Sälja ancistrus!?
Kollaps
X
-
-
har funderat lite på det Kjell skrev om hög omsättning och hög vinst. Hög omsättning tyder ju på att man har snurr på verksamheten, men vinsten behöver ju inte visa om affären går så bra eller inte. Man kan ha låg vinst och investera en massa samt plocka ut en rejäl lön som gör att vinsten inte ser så maffig ut i bokföringen.
Däremot är det väl nästan glasklart att om man har förlust så är det nåt som inte står rätt till.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
har funderat lite på det Kjell skrev om hög omsättning och hög vinst. Hög omsättning tyder ju på att man har snurr på verksamheten, men vinsten behöver ju inte visa om affären går så bra eller inte. Man kan ha låg vinst och investera en massa samt plocka ut en rejäl lön som gör att vinsten inte ser så maffig ut i bokföringen.
Däremot är det väl nästan glasklart att om man har förlust så är det nåt som inte står rätt till.
Som jag skrev
Jo självklart anser jag att detta är en klar riktlinje på hur bra en affär går om det har en hög omsättning, en hög vinst. I ett sådant företag har ägaren råd att ta ut en rejäl vit lön och han har råd att ha anställda så att han inte behöver jobba "dygnet runt"
Så vi menar säkert samma sakKommentar
-
Undra hur många gånger denna diskussion har vart uppe? Det tjänar ju absolut ingenting till att gnälla om butikernas "hutlösa" påslag.
Dra inte upp en massa fisk om du tycker att du får oskäligt dåligt betalt, eller se till att vara riktigt duktig på att förhandla fram ett pris du tycker är bra.Tony EnglundKommentar
-
Undra hur många gånger denna diskussion har vart uppe? Det tjänar ju absolut ingenting till att gnälla om butikernas "hutlösa" påslag.
Dra inte upp en massa fisk om du tycker att du får oskäligt dåligt betalt, eller se till att vara riktigt duktig på att förhandla fram ett pris du tycker är bra.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Knepigt uttalande eller inte, men det är ju fakta. I ett hyffsat balanserat kar kommer inte många yngel att överleva om man låter "naturen" ha sin gång, och de få som överlever kommer ersätta gammal fisk som dör av, så det går väl inte att säga att fisk "drar upp sig själv".
Jag odlar själv en del arter som jag vet att jag aldrig kommer att kunna sälja mer än ett 30-tal yngel om året ifrån, så därför sparar jag inte fler. Andra arter vet jag att det alltid finns efterfrågan på, om än med låga priser, och då gäller det att dra upp mängder av dem för att kunna dryga ut utgifterna.Tony EnglundKommentar
-
Jo ödmjuk skall man vara, men inte dum.
tror du verkligen att zoohandlare ingen nämnd och ingen glömd, att dom betalar moms på den fisken som tex en 15 årig grabb lämnar in i sin lilla spann till zoohandlaren, och som sedan zoohandlaren betalar med en tetraminburk.
kassapparater och kort det är säkert väldigt bra, men det finns andra vägar att gå, tro mig jag har både köpt och sålt en del fisk.
Och svart på vitt,tror du verkligen jag skulle skriva det här på forumet vilka som köper och säljer svart utav zoohandlarna.Janne
Varför ska vi överhuvudtaget ha ett regelverk om några skor sig på flertalet (jo, jag tror faktiskt det är flertalet!) som försöker göra rätt för sig??
Nej, jag varken tror eller tycker att du ska skriva på forumet vilka som handlar "svart" - däremot tycker jag att du skulle konfrontera dem och inte handla med dem...säger ingen ifrån så verkar det ju snart som om alla tycker det är OK...OCH det är det naturligtvis inte!!!
Sorry - detta var långt från ancistrus, men en fråga som engagerar mig djupt.MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
tror du verkligen att zoohandlare ingen nämnd och ingen glömd, att dom betalar moms på den fisken som tex en 15 årig grabb lämnar in i sin lilla spann till zoohandlaren, och som sedan zoohandlaren betalar med en tetraminburk.
kassapparater och kort det är säkert väldigt bra, men det finns andra vägar att gå, tro mig jag har både köpt och sålt en del fisk.
