Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av endymion
    Ok jag ska utrycka mig tydligare. Varför måste vissa affärer ha så höga påslag att de leder till att de knappt säljer någon fisk. Borde de inte vara mer intresserade av att knyta odlare till sig genom att betala något bättre (dock mindre än från grossist) och i utbyta få att odlaren inte har annonser till privatpersoner och i övrigt håller en låg profil.
    Finns ingen statistik som visar att de affärer som säljer fisk billigare går bättre.
    Beställer man utdrag ur bolagsregistret här i Göteborg så kan man se att de affärer som har högst omsättning och ger högst vinst definitivt inte är de som säljer fisk billigast i Göteborg.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Olorin
      Kastar in lite mer ved på brasan.

När man pratar om lite ovanligare arter som folk kan tänka sig åka en bit för att hitta. Vad motiverar då egentligen att inte odlaren säljer sina fiskar direkt till slutkund? Det handlar ju ändå om sällsynta fiskar då odlaren får 20 spänn och slutkunden får betala 2000 kanske? Är det glädjen att få underhålla en butiksägare och hans familj? Fiskodlare kanske mer ska ses som butiksägare-odlare

OBS! Gäller inte vanlig sällskapsfisk där okunniga fiskskålsägare går in och köper en fisk på lördagen i samband med helgköpen på systemet och Ica och inte går en meter mer än nödvändigt.
      Och hur vanligt är det att odlaren får 20 spänn för en fisk som kunden sedan får betala 2000 spänn för?
      Självklart kan odlarna sälja vart man vill. En del säljer till grossister, en del till affärer, en del till privatpersoner.
      Vart man säljer beror väl till stor del vad man odlar och hur mycket man odlar.
      Odlar man fram 2000 fiskar om året så är det kanske inte så smart att sälja dom privat eftersom det ofta innebär att en privatperson kommer på besök, går runt och frågar om allt i en timme, köper 5 fiskar för totalt tvåhundra spänn, en dör i transporten på vägen hem och kunden vill ha ersättning och ringer 4 gånger om detta och kommer sen på ett halvtimmesbesök och hämtar en ny fisk.
      Att göra så funkar kanske om man har 100 fiskar att sälja på ett år men inte om man har 2.000. Då är det betydligt lönsammare (om man inte har obegränsat med tid) att kränga fiskarna för en tia styck till en affär.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Hmm, det blir mycket nytt... och en hel del trist. Fast jag ser ändå en hel del möjligheter för egen del. Återstår "bara" att bygga rätt så att skötseln minimeras. Har hållt på med odling i mindre skala i några år nu, men planerar lite mer. Om det blir importförbud för fisk utanför EU borde priserna på odlad fisk gå upp en del, och minimerar man skötseln samt fokuserar på några arter så borde det gå att få lönsamhet i det. Minsann. Återkommer om fem år när byggandet är klart och odlingen verkligen är igång...

Fast jag tror det mesta jag kränger kommer gå till Tyskland. Nära dit från Malmö, bättre betalt för fisken och fler roliga arter att byta till sig där.

Hilsen,

P
        Men hur blir det med hobbyintresset om all vildfångad fisk försvinner.
        Hur går det med intresset för akvariefisk överhuvudtaget om det blir ett förbud på att hålla naturformer av fisk (även odlade) - ett sådant förslag har lagts av myndighterna i Norge.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Tycker den avoga inställningen till affärer som många har i denna tråd är lite märklig. Utan ett bred utbud av akvarieaffärer så skulle det inte finnas någon hobby. För att driva en akvarieaffär så måste man ha en rimlig lön och en någorlunda rimlig arbetstid.

För rätt många år sedan infördes från myndigheternas sida oerhört stränga regler för hållandet av fåglar vilka i praktiken gjorde att uppåt 80% av landets zooaffärer slutade sälja fåglar.
          En av de organisationerna som var väldigt positiva till införandet av dessa regler var den stora burfågelorganisationen i Sverige. De drivande där var främst några stora papegojodlare (som oftast sålde privat) som gärna såg att de skulle bli av med konkurrensen från zooaffärerna.
          Resultatet när affärerna försvann blev på några års sikt att även efterfrågan försvann för papegojodlarna eftersom inga nya längre "rekryterades". Så även de blev alltså förlorare även om de blev av med sina "konkurrenter".
          Nuförtiden så lär acceptansen för affärerna vara betydligt högre i burfågelkretsar.

Så kontentan är att akvarieaffärerna behövs för att hobbyn skall fortleva och de måste ta rejält betalt för det levande (säljs enligt min mening för billigt idag) för att de skall kunna existera.
          Är man som odlare inte nöjd med vad de betalar - so what. Det står en väl då fritt att annonsera, t.ex. här på ciklid.se, och sälja fiskarna privat istället. Det är upp till en själv vad man väljer.

