna så mycket, vilket foder ni använder, hur lång tid det tar att få upp storleken till 5cm, antal fisk per liter vatten etc.Kommentar
-
Vad dom äter vet jag inte, men den ene bor i alla fall i en hyfsat stor villa i Hamburg (där det är minst Stockholmspriser) så helt barskrapade är de nog inte.
Bägge hade ju förövrigt vanliga hyfsat betalda fasta heltidsjobb tidigare och man är nog rätt säker på att det kommer att fungera om man vågar säger upp sig för något så "osäkert".
Men som sagt de är duktiga på alla plan och det finns ytterligare några som har ungefär samma förutsättningar som dom så de är inte unika.
Dock kan man väl också rätt generellt säga att fiskar (i alla led) är dyrare i Tyskland än i Sverige.
Den stora L-mals boomen har kanske blåst över lite men annars har du ju också där en grupp av fiskar där många är både lättodlade och höga i pris (svårt att fånga VF) och en liten lokal på 15 kvadrat så skulle gott och väl räcka för att dra in en vit lön. Fast som sagt då måste man ju både ha kunnandet om odling av dessa fiskar samt vara en duktig marknadsförare.
Att vare en bra marknadsförarre är alltid viktigt - på min tid så hade jag ett mer eller mindre fast pris på de flesta mbunas, haplisat etc etc. som jag betalade mina odlare. Om de hade odlat en ny trevlig art så var fortfarande priset samma som standardpriset, men om de däremot tog några foton på fisken och skrev en artikel om arten till Ciklidbladet så betalade jag en bra bit mer.
Då ökade ju efterfrågan och jag kunde hålla ett högre pris ut.
Men iofs håller jag med dig att det är inte bara att stoppa i ett par i ett inrett akvarie....det krävs lite av odlaren och det har jag märkt både i för och motgångar.
L-malar tjänar man inte på att sälja till butiker, utan de flesta går direkt till privatpersoner om man nu inte lyckats dra upp flera kullar, alla är inte lika produktiva som vanliga Ancistrus.Kommentar
-
Nu var detta räknat på Ancistrus-odling - men även för andra fiskarter tycker jag att din "akvariekostnad" är väl hög.
Men iom de nya siffrorna blev timpengen istället runt 90 kr.Kommentar
-
Jag räknade med att det skulle ta 150 dagar att få upp dem till 5 cm
Jag brukar räkna med att ciklider behöver 2-2.5 liter akvarie upp till 5 cm.
Och till slut för att få ner kostnaderna behöver man ha större system där man tex kan köra med en sidkanalfläkt för att syresätta vattnet.Kommentar
-
Fast enligt dig Kjell känns det som att odla L-malar är lika lätt som att odla guppy. Så är inte fallet, de eftertraktade L-malarna kostar en slant och skall du upp så att fiskarna är lekmogna kostar det ännu mer. Det är inte som en palettciklid, efter 6-7 månader är den könsmogen, räkna med det dubbla.
Men iofs håller jag med dig att det är inte bara att stoppa i ett par i ett inrett akvarie....det krävs lite av odlaren och det har jag märkt både i för och motgångar.
L-malar tjänar man inte på att sälja till butiker, utan de flesta går direkt till privatpersoner om man nu inte lyckats dra upp flera kullar, alla är inte lika produktiva som vanliga Ancistrus.
Visst det är inte som att odla guppy, men man får bra mycket mer betalt för L-malarna så det ger mer pengar att odla sådana.Kommentar
-
Va visst lite sent, när jag räknade på det där. Hade vänt på två siffror i en uträkning. Det blir istället ca 1.5 - 2 kr beroende på hur tätt det går att hålla dem. Och det går nog att pressa till hälften genom smarta inköp. Men inte kan du väl dra upp 600-6000 yngel i ett kar av den storleken på ett år med det vattenkontot jag skrev. 200 st skulle jag kunna tänka mig max på ett år. Annars måste man gå upp i vattenbyte.
Men iom de nya siffrorna blev timpengen istället runt 90 kr.Kommentar
Kommentar