Och svart på vitt,tror du verkligen jag skulle skriva det här på forumet vilka som köper och säljer svart utav zoohandlarna.Janne
Du utelämnar inte en fiskart bara för att ta den utan kvitto när kunden köper fisk från grossist och lokal odlare.Senast redigerad av Robin; 14 July 2008, 22:12.Mvh
RobinKommentar
-
Ja, kanske är jag dum, men jag utgår faktiskt ifrån att de flesta inte fuskar med t.ex skatt - det är faktiskt våra gemensamma medel och svartjobb ser jag som en styggelse!!! Sedan finns det väl klart gråzoner där det blir en tolkningsfråga, men att sätta det i system , DET köper jag aldrig.
Varför ska vi överhuvudtaget ha ett regelverk om några skor sig på flertalet (jo, jag tror faktiskt det är flertalet!) som försöker göra rätt för sig??
Nej, jag varken tror eller tycker att du ska skriva på forumet vilka som handlar "svart" - däremot tycker jag att du skulle konfrontera dem och inte handla med dem...säger ingen ifrån så verkar det ju snart som om alla tycker det är OK...OCH det är det naturligtvis inte!!!
Sorry - detta var långt från ancistrus, men en fråga som engagerar mig djupt.
Den var inte riktad till dig Joe.JanneKommentar
-
lyckligtvis har jag alldrig köpt några av dina svarta fiskar
men håller med dig att alltid göra lagliga saker är svårt
ett litet problem jag har är att hålla hastighetsgränsen, du vet sportbil nerkabbat musiken på för hög volym
sedan gillar jag att betala mycket i skatt ett par miljoner
vem ska annars försörja digjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Tack för dina goda komentarer
lyckligtvis har jag alldrig köpt några av dina svarta fiskar
men håller med dig att alltid göra lagliga saker är svårt
ett litet problem jag har är att hålla hastighetsgränsen, du vet sportbil nerkabbat musiken på för hög volym
sedan gillar jag att betala mycket i skatt ett par miljoner
vem ska annars försörja dig
sedan Christer tycker jag att du ska vara lite försiktig med vad du skriver, du har ingen aning om jag har sålt eller köpt oskattade fiskar.
Sedan att du försörjer mig det är nog lite att ta i, i och för sig har så har jag jobbat i 30 år som ambulansförare och brandman, men det kanske du kan klara dig utan.
Och sedan så är väl jag faktiskt en av dom få odlare som har haft firma på mina fiskar, och jag har några pärmar med en massa kvitto som min revisor kollar varje år åt mig, så lugna nu ner dig Christer, annars så kommer jag och smiskar digJanneKommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
He he he he tycker den här tråden är skoj jag Det lät väl nästan lika på janne å christer för ett år sedan asg*
Sedan tycker jag att det låter som ni får ganska bra betalt för eran fisk!! nja utom Jannes tetramin burk. Den har ju nästan gjort att man minskat av hobbyn. För handlarna här tycker det är drygt att betala i pengar även med kvitto blir så svårt med bokföringen asg*
Men det finns ju roligare kanaler tex auktioner
Att många inte får mer än butiken betalar för fisken hos grossist är inte så konstigt.
Spec inte som man säljer typ ancitrus på blocket styckevis för 15 kr å tror att man ska få mer för dom i butiken Då man dessutom kanske kan sälja typ 50st borde det vara en bättre affär fast nån krona mindre men oj vad besvär man slipper när man slipper sälja fisk styckevis.
Å många borde dra fisken lite större så blir nog handlarna piggare på att köpa in.
Ja det var lite av mina funderingar. Lycka till :dSenast redigerad av Gäst; 15 July 2008, 03:23.Kommentar
-
Jag har råkat ut för odlade som köpt fisk av mig och genast sålt dom vidare till butik för lite mer , men inte stör det mig , ingen vill väl gå med förlust och hålla på med välgörenhet bringar inte hem något bröd på bordet.Kommentar
Kommentar