Kommentar

• HåkanM
            NCS Medlem

• November 2005
            • 1296

Jag har under 30 år då och då leverat mindre mängder fisk (hobbyodlat) till
            affärer. Jag har fått bra betalt i tillgodokvitton och har varit/är nöjd med detta. Nu har jag aldrig leverat fisk i väldigt liten storlek som numera är vanligt från grossister utan i rejäl storlek, dåliga fiskar,(kropp, färg) utsorterade. Jag anser att detta är ett sätt vi hobbyister kan främja hobbyn.
            Leverera hög kvalitet ( storlek,färg etc) till låga priser som gör att både
            affären tjänar lite och att marknaden får kvalitetsfisk. Det är faktiskt en viss känsla att höra kunders kommentarer när de betraktar akvariet i affären
            som har "min" fisk. Tyvär så betalar inte "marknaden" ( normal akvarieägaren)
            mer för "kvalitet", men om vi sprider kvalitet så höjer vi ju den genomsnittliga standarden. Sen så är tyvärr inte all privatodlad fisk av bra kvalitet, fel foder/för lite, få vattenbyten, dåliga avelsdjur (hybrider) etc.
            Så min uppmaning till alla som vill hobbyodla, odla liten mängd till
            hög kvalitet och var nöjd med det pris som du får ( 5-25 kr i tillgodo är vanligt och ok enligt mig).

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Finns ingen statistik som visar att de affärer som säljer fisk billigare går bättre.
              Beställer man utdrag ur bolagsregistret här i Göteborg så kan man se att de affärer som har högst omsättning och ger högst vinst definitivt inte är de som säljer fisk billigast i Göteborg.
              Ja det var en rolig kommentar Kjell, så att du menar att ett utdrag ur bolagsregistret är ett mått på hur mycket fisk man säljer, och hur bra en affär går.
              jag skrev det förut men jag kan skriva det igen, ni zooaffärer och grossister sluta hyckla utan skriv sanningen nu, nu menar jag inte dig Kjell för att du har väl lagt ner din grossistverksamhet.Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja det var en rolig kommentar Kjell, så att du menar att ett utdrag ur bolagsregistret är ett mått på hur mycket fisk man säljer, och hur bra en affär går.
                Vet inte vad du menar.
                Jo självklart anser jag att detta är en klar riktlinje på hur bra en affär går om det har en hög omsättning, en hög vinst. I ett sådant företag har ägaren råd att ta ut en rejäl vit lön och han har råd att ha anställda så att han inte brhöver jobba "dygnet runt".
                Eller anser du att ett definitionen på att ett företag går bra om omsättningen är låg, vinsten är noll och att ägaren för att överhuvudtaget skall kunna leva måste ta ut svart lön?

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Vet inte vad du menar.
                  Jo självklart anser jag att detta är en klar riktlinje på hur bra en affär går om det har en hög omsättning, en hög vinst. I ett sådant företag har ägaren råd att ta ut en rejäl vit lön och han har råd att ha anställda så att han inte brhöver jobba "dygnet runt".
                  Eller anser du att ett definitionen på att ett företag går bra om omsättningen är låg, vinsten är noll och att ägaren för att överhuvudtaget skall kunna leva måste ta ut svart lön?
                  Det ena behöver inte utesluta det andra, det att man inte tar ut så mycket vita pengar i företaget, det betyder väl inte att affären går dåligt.Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Det ena behöver inte utesluta det andra, det att man inte tar ut så mycket vita pengar i företaget, det betyder väl inte att affären går dåligt.Janne
                    Jo, det tycker jag definitivt. Om ett företag måste bygga på skattefusk så är det definitivt ett tecken på att allt inte står rätt till.

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

Jo, det tycker jag definitivt. Om ett företag måste bygga på skattefusk så är det definitivt ett tecken på att allt inte står rätt till.
                      Jo det är en god tanke, men i ärlighetens namn hur många zooaffärer har rent mjöl i påsen inför skattemyndigheter.janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Jo det är en god tanke, men i ärlighetens namn hur många zooaffärer har rent mjöl i påsen inför skattemyndigheter.janne
                        Beror på vad du menar med rent mjöl i påsen. Jag tror att ingen av oss (oavsett bransch) kan svära oss fria från att vi någon gång har betalat något svart, eller tjänat något svart.
                        Dock så skulle jag nog vilja påstå att om det handlar om lite större affärer med anställda osv så är det idag rätt ovanligt med svarta pengar.
                        Idag betalas ju också det mesta med kort och då finns ju inte ens möjligheten att plocka bort pengar.

Kommentar

• Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

Ursprungligen postat av HåkanM
                          Jag har under 30 år då och då leverat mindre mängder fisk (hobbyodlat) till
                          affärer. Jag har fått bra betalt i tillgodokvitton och har varit/är nöjd med detta. Nu har jag aldrig leverat fisk i väldigt liten storlek som numera är vanligt från grossister utan i rejäl storlek, dåliga fiskar,(kropp, färg) utsorterade. Jag anser att detta är ett sätt vi hobbyister kan främja hobbyn.
                          Leverera hög kvalitet ( storlek,färg etc) till låga priser som gör att både
                          affären tjänar lite och att marknaden får kvalitetsfisk. Det är faktiskt en viss känsla att höra kunders kommentarer när de betraktar akvariet i affären
                          som har "min" fisk. Tyvär så betalar inte "marknaden" ( normal akvarieägaren)
                          mer för "kvalitet", men om vi sprider kvalitet så höjer vi ju den genomsnittliga standarden. Sen så är tyvärr inte all privatodlad fisk av bra kvalitet, fel foder/för lite, få vattenbyten, dåliga avelsdjur (hybrider) etc.
                          Så min uppmaning till alla som vill hobbyodla, odla liten mängd till
                          hög kvalitet och var nöjd med det pris som du får ( 5-25 kr i tillgodo är vanligt och ok enligt mig).
                          Härligt tråd och bra sagt HåkanM!

