Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nja nu är det ju faktiskt som så att man inte betalar moms på det man köper utan på det man säljer. Så i så fall är det väl snarare som så att det är säljaren dvs i detta fall den 15 årige grabben som skall betala moms, men han är knappast momspliktig.
    Ja det var ett dåligt exempel, jag tar tillbaka det.

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

har funderat lite på det Kjell skrev om hög omsättning och hög vinst. Hög omsättning tyder ju på att man har snurr på verksamheten, men vinsten behöver ju inte visa om affären går så bra eller inte. Man kan ha låg vinst och investera en massa samt plocka ut en rejäl lön som gör att vinsten inte ser så maffig ut i bokföringen.

Däremot är det väl nästan glasklart att om man har förlust så är det nåt som inte står rätt till.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av Olorin
        har funderat lite på det Kjell skrev om hög omsättning och hög vinst. Hög omsättning tyder ju på att man har snurr på verksamheten, men vinsten behöver ju inte visa om affären går så bra eller inte. Man kan ha låg vinst och investera en massa samt plocka ut en rejäl lön som gör att vinsten inte ser så maffig ut i bokföringen.

Däremot är det väl nästan glasklart att om man har förlust så är det nåt som inte står rätt till.
        Jodå, man en investering måste man ju skriva av på flera år så det påverkar ju inte vinsten i så hög grad. Men självklart som du skriver så drar ju en hög lön ner vinsten.
        Som jag skrev

Jo självklart anser jag att detta är en klar riktlinje på hur bra en affär går om det har en hög omsättning, en hög vinst. I ett sådant företag har ägaren råd att ta ut en rejäl vit lön och han har råd att ha anställda så att han inte behöver jobba "dygnet runt"

Så vi menar säkert samma sak

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Undra hur många gånger denna diskussion har vart uppe? Det tjänar ju absolut ingenting till att gnälla om butikernas "hutlösa" påslag.

Dra inte upp en massa fisk om du tycker att du får oskäligt dåligt betalt, eller se till att vara riktigt duktig på att förhandla fram ett pris du tycker är bra.
          Tony Englund

Kommentar

• Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

Ursprungligen postat av Tony
            Undra hur många gånger denna diskussion har vart uppe? Det tjänar ju absolut ingenting till att gnälla om butikernas "hutlösa" påslag.

Dra inte upp en massa fisk om du tycker att du får oskäligt dåligt betalt, eller se till att vara riktigt duktig på att förhandla fram ett pris du tycker är bra.
            Det där tycker jag är ett lite knepigt uttalande. En hel del fisk drar ju liksom upp sig själv. Visst måste det vara bättre att försöka leverera den fisken än att avliva den? Och bara för att någon privat drivit upp en fisk ska det väl inte nödvändigtvis betyda att han ska bli råblåst? Tycker butikerna ska vara reko och åtminståne betala normalt grossistpris(vad det nu är). Att lura gamla kunder orskar väl bara gnäll och besvär i långa loppet.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

Knepigt uttalande eller inte, men det är ju fakta. I ett hyffsat balanserat kar kommer inte många yngel att överleva om man låter "naturen" ha sin gång, och de få som överlever kommer ersätta gammal fisk som dör av, så det går väl inte att säga att fisk "drar upp sig själv".

Jag odlar själv en del arter som jag vet att jag aldrig kommer att kunna sälja mer än ett 30-tal yngel om året ifrån, så därför sparar jag inte fler. Andra arter vet jag att det alltid finns efterfrågan på, om än med låga priser, och då gäller det att dra upp mängder av dem för att kunna dryga ut utgifterna.
              Tony Englund

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

Ursprungligen postat av malawijanne
                Jo ödmjuk skall man vara, men inte dum.
                tror du verkligen att zoohandlare ingen nämnd och ingen glömd, att dom betalar moms på den fisken som tex en 15 årig grabb lämnar in i sin lilla spann till zoohandlaren, och som sedan zoohandlaren betalar med en tetraminburk.
                kassapparater och kort det är säkert väldigt bra, men det finns andra vägar att gå, tro mig jag har både köpt och sålt en del fisk.
                Och svart på vitt,tror du verkligen jag skulle skriva det här på forumet vilka som köper och säljer svart utav zoohandlarna.Janne
                Ja, kanske är jag dum, men jag utgår faktiskt ifrån att de flesta inte fuskar med t.ex skatt - det är faktiskt våra gemensamma medel och svartjobb ser jag som en styggelse!!! Sedan finns det väl klart gråzoner där det blir en tolkningsfråga, men att sätta det i system , DET köper jag aldrig.

Varför ska vi överhuvudtaget ha ett regelverk om några skor sig på flertalet (jo, jag tror faktiskt det är flertalet!) som försöker göra rätt för sig??

Nej, jag varken tror eller tycker att du ska skriva på forumet vilka som handlar "svart" - däremot tycker jag att du skulle konfrontera dem och inte handla med dem...säger ingen ifrån så verkar det ju snart som om alla tycker det är OK...OCH det är det naturligtvis inte!!!