Att leverera till sin lokala handlare och låta han få ta del av vinsten , vinner vi alla på. För vad skulle vi göra utan lokala handlaren?

Hälsningar

Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

Nu börjar det bli lite tyket här...jag hoppas och tror att de flesta - affärer som privatpersoner - har rent mjöl i påsen och gör vad de ska vad avser skatt och övriga lagar och regler i samhället. Fusk har jag ingen!! förståelse för då det bara drabbar tredje man -typ (som exempel) om man har behov av och rätt till bidrag från Försäkringskassan så får man ändå fightas och bråka pga att det är en grupp människor (lite men dock!) som fuskar eller anser sig ha rätt att dra staten vid näsan.

Så länge inget är bevisat så utgår jag ifrån att ingen fuskar OCH om det är/blir bevisat så slutar jag handla i den affären och talar om vad jag tycker för vederbörande och, om nödvändigt, tipsar respektive myndighet...

Jag håller med Kjell och HåkanM att det gnälls nåt väldigt - utan akvarieaffärer etc. skulle ju de flesta av oss inte kunna bedriva vår hobby!

Tråden började med en enkel fråga om ancistruspris -svaret blev 10-15 kronor per styck, vilket jag tycker är ett rimligt och ett helt OK pris och där jag kommer att lägga mig OCH vara helt nöjd.

Det känns lite olustigt att många - inte alla - utgår ifrån att alla/de flesta fuskar. Några fuskar säkert, men så länge ingen kan ge svart på vitt så kan man heller inget säga tycker jag - och då borde man vara lite mer ödmjuk!
                            MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Ursprungligen postat av joe
                              Nu börjar det bli lite tyket här...jag hoppas och tror att de flesta - affärer som privatpersoner - har rent mjöl i påsen och gör vad de ska vad avser skatt och övriga lagar och regler i samhället. Fusk har jag ingen!! förståelse för då det bara drabbar tredje man -typ (som exempel) om man har behov av och rätt till bidrag från Försäkringskassan så får man ändå fightas och bråka pga att det är en grupp människor (lite men dock!) som fuskar eller anser sig ha rätt att dra staten vid näsan.

Så länge inget är bevisat så utgår jag ifrån att ingen fuskar OCH om det är/blir bevisat så slutar jag handla i den affären och talar om vad jag tycker för vederbörande och, om nödvändigt, tipsar respektive myndighet...

Jag håller med Kjell och HåkanM att det gnälls nåt väldigt - utan akvarieaffärer etc. skulle ju de flesta av oss inte kunna bedriva vår hobby!

Tråden började med en enkel fråga om ancistruspris -svaret blev 10-15 kronor per styck, vilket jag tycker är ett rimligt och ett helt OK pris och där jag kommer att lägga mig OCH vara helt nöjd.

Det känns lite olustigt att många - inte alla - utgår ifrån att alla/de flesta fuskar. Några fuskar säkert, men så länge ingen kan ge svart på vitt så kan man heller inget säga tycker jag - och då borde man vara lite mer ödmjuk!
                              Jo ödmjuk skall man vara, men inte dum.
                              tror du verkligen att zoohandlare ingen nämnd och ingen glömd, att dom betalar moms på den fisken som tex en 15 årig grabb lämnar in i sin lilla spann till zoohandlaren, och som sedan zoohandlaren betalar med en tetraminburk.
                              kassapparater och kort det är säkert väldigt bra, men det finns andra vägar att gå, tro mig jag har både köpt och sålt en del fisk.
                              Och svart på vitt,tror du verkligen jag skulle skriva det här på forumet vilka som köper och säljer svart utav zoohandlarna.Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Jo ödmjuk skall man vara, men inte dum.
                                tror du verkligen att zoohandlare ingen nämnd och ingen glömd, att dom betalar moms på den fisken som tex en 15 årig grabb lämnar in i sin lilla spann till zoohandlaren, och som sedan zoohandlaren betalar med en tetraminburk.
                                kassapparater och kort det är säkert väldigt bra, men det finns andra vägar att gå, tro mig jag har både köpt och sålt en del fisk.
                                Och svart på vitt,tror du verkligen jag skulle skriva det här på forumet vilka som köper och säljer svart utav zoohandlarna.Janne
                                Nja nu är det ju faktiskt som så att man inte betalar moms på det man köper utan på det man säljer. Så i så fall är det väl snarare som så att det är säljaren dvs i detta fall den 15 årige grabben som skall betala moms, men han är knappast momspliktig.

Kommentar

Arbetssätt...