Sorry - detta var långt från ancistrus, men en fråga som engagerar mig djupt.
                MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

tror du verkligen att zoohandlare ingen nämnd och ingen glömd, att dom betalar moms på den fisken som tex en 15 årig grabb lämnar in i sin lilla spann till zoohandlaren, och som sedan zoohandlaren betalar med en tetraminburk.
                  kassapparater och kort det är säkert väldigt bra, men det finns andra vägar att gå, tro mig jag har både köpt och sålt en del fisk.
                  Och svart på vitt,tror du verkligen jag skulle skriva det här på forumet vilka som köper och säljer svart utav zoohandlarna.Janne
                  Eftersom den 15åriga grabben köper fisken i butik som vanliga kunder så går fisken genom kassaapparaten och därmed står på ett kvitto. Då betalar butiken utgående moms. Det finns ingen speciell "svartkassa" för fiskar inköpta från lokalodlare, lite längre bort på kassadisken. Allt går genom samma kassa. Sen är det en helt annan sak med inköp och ersättning till odlare. Något annat kan jag inte påstå men var "vanliga" kunder så är alla fiskar lika.

Du utelämnar inte en fiskart bara för att ta den utan kvitto när kunden köper fisk från grossist och lokal odlare.
                  Senast redigerad av Robin; 14 July 2008, 22:12.
                  Mvh
                  Robin

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

Ursprungligen postat av joe
                    Ja, kanske är jag dum, men jag utgår faktiskt ifrån att de flesta inte fuskar med t.ex skatt - det är faktiskt våra gemensamma medel och svartjobb ser jag som en styggelse!!! Sedan finns det väl klart gråzoner där det blir en tolkningsfråga, men att sätta det i system , DET köper jag aldrig.

Varför ska vi överhuvudtaget ha ett regelverk om några skor sig på flertalet (jo, jag tror faktiskt det är flertalet!) som försöker göra rätt för sig??

Nej, jag varken tror eller tycker att du ska skriva på forumet vilka som handlar "svart" - däremot tycker jag att du skulle konfrontera dem och inte handla med dem...säger ingen ifrån så verkar det ju snart som om alla tycker det är OK...OCH det är det naturligtvis inte!!!

Sorry - detta var långt från ancistrus, men en fråga som engagerar mig djupt.
                    Ja nu syftade väl min kommentar, om man är dum eller ödmjuk till mig själv.
                    Den var inte riktad till dig Joe.Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Tack för dina goda komentarer
                      lyckligtvis har jag alldrig köpt några av dina svarta fiskar
                      men håller med dig att alltid göra lagliga saker är svårt
                      ett litet problem jag har är att hålla hastighetsgränsen, du vet sportbil nerkabbat musiken på för hög volym
                      sedan gillar jag att betala mycket i skatt ett par miljoner
                      vem ska annars försörja dig
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Tack för dina goda komentarer
                        lyckligtvis har jag alldrig köpt några av dina svarta fiskar
                        men håller med dig att alltid göra lagliga saker är svårt
                        ett litet problem jag har är att hålla hastighetsgränsen, du vet sportbil nerkabbat musiken på för hög volym
                        sedan gillar jag att betala mycket i skatt ett par miljoner
                        vem ska annars försörja dig
                        Ja jag har aldrig odlat black molly, som är den enda svart fisk jag känner till,
                        sedan Christer tycker jag att du ska vara lite försiktig med vad du skriver, du har ingen aning om jag har sålt eller köpt oskattade fiskar.
                        Sedan att du försörjer mig det är nog lite att ta i, i och för sig har så har jag jobbat i 30 år som ambulansförare och brandman, men det kanske du kan klara dig utan.
                        Och sedan så är väl jag faktiskt en av dom få odlare som har haft firma på mina fiskar, och jag har några pärmar med en massa kvitto som min revisor kollar varje år åt mig, så lugna nu ner dig Christer, annars så kommer jag och smiskar digJanne

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

annars så kommer jag och smiskar digJanne
                          Sådant får nog diskuteras på helt andra forum (18års gräns)
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Sådant får nog diskuteras på helt andra forum (18års gräns)
                            Han får gärna skicka sin fru
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Gäst

He he he he tycker den här tråden är skoj jag Det lät väl nästan lika på janne å christer för ett år sedan asg*

Sedan tycker jag att det låter som ni får ganska bra betalt för eran fisk!! nja utom Jannes tetramin burk. Den har ju nästan gjort att man minskat av hobbyn. För handlarna här tycker det är drygt att betala i pengar även med kvitto blir så svårt med bokföringen asg*

Men det finns ju roligare kanaler tex auktioner

Att många inte får mer än butiken betalar för fisken hos grossist är inte så konstigt.

Spec inte som man säljer typ ancitrus på blocket styckevis för 15 kr å tror att man ska få mer för dom i butiken Då man dessutom kanske kan sälja typ 50st borde det vara en bättre affär fast nån krona mindre men oj vad besvär man slipper när man slipper sälja fisk styckevis.

Å många borde dra fisken lite större så blir nog handlarna piggare på att köpa in.

Ja det var lite av mina funderingar. Lycka till :d
                              Senast redigerad av Gäst; 15 July 2008, 03:23.

Kommentar

• johnnie69
                                Användare
                                • February 2008
                                • 105

Jag har råkat ut för odlade som köpt fisk av mig och genast sålt dom vidare till butik för lite mer , men inte stör det mig , ingen vill väl gå med förlust och hålla på med välgörenhet bringar inte hem något bröd på bordet.

Kommentar

Arbetssätt...